• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Det är ju ganska irrationellt då en rengjord stålklocka blir betydligt mindre intim än ett använt badrum. Men känslor är ju inte alltid rationella. Tycker det borde vägas upp av möjligheten att göra en bättre affär. Min erfarenhet är att alla klockor jag haft känns lika mycket "mina" efter ett tag oavsett om jag köpt nytt eller beg. Dock har hålet i plånboken vid försäljning alltid blivit större efter de som köptes nya 😁
Absolut irrationellt, därför jag försökte hänvisa till en ospecificerad känsla :) (Sen just avseende bostad så är det ju betydligt bökigare att ha nytt som krav än vad gäller en klocka). Lite fortsatt irrationellt så köper jag gärna motorcyklar begagnat, men är lite mer återhållsam vad gäller beggade bilar (en bil blir ju dock inomhus-intim på annat sätt än en moppe). Jag kan möjligen hinna ändra mig om "min" Rolex innan ev. för tilldelning, kanske genom att köpa annat beggat i stål, jag har exempelvis märkt att jag antagligen behöver en Sinn-dykare och den kan jag gärna köpa begagnad :)
 
Absolut irrationellt, därför jag försökte hänvisa till en ospecificerad känsla :) (Sen just avseende bostad så är det ju betydligt bökigare att ha nytt som krav än vad gäller en klocka). Lite fortsatt irrationellt så köper jag gärna motorcyklar begagnat, men är lite mer återhållsam vad gäller beggade bilar (en bil blir ju dock inomhus-intim på annat sätt än en moppe). Jag kan möjligen hinna ändra mig om "min" Rolex innan ev. för tilldelning, kanske genom att köpa annat beggat i stål, jag har exempelvis märkt att jag antagligen behöver en Sinn-dykare och den kan jag gärna köpa begagnad :)
Kan iof förstå tjusningen med en helt ny och även till list. Men efter ett par klockor inser man att det inte spelar någon roll 😉
 
Någon här i tråden som har tips på återförsäljare där det kan finnas möjlighet att få köpa en sub no date ref.nr 124060? Rest en del senaste veckan och blivit erbjuden flertalet olika tillgängliga modeller på plats, men tyvärr ingen sub (och i Sverige inte ens möjlighet till väntelista). Alla tips uppskattas
Letar efter en Sub no date nya modellen. Tar tacksamt emot tips!
 
Exakt, därför tänker jag att om man ändå är aktiv på forumet, köp nytt här och spara en slant.
Överlag en ganska liten risk om man köper från känd säljare på KS. Men i mån av servicebehov, sliten packning etc. så äts mellanskillnaden upp väldigt fort. Bra kompromiss är isf Stories eller annan handlare som kört en genomgång.
 
Överlag en ganska liten risk om man köper från känd säljare på KS. Men i mån av servicebehov, sliten packning etc. så äts mellanskillnaden upp väldigt fort. Bra kompromiss är isf Stories eller annan handlare som kört en genomgång.
Helt klart, jag tänkte mer på att @SWC sålde en oanvänd utplockad i typ september? för 130k. Köper man begagnat håller jag med dig, då är handlare ett tryggare alternativ.
 
Någon som vet men varför springer alltid handlaren in på kontoret eller någonstans och skall ”kolla” när man vill skriva upp sig på en viss modell? Kommer tillbaka 30 sekunder senare och säger att ” nej, tyvärr är listorna fulla”. Vad gör dom dit dom går? Frågar försäljningschefen eller bara ska försvinna och ta ett andetag och se ut som dom brytt sig?
 
Någon som vet men varför springer alltid handlaren in på kontoret eller någonstans och skall ”kolla” när man vill skriva upp sig på en viss modell? Kommer tillbaka 30 sekunder senare och säger att ” nej, tyvärr är listorna fulla”. Vad gör dom dit dom går? Frågar försäljningschefen eller bara ska försvinna och ta ett andetag och se ut som dom brytt sig?
Har aldrig varit med om det, antingen fått direkt nej eller som nu senast direkt ja ett par gånger
 
Någon som vet men varför springer alltid handlaren in på kontoret eller någonstans och skall ”kolla” när man vill skriva upp sig på en viss modell? Kommer tillbaka 30 sekunder senare och säger att ” nej, tyvärr är listorna fulla”. Vad gör dom dit dom går? Frågar försäljningschefen eller bara ska försvinna och ta ett andetag och se ut som dom brytt sig?

Om det nu verkligen sker så känns det som andetag-/bryr sig-grejen.
Så stora företag är det ju inte, att de inte skulle ha koll på premisserna utan att behöva fråga någon försäljningschef.
När jag, i ett annat liv, sålde bilar så gjorde man så ibland. Man sprang till försäljningschefen (eller ofta bara ut i lunchrummet för en liten paus), för att sedan komma tillbaka med ett "nej, tyvärr" eller ett "ja, okej då - vi kan göra så denna gången". Men naturligtvis hade vi koll på vad som kunde göras och vad som inte kunde göras utan att ständigt fråga chefen.
 
Om det nu verkligen sker så känns det som andetag-/bryr sig-grejen.
Så stora företag är det ju inte, att de inte skulle ha koll på premisserna utan att behöva fråga någon försäljningschef.
När jag, i ett annat liv, sålde bilar så gjorde man så ibland. Man sprang till försäljningschefen (eller ofta bara ut i lunchrummet för en liten paus), för att sedan komma tillbaka med ett "nej, tyvärr" eller ett "ja, okej då - vi kan göra så denna gången". Men naturligtvis hade vi koll på vad som kunde göras och vad som inte kunde göras utan att ständigt fråga chefen.
Lite som när man medvetet dröjer lite extra på ett mailsvar, så att det ska se ut som man fått ta sig en extra funderare :).
 
Om det nu verkligen sker så känns det som andetag-/bryr sig-grejen.
Så stora företag är det ju inte, att de inte skulle ha koll på premisserna utan att behöva fråga någon försäljningschef.
När jag, i ett annat liv, sålde bilar så gjorde man så ibland. Man sprang till försäljningschefen (eller ofta bara ut i lunchrummet för en liten paus), för att sedan komma tillbaka med ett "nej, tyvärr" eller ett "ja, okej då - vi kan göra så denna gången". Men naturligtvis hade vi koll på vad som kunde göras och vad som inte kunde göras utan att ständigt fråga chefen.

För att illusion skall vara fullständig så måste säljaren och försäljningschefen spela den klassiska teaterpjäsen, där det tjafsas fram och tillbaka, telefonsamtal rings och där kunden kan se in glasbåset där chefen sitter och falxar med armarna. Chefen sliter sitt hår och viftar med papper.

Sedan återkommer säljaren och ser ut som han just gått 12 ronder mot Usyk. -Det var tufft och vi var tvungna att ringa huvudkontoret, men jag fick igenom att de här är ett särskilt fall... Säg inte till någon annan att du fått de här villkoren, för kommer folk in och begär samma, ja så kursar vi!!
 
Senast ändrad:
Någon som vet men varför springer alltid handlaren in på kontoret eller någonstans och skall ”kolla” när man vill skriva upp sig på en viss modell? Kommer tillbaka 30 sekunder senare och säger att ” nej, tyvärr är listorna fulla”. Vad gör dom dit dom går? Frågar försäljningschefen eller bara ska försvinna och ta ett andetag och se ut som dom brytt sig?
Varit med om nåt liknande.

Slog en signal till en AD. "Hej, jag står på lista för en XXX och ska till människobyn nästa vecka. Hur ser tillgången ut just nu?" Personen i andra änden; "Nej jag tror tyvärr inte det men jag ska kolla". Tog några minuter men det blev ett "NEJ tyvärr inte denna gång men hör gärna av dig lite längre fram".

Upprepade proceduren 3 månader senare och fick då svaret "Häng kvar så ska jag kolla" följt av "Det är din dag idag, vi har en klocka åt dig".

Så jag antar att personen på kundservice gick och frågade nån som bestämmer och denne var på bra humör och tyckte att det var dags för Norrland att få lite tilldelning för omväxlings skull :)
 
Tillbaka
Topp