• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Erdna

Cartier
Nu kan jag inte läsa artikeln, men rubriken är ju något lurig.

Ja - det var en ökning i total försäljningsvolym, men då ska vi tänka på att priserna ökat. Volym i enheter växte måttligt på helåret och gick ned kraftigt mot slutet av året.

Growth was mainly driven by watches made from precious metals (+14.3%), while steel products (-4.3%) lost ground. Despite the increase in volumes in the Other materials category (+33.6%), the total number of items contracted sharply in December (-12.9%), due to the decline in steel watches (-27.5%). Volumes remained stable over the course of the year (+0.3%), at 15.8 million items exported

Mer läsning för att få nyanserna. https://www.fhs.swiss/file/59/comm_221212_a.pdf

Totalt exporterade Schweiz klockor för 2.024,5 miljoner schweizerfranc i december vilket var en ökning på 5,8 procent jämfört med samma period 2021. Det framgår av färska siffror från branschorganisationen Federation of the Swiss Watch Industry. För helåret 2022 landade uppgången på 11,4 procent till 24,8 miljarder schweizerfranc eller omkring 274 miljarder kronor.

Om vi istället tittar på antalet klockor som gick på export minskade dessa med 12,9 procent under december medan ökade med 0,3 procent till 15,8 miljoner enheter för helåret.

”De flesta marknader såg en betydande ökning förutom Kina och Hongkong. Därmed avslutades året positivt för USA, Singapore, Japan och de europeiska marknaderna”, skriver Federation of the Swiss Watch Industry.

På bolagsnivå levererade klockmakaren Swatch på tisdagen en rapport för det fjärde kvartalet som kom in under analytikernas förväntningar, men där fokuset istället landade på bolagets prognos för 2023 och aktien lyfte drygt 5 procent på tisdagen.

”Ledningen förväntar sig en stark försäljningsökning under 2023 i alla regioner och segment”, skriver Swatch i rapporten.

”Dessutom kommer slopade reserestriktionerna i Kina återuppliva försäljningen i turistdestinationer. Försäljningsökningen i Kina i januari stärker bolagets förväntningar på ett rekordår under 2023”, fortsätter bolaget.

Enligt Bloomberg skriver Citis analytiker i en rapportkommentar att Swatch på pappret är det lyxbolag som tjänar mest på återöppnandet i Kina som står för 43 procent av försäljningen medan USA, där konjunkturen spås kylas av, endast står för 12 procent av försäljningen.

--
Oavsett hur man vrider och vänder på det är det stabilt. Mycket stabilt.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Ja och 117 för date 😃

Bara att betala och se glad ut 🥲

(gav dock 109k)

A39CDFDA-3C10-4ED3-A517-B8132C773A4F.jpeg
 
Senast ändrad:
Jag fick vänta 11 månader på min. Ingen tidigare historik
Var det nyligen? Väljer lite mellan Explorer och Omega Aqua Terra. Gillar båda skarpt.fördel Rolex är länken med snabbjusteringen och möjligen att det är en Rolex. Fördel Omega är den blåa urtavlan och kanske bättre strl för mig. Är totalt ointresserad av att spela spelet för att få en ny Rolex så går den inte att få till listpriset till rimlig tid går ¨Rolex bort oavsett..
 

Gustav92

Omega
Var det nyligen? Väljer lite mellan Explorer och Omega Aqua Terra. Gillar båda skarpt.fördel Rolex är länken med snabbjusteringen och möjligen att det är en Rolex. Fördel Omega är den blåa urtavlan och kanske bättre strl för mig. Är totalt ointresserad av att spela spelet för att få en ny Rolex så går den inte att få till listpriset till rimlig tid går ¨Rolex bort oavsett..
Ja, det var nyligen. Hämtade den för en vecka sedan
 

FlipSwede

Rolex
Självklart är det så. Men har man en del historik så kanske man inte vill börja om på ruta 1 men ja. Jag ska testa gå till en ny AD med noll historik, vem vet, i dessa tider kanske jag får beställa direkt 😎
Spelar väl ingen roll om du så köpt hela butiken innan om internregeln förhindrar dig från att köpa det du vill ha?
Då tvingas du ju ändå gå någon annan stans?
Eller missar jag något?
 

phille87

Cartier
Spelar väl ingen roll om du så köpt hela butiken innan om internregeln förhindrar dig från att köpa det du vill ha?
Då tvingas du ju ändå gå någon annan stans?
Eller missar jag något?
Nej du missar inget. Jag var nyfiken om ngn annan i denna tråd känner till detta med denna internregel då jag misstänker att denna internregel inte gäller om du är ”rätt kund”.

På samma sätt som när AD säger att ”listorna är stängda” till en person men en annan får skriva upp sig direkt så förstår du nog att allt går att spekulera i när det gäller rolex.
 

FlipSwede

Rolex
Nej du missar inget. Jag var nyfiken om ngn annan i denna tråd känner till detta med denna internregel då jag misstänker att denna internregel inte gäller om du är ”rätt kund”.

På samma sätt som när AD säger att ”listorna är stängda” till en person men en annan får skriva upp sig direkt så förstår du nog att allt går att spekulera i när det gäller rolex.
Så många påståenden och rykten som florerar om vad Rolex SA säger ÅFs får och inte får är väl nästan lika många som det finns ÅFs.
Mycket lättatre hänvisa dit än ta en tråkig diskussion med en kund man ändå inte tänkt sälja något till

Självklart går alla "bestämmelser" att töja på om den uteblivna vinsten är nog stor för att motivera detta.

Jag får tex inte köpa en Rolex hos Nymans eller Krons då jag inte bor I Sverige. Regel från Rolex påstås det.
Trots det erbjöds jag två halvtröga modeller I helguld sist jag var på besök.
 

Dinkans

Omega
2-Faktor
Jag ska resa till Singapore och undrar om någon har erfarenheter av att köpa Rolex från AD där? Har någon varit där nyligen och kan svara på frågor om väntlistor och om det finns någon speciell butik eller område som är bättre än andra för att köpa Rolex?

Tacksam för all hjälp jag kan få!
 

chtfse

Cartier
Jag ska resa till Singapore och undrar om någon har erfarenheter av att köpa Rolex från AD där? Har någon varit där nyligen och kan svara på frågor om väntlistor och om det finns någon speciell butik eller område som är bättre än andra för att köpa Rolex?

Tacksam för all hjälp jag kan få!
Rolex i Asien är bara att glömma.
 

Dman

Omega
Jag ska resa till Singapore och undrar om någon har erfarenheter av att köpa Rolex från AD där? Har någon varit där nyligen och kan svara på frågor om väntlistor och om det finns någon speciell butik eller område som är bättre än andra för att köpa Rolex?

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Precis hemkommen från Singapore. Sjukt många butiker och bra utbud av exhibition klockor men inget tillgängligt att köpa tyvärr. Tips är att kolla flygplatsen dock.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Jag ska resa till Singapore och undrar om någon har erfarenheter av att köpa Rolex från AD där? Har någon varit där nyligen och kan svara på frågor om väntlistor och om det finns någon speciell butik eller område som är bättre än andra för att köpa Rolex?

Tacksam för all hjälp jag kan få!
Andrahandsmarknaden är riktigt stor, kan tipsa om Far East Plaza där kan du nog spendera en hel dag. Men kronkursen just nu gör att priserna för te x en 41 DD på Jubilee hamnar runt 100kSEK (detta var när jag var där sent i oktober). Men som nämnts, utbudet hos AD är riktigt dåligt. Det är nog enklare att hitta till list här då. 😉
 

FlipSwede

Rolex
Jag ska resa till Singapore och undrar om någon har erfarenheter av att köpa Rolex från AD där? Har någon varit där nyligen och kan svara på frågor om väntlistor och om det finns någon speciell butik eller område som är bättre än andra för att köpa Rolex?

Tacksam för all hjälp jag kan få!
Varför tror du någon ÅF I Singapore skulle vara intresserad av att sälja något du inte kan köpa hemma av din lokala ÅF till en turist?
Brist på lokala kunder?
 
Topp