• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

BankAnden

Panerai
Ganska konsensus? Var modigare att tro på stigande priser i våras när inflationsproblemet var uppenbart
Verkar iaf som vi är tillbaka i normalläget för svenska marknaden där TT är iskallt. Prisbump 7:

 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Verkar iaf som vi är tillbaka i normalläget för svenska marknaden där TT är iskallt. Prisbump 7:

Vad skönt. Då slipper jag ens tänka på att sälja min, för inte kan man gå back på en Rolle.. eller? Eller?
 

BankAnden

Panerai
Vad skönt. Då slipper jag ens tänka på att sälja min, för inte kan man gå back på en Rolle.. eller? Eller?
Nej, givetvis kan man inte det. 100% spot on vad mitt inlägg handlade om...🤷🏼‍♂️

Fundera gärna om du kanske kan tycka att det är OK att vi pratar priser i denna tråd, som i mångt och mycket handlar om priser
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Nej, givetvis kan man inte det. 100% spot on vad mitt inlägg handlade om...🤷🏼‍♂️

Fundera gärna om du kanske kan tycka att det är OK att vi pratar priser i denna tråd, som i mångt och mycket handlar om priser
Det är tydligt att du missade sarkasmen i mitt inlägg. Det må vara PB7, men priset har bara sänkts med 10%
 

BankAnden

Panerai
Det är tydligt att du missade sarkasmen i mitt inlägg. Det må vara PB7, men priset har bara sänkts med 10%
sarkasmen var solklar, men ytterst diffust då det levererades som ett generellt uttalande, som hade syrlig underton mot att diskutera och/eller spekulera i priser.

Kanske löjligt av mig att jag fräste ifrån, men känns som att du ofta är inne i denna tråd och är nedlåtande mot fenomenet vi andra råkar gilla att diskutera - där det hör hemma. Om det är så töntigt och dumt, så kan du säkert skippa att öppna denna tråd.
 

Perczek

Cartier
2-Faktor
Hej klockfantaster!

Står nu inför valet mellan nedan redovisade klockor men har mycket sparsam kunskap kring klockvärdering. Utifrån följande information, vad hade ni betalat begagnat för respektive klockor? Vad skulle ni säga är prisskillnaden mellan dessa? Uppskattar en motviering till erat föreslagna pris. Hade också varit intressant att höra tankar kring framtida värdeutveckling för dessa klockor, något som talar för den ena eller andra på den fronten? Tack på förhand, mvh Hammaren

1. Rolex submariner no-date, svart urtavla, REF 14060, inköpt ny cirka 1990, orginalbox, orginalpapper, servad 1 gång sedan inköp, bra skick men välanvänd (dvs lite hairlines etc.)
2. Rolex Explorer II, date cyclops, vit urtavla, REF16570, inköpt något senare - gissningsvis 1995, orginalbox, ej papper, ej servad sedan inköp, bra skick men välanvänd (dvs lite hairlines etc.)
Förvånande att ingen talat klarspråk änsålänge.

14060 pre 1998 (pre luminiva) är väl kanske den bästa klocka som gjorts. En perfekt modell med kombinationen av moderna kvaliteter i en vintageklocka.

16570 har väl varit iskall från ritbordet fram tills nu, ca 30 år senare.

Det här är den största ickefrågan på länge, oavsett finansiella eller emotionella motiv.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Verkar iaf som vi är tillbaka i normalläget för svenska marknaden där TT är iskallt. Prisbump 7:

Bojsänken är alltid bojsänken…….och stökiga att äga när Svartepetter tagit sista stolen….
 
Känslan man får i alla fall är att tvåton exklusive Daytona är typ tillbaka på retail eller där omkring (om man vill få klockan såld). Samma sak med "svala" modeller. Vad framtiden bär i sitt sköte äro mer oklart.

Blir intressant att se vad ytterligare prishöjningar från Rolex (som kommer 2023) innebär. Tidigare innebar ju prishöjningar på list alltid uppjustering av andrahandsmarknaden. Not so much anymore verkar det som.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Ändå intressant att Rolex höjt priset mindre än genomsnittliga konsumentvarorna. Och då har ändå kronan försvagats med över 10% mot CHF på ett år.

Kanske Rolex inser att inflation inte alls amorterar någons lån utan gör att folk har mindre pengar att köpa onödiga saker för.
 

BankAnden

Panerai
Ändå intressant att Rolex höjt priset mindre än genomsnittliga konsumentvarorna. Och då har ändå kronan försvagats med över 10% mot CHF på ett år.

Kanske Rolex inser att inflation inte alls amorterar någons lån utan gör att folk har mindre pengar att köpa onödiga saker för.
Fast ovanpå dessa 7% var det cirka 10-11% från december 2021, så 17-18% på ett år+1 dag är nog i linje.

Men din poäng är mycket intressant och då många märken höjt mycket aggressivt under 2020-2022, tror jag du är på rätt spår. Fine att mest populära Rolex, PP, AP etc står sig, men JLC mfl som tryckt upp som tusan lär få kämpa
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Fast ovanpå dessa 7% var det cirka 10-11% från december 2021, så 17-18% på ett år+1 dag är nog i linje.

Men din poäng är mycket intressant och då många märken höjt mycket aggressivt under 2020-2022, tror jag du är på rätt spår. Fine att mest populära Rolex, PP, AP etc står sig, men JLC mfl som tryckt upp som tusan lär få kämpa
Höjer de generellt en gång per år vid årsskiftet? När höjde de senaste gången innan den du nämner?
 

BankAnden

Panerai
Höjer de generellt en gång per år vid årsskiftet? När höjde de senaste gången innan den du nämner?
Vanligen vid årskiftet. Nedan är höftat från minnet, men missar kanske något och lite osäker på om det var både 19/20 och 20/21 @SWC kanske kan hjälpa mig med minnet?

Årsskifte 19/20
Årsskifte 20/21
Årsskifte 21/22
November 22
Årsskifte 22/23

Som ex kostade Sub ND i april 2019 strax under 70. Så på 4 år är listpris upp 49% (förvisso inkl en modelluppdatering till124060 som också kom med höjt pris vid release)
 
Senast ändrad:

SWC

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Vanligen vid årskiftet. Nedan är höftat från minnet, men missar kanske något och lite osäker på om det var både 19/20 och 20/21 @SWC kanske kan hjälpa mig med minnet?

Årsskifte 19/20
Årsskifte 20/21
Årsskifte 21/22
November 22
Årsskifte 22/23

Som ex kostade Sub ND i april 2019 strax under 70. Så på 4 år är listpris upp 49% (förvisso inkl en modelluppdatering till124060 som också kom med höjt pris vid release)

Ser ut att stämma utefter vad jag minns. Tidigare år var det oftast i samband med Basel.
 

Professor S

Panerai
2-Faktor
Har nog inte sett stålsub i skyltfönstret hos AD sen 2016. Bild från Krons idag. Ingen exhibition only-skylt.
E2BD1DBE-4FEA-4A69-BFAB-0C9A3E07EA3E.jpeg
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Vanligen vid årskiftet. Nedan är höftat från minnet, men missar kanske något och lite osäker på om det var både 19/20 och 20/21 @SWC kanske kan hjälpa mig med minnet?

Årsskifte 19/20
Årsskifte 20/21
Årsskifte 21/22
November 22
Årsskifte 22/23

Som ex kostade Sub ND i april 2019 strax under 70. Så på 4 år är listpris upp 49%.
Men är det alltså bara 7% upp på 12 månader trots två höjningar? Du kan inte inkludera årsskifte 21/22. Då får du isf räkna från Jan21 och se det som en 2årig uppgång.

Att Rolex höjt priserna mycket under lång tid är inget nytt. Sedan har väl också priset i sek stigit ytterligare pga kass valuta.

Dock mycket intressant att de höjer mindre än inflationen nu, och som sagt mindre än valutakursförändringen. Rolex får ju de facto mindre pengar för varje såld klocka i Sverige nu än för 12 månader sedan. Och då pratar vi fortfarande nominella termer… 20% mindre i reala termer.
 

Professor S

Panerai
2-Faktor
Skulle nog säga att Exhibition skylten är tänkt för hela Sub kollektionen. Oklart varför då 126619 kan köpas under list idag.
Det syns inte i bild men direkt till vänster står en hel drös dam och helguldare utan skylt. Stålsuben står alltså mittemellan två platåer varav bara den högra har skylt. Hävdar därför att stålsuben inte täcks av skylten på den högra platån utan att skylten bara syftar på de klockor som just står på platån med skylt, dvs WG- och YG-subarna.

Men som vi konstaterat är den säkert i allra högsta grad paxad och Krons bör lära sig ställa ut skyltarna rätt.
 

SWC

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Det syns inte i bild men direkt till vänster står en hel drös dam och helguldare utan skylt. Stålsuben står alltså mittemellan två platåer varav bara den högra har skylt. Hävdar därför att stålsuben inte täcks av skylten på den högra platån utan att skylten bara syftar på de klockor som just står på platån med skylt, dvs WG- och YG-subarna.

Men som vi konstaterat är den säkert i allra högsta grad paxad och Krons bör lära sig ställa ut skyltarna rätt.

Har med all säkerhet stått tillsammans med en TT på platån.
 

FreddeM

Panerai
2-Faktor
Att marknaden har dippat tydligt är solklart men jag tror inte heller att sub finns över disk redan. Lär fortfarande finnas många i kön som väljer att köpa när samtalet kommer. Inte första gången det saknas skylt trots att det är exhibition only som gäller. Sedan vore det ju självklart trevligt om dessa fanns att köpa direkt, för er som vill ha en sub vill säga. 😊 Men den dagen kommer väl.
 
Topp