• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex, två år efter service.

Compiss

Patek
2-Faktor
i dagarna är det två år sedan jag hämtade ut min Sea Dweller serie A från service. Det var den tredje servicen klockan fått så lätt räknat servas den var 5 år. Klockan används frekvent men inte alltid, ibland kan den ligga i lådan några veckor. Tänkte bjussa på lite siffror från en mätning i timegrapern jag gjorde igår.

Vad är bra värde så här två år efter service?
I vissa positioner är amplituden hög och i andra minskar den rätt mycket. Tidshållningen däremot verkar hålla sig riktigt bra.

Klockan drogs upp ca 35 varv efter att vart stilla
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

image.jpeg
 
Senast ändrad:

6r15c

Omega
Tack att du delade! (Antar att det är en cal. 3135)

Den är fortfarande fräsch enl källan nedan. :)
"In a freshly serviced watch, we want the amplitude to be between 270 degrees and 310 degrees."
Källa:
http://www.ablogtowatch.com/watchmaker-inside-popular-rolex-3135-watch-movement/

After cleaning the movement and oiling according to Rolex recommendations, amplitude increased to a normal 270 degrees.
Källa:
http://people.timezone.com/mdisher/andrewb/3135/3135_1.htm

Men det nämns inget om i vilken position klockan skall ha vid mätningen?
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Snitt amp på 283,5 utifrån de fyra positionerna du mätt är ju kanon. Dröjer många år innan nästa service :D
Det lönar sig att ta hand om grejerna :) Man ser att många tycker service är dyrt men slår man ut det över tid så rör det sig om typ 75-100kr per månad.. klart värt!
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Hur läser man av den?
Rate: dvs gångavvilkelse per dygn.
Ampl: amplitud (här finns olika bud på vad den bör ligga på. Fick info att enl rolex skall den inte ligga under 220 grader 24h efter fullt uppdrag då klockan är Nyservad)
BE: vet inte vad det innebär, någon annan kanske vet?
LA: liftangel
Beat: 28.800 tick/min

Någon annan är säkert bättre på att förklara så jag tar gärna hjälp där.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Snitt amp på 283,5 utifrån de fyra positionerna du mätt är ju kanon. Dröjer många år innan nästa service :D
Det lönar sig att ta hand om grejerna :) Man ser att många tycker service är dyrt men slår man ut det över tid så rör det sig om typ 75-100kr per månad.. klart värt!
Många år? Nääää tre år kvar, sedan service:)
Kör 5 års intervaller

Håller med om att det lönar sig att serva. Problemet är väl inte om det bara är en klocka att serva. Skickade in 4 st förra året....
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Många år? Nääää tre år kvar, sedan service:)
Kör 5 års intervaller

Håller med om att det lönar sig att serva. Problemet är väl inte om det bara är en klocka att serva. Skickade in 4 st förra året....

Ser ingen anledning att serva vart 5år om något behov inte föreligger :) Om nu denna är great efter 5år så spara den ett år extra så slipper du ha fyra stycken att serva vart femte år, dela upp det lite ;)
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
BE är beat error förresten:
"Beat error-simplified is the difference in the tick-tock, that is adjusted by changing the position of the hairspring. 0-.3 ms is exceptable in a fine movement."
 

6r15c

Omega
Så för mitt ur som är servat otaliga gånger så innebär det en risk samt slitage (tex. se alla repor) mm.
OI000138~2.jpg


Ett oviktigt roande överslag på min klocka med 75 kr/månad blir efter 117 år. Blir att ägarna har gett 105.300 kr i service kostnader under klockans livstid hitintills. (Givetvis så kostade inte en service 75 riksdaler på 1800-talet) :)
Men kul ändå.. :angel:
Man får se det som underhållskostnader/driftkostnad för man kör väl inte en bil hela dess livstid utan att serva den. Iofs det blir en kort "livstid" för det fordonet. ;)

B.E. är skillnaden i millisekunder av längden mellan ticken/slagen. Ju lägre värde dess bättre. Allt under 1.2 MS är bra för "låg kvalité verk", under 0.9 är önskvärt, 0 är perfekt det sägs att COSC tester kräver mindre än 0.5 i alla positioner (men det har jag inte verifierat från säker källa). :)
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Amplituden brukar diffa lite (ca. 20-30 grader) mellan de olika lägena, särskilt i sidolägen där friktionen ökar i verket. Ultimata positionerna för ett urverk är tavlan uppåt och nedåt. då uppstår minst friktion. De där värdena är perfekta.
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
i dagarna är det två år sedan jag hämtade ut min Sea Dweller serie A från service. Det var den tredje servicen klockan fått så lätt räknat servas den var 5 år. Klockan används frekvent men inte alltid, ibland kan den ligga i lådan några veckor. Tänkte bjussa på lite siffror från en mätning i timegrapern jag gjorde igår.

Vad är bra värde så här två år efter service?
I vissa positioner är amplituden hög och i andra minskar den rätt mycket. Tidshållningen däremot verkar hålla sig riktigt bra.

Klockan drogs upp ca 35 varv efter att vart stilla
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

image.jpeg

Snyggt! Ser riktigt bra ut. Min 16710 L-serie servades 2012 på Rob senast, och visar sämre gångavvikelse men mycket bra amplitud, dina värden ser kalas ut!

Oj, inte sett så fina värden på någon klocka jag kört. Service var 5:e år är väldigt exemplariskt måste jag säga
Min DD eller @Wijklund EXP ;)
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Amplituden brukar diffa lite (ca. 20-30 grader) mellan de olika lägena, särskilt i sidolägen där friktionen ökar i verket. Ultimata positionerna för ett urverk är tavlan uppåt och nedåt. då uppstår minst friktion. De där värdena är perfekta.
Tack f info!

Har du hört något om vilken ampl det "skall" vara efter en service ?
Fick info om att ampl skall ligga ca 220 efter 24h. Något du hört?
 

swedesoc

Panerai
2-Faktor
Det som @Compiss gör när han håller 5 års intervall tror jag är bra mycket viktigare än vad för amplitud ett verk visar.
Jag ska just plocka isär en NOS citizen jag ropade in för något år sedan men inte velat sätta mejseln i innan jag känner mig trygg då den är riktigt fin.
Hur som helst så satte jag den i TG:n och den visade en amplittude på 261-270 0 BE och +7sek så om man ska gå efter vad värdena i en timegrapher säger så skulle den inte vara i servicebehov direkt men jag vet ju att den legat i låda sedan 60-70 talet vilket får mig att misstänka att alla oljor är snustorra!!
Hoppas att fler tar efter @Compiss exempel när det kommer till service.
//M
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det där är ju en hel vetenskap, jag har slutat tro att jag kan tyda värdena. Vissa drar upp fullt och mäter direktbiljett kan ge missvisande resultat. Tydligen ska man vrida upp, låta vila några minuter och därefter testa igen efter något dygns vila utan att dra upp den igen om man ska få riktigt tillförlitliga värden.
 

jabla

Sarlacc
Det där är ju en hel vetenskap, jag har slutat tro att jag kan tyda värdena. Vissa drar upp fullt och mäter direktbiljett kan ge missvisande resultat. Tydligen ska man vrida upp, låta vila några minuter och därefter testa igen efter något dygns vila utan att dra upp den igen om man ska få riktigt tillförlitliga värden.
Min GMT har suttit i windern några dar och därefter på armen under dagen. Direkt från armen till mätningen.
Fan vad jag saknar min lokala Rolexurmakare.
 
Topp