• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex + Tudor

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag har uppfattat att Tudors vissa modeller innan och under 1990-talet gjordes med Rolex-klockhus, kronor och urverk, men att Tudor under 90-00-talet började tillverka alla delar själva? Stämmer detta? -Och varför i så fall? Äger/ägde Rolex Tudor, eller hade/har de ett samarbete?

Som jag har uppfattat det utifrån Tudors hemsida, så tillverkas till exempel deras heritage black bay utifrån denna historik. Det är en underbart snygg modell.

Men här slutar logiken för mig.
Vattettät: 200m, Urverk: ETA 2824. Modellen kostar runt 25000kr, om det ens räcker. Varför är den så dyr? Med de specifikationerna verkar priset vara minst 5 gånger högre än vad det borde vara. Vad har jag missat?

Nu frågar jag inte detta för att göra någon upprörd, utan jag vill alltså gärna veta kopplingen mellan Tudor och Rolex, samt en motivering till priset på klockmodellen.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Rolexverk har aldrig Tudor haft. Vad jag vet så startades Tudor av Rolex och ägs fortfarande av Rolex.

Vad tror du att du betalar för i en dinka? Urverket är bara en del, sedan tror jag att de använder en toppvariant av eta?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Aurum skrev:
Vad tror du att du betalar för i en dinka? Urverket är bara en del, sedan tror jag att de använder en toppvariant av eta?

Det är ju EXAKT det jag undrar... Vad man får för sina 25kkr. -För klockor med bra kvalle och COSC ETA 2824 verk för 1/3 av priset, eller i alla fall 1/2 av priset, finns det massvis av.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
yonsson skrev:
Aurum skrev:
Vad tror du att du betalar för i en dinka? Urverket är bara en del, sedan tror jag att de använder en toppvariant av eta?

Det är ju EXAKT det jag undrar... Vad man får för sina 25kkr. -För klockor med bra kvalle och COSC ETA 2824 verk för 1/3 av priset, eller i alla fall 1/2 av priset, finns det massvis av.

Boett, länk, tavla, visare, marknadsföring och historia?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Aurum skrev:
Boett, länk, tavla, visare, marknadsföring och historia?

Specificera gärna. Är visarna och lyspastmarkeringarna i guld, eller vad?
Att utseendet är trevligt och att företaget har en historia är väl knappast en anledning att gångra priset med 3 ?

Igen, jag menar inte att klockan inte är värd pengarna, jag undrar bara hur man kan rättfärdiga priset, för jag måste uppenbarligen ha missat någonting.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
yonsson skrev:
Aurum skrev:
Boett, länk, tavla, visare, marknadsföring och historia?

Specificera gärna. Är visarna och lyspastmarkeringarna i guld, eller vad?
Att utseendet är trevligt och att företaget har en historia är väl knappast en anledning att gångra priset med 3 ?

Igen, jag menar inte att klockan inte är värd pengarna, jag undrar bara hur man kan rättfärdiga priset, för jag måste uppenbarligen ha missat någonting.

Får lämna plats för någon som äger den, men var är skillnaden mot alla andra dyrare ur? Rolex, betalar du 60' för verket?

Igen, vad tror du att du betalar för i ett ur? Om sedan materialval och finish är lika hög som i Rolex, Omega, Longines, eller Panerai mm. är nästan omöjligt att säga.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Aurum skrev:
Igen, vad tror du att du betalar för i ett ur? Om sedan materialval och finish är lika hög som i Rolex, Omega, Longines, eller Panerai mm. är nästan omöjligt att säga.

Vad jag tycker är prisvärt och inte tänker jag inte ta upp i denna tråden, så jag vägrar svara på din fråga. Ger jag mig in i den diskussionen här, så får jag aldrig svar på mina originalfrågor. Självklart man kan jämföra olika märken och fort inse att vissa märken ger mer än andra för pengarna. MEN JÄMFÖR INOM MÄRKET ISTÄLLET.

Jämför med Tudor pelagos för ungefär samma pris.
500m
He valve
Helt i titan
Länk med väldigt cool nyutvecklad teknisl lösning
lumeförsedd vridring
 

Andrew

Cartier
yonsson skrev:
Vad jag tycker är prisvärt och inte tänker jag inte ta upp i denna tråden, så jag vägrar svara på din fråga. Ger jag mig in i den diskussionen här, så får jag aldrig svar på mina originalfrågor. Självklart man kan jämföra olika märken och fort inse att vissa märken ger mer än andra för pengarna. MEN JÄMFÖR INOM MÄRKET ISTÄLLET.

Jämför med Tudor pelagos för ungefär samma pris.
500m
He valve
Helt i titan
Länk med väldigt cool nyutvecklad teknisl lösning
lumeförsedd vridring

Materialval, djupgående, annat krimskrams och hur mycket klocka lyser i sovrummet har väl sällan eller aldrig avgjort huruvida ett ur är dyrt eller billigt?
 

pulpen

Cartier
2-Faktor
Jämfört med Tudor pelagos så betalar du för en kronograf jämfört med ett urverk utan komplikation.

Kronografer är normalt betydligt dyrare än motsvarande ur utan komplikationer, oavsett märke. I detta fal är de i samma prisklass pga att man i Tudor pelagos fallet betalar extra för allt det du räknade upp.

Dock så är priser på ur sällan logiska, så en klocka kan kosta vad som helst utan specifik anledning :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Andrew skrev:
Materialval, djupgående, annat krimskrams och hur mycket klocka lyser i sovrummet har väl sällan eller aldrig avgjort huruvida ett ur är dyrt eller billigt?

Driver du med mig nu eller?
Lägg till keramisk vridring på listan av mervärde som pelagos erbjuder jämfört med BB.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
pulpen skrev:
Jämfört med Tudor pelagos så betalar du för en kronograf jämfört med ett urverk utan komplikation.

Kronografer är normalt betydligt dyrare än motsvarande ur utan komplikationer, oavsett märke. I detta fal är de i samma prisklass pga att man i Tudor pelagos fallet betalar extra för allt det du räknade upp.

Dock så är priser på ur sällan logiska, så en klocka kan kosta vad som helst utan specifik anledning :)

Vilken har kronograf menar du?
http://www.tudorwatch.com/en/pelagos/#

Jag tror du förväxlar modellen med denna: http://www.hodinkee.com/blog/2010/6/18/ ... ted-w.html
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Tror du inte det kan hänga ihop med rent affärsmässiga grunder? Man tillverkar lite olika modeller och vet redan tidigt ungefär hur många man har tänkt sälja av varje modell. Beroende på kostnad på klockan i sig, investerad tid i att ta fram modellen, rent säljmässiga grunder som att flertalet kunder förmodligen föredrar den moderna dykaren framför en retromodell man tagit fram för en betydligt smalare målgrupp gör att man har olika prissättning. Man bygger också upp alternativ i olika prissegment vilket man på något sätt räknat ut att priset därför måste vara det det är. När man då satt sina priser, valt tillverkningsvolymer etc så vet man också hur mycket slantar man kan satsa på respektive modell i marknadsföring. Det är inga klockor som kostar hundratals mantimmar att sätta ihop så priset är nog satt av helt andra grunder iom det i princip är likvärdiga klockor i olika förpackningar. En är inte en tourbillion. ;)
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Man få en riktigt fin klocka och en svårbeskrivlig känsla av tillfredsställelse för den summan :)

Det blir ju lätt att specificera material, verk m.m men svårt att reflektera över prissättningen då det naturligt för oss in på en diskussion kring prissättning för kvalitetsur rent generellt.

Rolex och tudors sammankoppling kan jag ingenting matnyttigt om.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Att Tudor slutade vara Rolex med annan logga och sämre verk är nog inget annat än att Tudor började kannibalisera för mycket på storebror. Genom att bara ha egna modeller så differiensierar man sig tydligare och slipper detta problem. Det öppnar också upp att enklare kunna lansera lite nymodigheter och på så sätt testa marknaden utan att förstöra Rolex stabila rykte med ett nästan konstant produktutbud. Vem vet om ExpII-flirten mot 1655 hade varit möjlig utan Tudors Heritage-chrono som kom från ingenstans några år tidigare.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Jag äger en Black Bay, men har ingen aning om varför den kostar det den gör.

Vad jag KAN svara på är intrycket. Built like a tank, finishen är fantastisk, allt klickar vackert och känns oerhört precist. Från kronutskruvning till bezelvridning och länklås.
Helhetsintrycket imponerar på mig.

Och visarna är i guld, så mycket vet jag. Hoppar ut ordentligt ur tavlan en solig dag. :)
 

Bilagor

  • ImageUploadedByTapatalk1352493089.373505.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1352493089.373505.jpg
    60.6 KB · Visningar: 902

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Jag tror många väljer Tudor pga att dom är mer diskreta än Rolex, jag tror inte så många icke klockintresserade känner till Tudor faktiskt.

Sedan finns en gedigen historia med Rolex som grund, skillnaden förutom andra självklara saker är ju att det är lite mer mystik runt Tudor refs samt modeller, ingen som riktigt vet hur allt ligger till det gör ju saken lite skoj.

Jag gillar verkligen Black Bay !
 

Andrew

Cartier
yonsson skrev:
Driver du med mig nu eller?
Lägg till keramisk vridring på listan av mervärde som pelagos erbjuder jämfört med BB.

Nej, jag driver inte med dig. Jag menar bestämt att prissättning till stor del avgörs av annat än teknisk finess.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Intressant diskussion här.
Men prishöjningar hos tillverkare är väl ett ganska välbeprövat knep att öka försäljning och efterfrågan (hur konstigt det än låter)
 
C

Crowolf

Guest
Håller med din frågeställning...OCH att Black Bay är en otroligt vacker klocka.
Tror att den här lilla historien bakar ihop alltsammans:
En snubbe, väldigt duktig på elektronik och ljud, skapade för ca 10 år sedan en fantastisk rörstärkare för hemmabruk. Vacker klump med synliga rör under en mjukt rundad plexikåpa. Grym! Gick ut med ett pris på 15000:- i ett gäng hifi-butiker och sålde kanske 5-10 stycken under ett år. Sen träffade han en säljare av rang som ville 'hjälpa' honom att få ut fanskapet i större skala. Han sa att han skulle höja priset till 85 k ...och gissa vad som hände..?
Han sålde en jävla massa stärkare under fem års tid för 85000:- styck.
Jag menar helt klart att ju mer folk är tvungna att betala desto finare blir det i våra patetiska små egon.
Löjligt? Javisst, men så funkar de flesta av oss. Black Bay är en drömklocka för mig men t.ex Halios Skindiver håller samma kvalitet för en femtedel av priset.
We're fucked.... :lol:

Simma lugnt
 

David

Bödeln
Jag gissar att en Tudor och en Rolex i samma material med samma funktioner kostar ungefär precis lika att tillverka, och jag tvivlar på att den kostnaden för de flesta modeller är högre än max någon tusenlapp, om ens det.
 
C

Crowolf

Guest
Vi ska inte heller glömma att konsument alltid betalar för marknadsföring. Skulle vara kul att veta hur mycket t.ex Rolex lägger på det varje år..
 

Bruset

Panerai
daviden skrev:
Jag äger en Black Bay, men har ingen aning om varför den kostar det den gör.

Vad jag KAN svara på är intrycket. Built like a tank, finishen är fantastisk, allt klickar vackert och känns oerhört precist. Från kronutskruvning till bezelvridning och länklås.
Helhetsintrycket imponerar på mig.

Och visarna är i guld, så mycket vet jag. Hoppar ut ordentligt ur tavlan en solig dag. :)

Grym klocka!!
 
Topp