• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex urverk..

ScubaKing

Audemars
Det är många gånger så att urverken i sig är lika vackra som urtavlan, se till exempel Glashütte. Även dem mindre märkena märker ofta sin rotor i alla fall.

Hur kommer det sig att ett stort märke som Rolex helt gått förbi detta, varför lägger man inte i alla fall lite tid på att dekorera urverken eller som minst att märka rotorn? Ja dem är märka på plattan under men det är inte samma sak. Visst det är en toolwatch men det är ju Breitling, TagHeuer och andra märken med.

Dem röda detaljerna och den speciella rotorn är ju inget som gör urverket vackrare på något sätt. Urverket på en Rolex ser ju närmast ut som något från forna Östtyskland DDR, inga polerade delar.

Vet inte vad det är som gör det riktigt men dem är inte direkt estetiskt snyggt byggda.

Det kan ju knappast ha med kostnad eller resurser att göra i detta fall.

Jag tycker överlag Rolex verken ser väldigt tråkiga ut, i alla fall om vi ser till Submariner och Datejust..

2z5r7mq.jpg


dgnjfm.jpg
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Rolex kör inte med någon glasbaksida så då tycker jag inte att det spelar så stor roll. Man skapar istället ett verk som håller och som trots allt inte kostar i närheten av ett Glashütte, JLC, GP osv att serva.
 

ScubaKing

Audemars
Rolex kör inte med någon glasbaksida så då tycker jag inte att det spelar så stor roll. Man skapar istället ett verk som håller och som trots allt inte kostar i närheten av ett Glashütte, JLC, GP osv att serva.


Breitling kör inte heller med någon glasbaksida (tror två modeller har det), dem flesta märken kör utan och har ett dekorerat urverk, eller i alla fall en logotyp på rotorn och vissa polerade delar av verket. Tror inte heller Breitling, Tag Heuer eller andra är dyrare att serva än Rolex.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Breitling kör inte heller med någon glasbaksida (tror två modeller har det), dem flesta märken kör utan och har ett dekorerat urverk, eller i alla fall en logotyp på rotorn och vissa polerade delar av verket. Tror inte heller Breitling, Tag Heuer eller andra är dyrare att serva än Rolex.


Varför lägga ned mer tid och mer pengar på att dekorera någonting som inte syns? 99,9% av Rolex ägare ser inte sitt urverk. Man lämnar in det för service och sedan får man tillbaka klockan. Som att dekorera inuti en motor, för vem? För mekanikern? Tror inte heller att folk skulle uppskatta att få betala några lappar extra för att det ska dekoreras lite extra på något som inte syns.. Så jag tycker Rolex gör helt rätt! Vill Breitling dekorera så fine, men någon får betala för det och det är kunden, kolla på de framgångar Breitling har kontra Rolex.. Och det med icke dekorerade urverk ;)
 

Mr Chance

Kalmar
Rolex image är väl inte att producera vackra klockor, de är ju, framförallt, en tillverkare av kvalitativa bruksklockor. I alla fall historiskt. Och då går dekorerade urverk bort. Som Mkarlsson visar har ju Rolex gjort det på mer dressade ur.
 

ScubaKing

Audemars
Varför lägga ned mer tid och mer pengar på att dekorera någonting som inte syns? 99,9% av Rolex ägare ser inte sitt urverk. Man lämnar in det för service och sedan får man tillbaka klockan. Som att dekorera inuti en motor, för vem? För mekanikern? Tror inte heller att folk skulle uppskatta att få betala några lappar extra för att det ska dekoreras lite extra på något som inte syns.. Så jag tycker Rolex gör helt rätt! Vill Breitling dekorera så fine, men någon får betala för det och det är kunden, kolla på de framgångar Breitling har kontra Rolex.. Och det med icke dekorerade urverk ;)


För att det skulle kännas mer genomarbetat. Jag personligen skulle tycka det kändes roligt och trevligt, även utan glasbaksida. Angående framgångar Breitling kontra Rolex så är väl Breitling precis bakom Rolex i framgång skulle jag gissa, finns väl inga andra märken som kommer närmare? Omega kanske?
 

Sond

Patek
Jag tycker det signalerar självförtroende. Och jag gillar självförtroende(självgod är något annat).

Edit: Och jag är hemskt glad för alla som prioriterar gångkvalitet framför utseende. Att det sedan på vissa klockor är roligt med en fin insida som man ser från utsidan är en annan sak.
 

ScubaKing

Audemars
Vad betyder framgång? Du skriver att Breitling ligger precis bakom Rolex. Ta fram fakta så får du se hur långt efter dem ligger istället :)


Det är helt oväsentligt var Breitling ligger kontra Rolex. Det har inget med denna fråga att göra. Jag gissade att Breitling låg efter Rolex, jag skrev inget om fakta, lär dig läsa! skrev även att Omega kunde ligga där. Vad spelar det för roll? Det har inget med frågan att göra alls. Du tillför inget till tråden utan skriver om "rövhål" och "prostator", är du 15 år?
 

Fredrik (Swe)

Rolex
2-Faktor
Breitling kör inte heller med någon glasbaksida (tror två modeller har det), dem flesta märken kör utan och har ett dekorerat urverk, eller i alla fall en logotyp på rotorn och vissa polerade delar av verket. Tror inte heller Breitling, Tag Heuer eller andra är dyrare att serva än Rolex.

Historiskt sett har tag och Breitling osv köpt sin verk från ETA. Så jag kan tänka mig att de "behövt" snygga till dem för att folk ska tycka att man får något extra. Blev ju en "skandal" när Panerai visade sig ha helt omodifierade ETA verk i deras NYC boutique edition. De hade innan iallafall snyggat till samma verk i de andra modellerna. Alla var medvetna om att det sitter enkla unitas verk i klockorna men tidigare hade de iallafall "snyggat till dem".
 

ScubaKing

Audemars
Historiskt sett har tag och Breitling osv köpt sin verk från ETA. Så jag kan tänka mig att de "behövt" snygga till dem för att folk ska tycka att man får något extra. Blev ju en "skandal" när Panerai visade sig ha helt omodifierade ETA verk i deras NYC boutique edition. De hade innan iallafall snyggat till samma verk i de andra modellerna. Alla var medvetna om att det sitter enkla unitas verk i klockorna men tidigare hade de iallafall "snyggat till dem".


Låter vettigt och är säkert förklaringen till detta. Tack för svaret!
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Det är helt oväsentligt var Breitling ligger kontra Rolex. Det har inget med denna fråga att göra. Jag gissade att Breitling låg efter Rolex, jag skrev inget om fakta, lär dig läsa! skrev även att Omega kunde ligga där. Vad spelar det för roll? Det har inget med frågan att göra alls. Du tillför inget till tråden utan skriver om "rövhål" och "prostator", är du 15 år?


Men ändå så skriver du att du gissar på att Breitling är precis bakom Rolex och nu är det helt plötsligt inte relevant? Ser inte heller hur ålder skulle spela någon roll, det tillför ungefär lika mycket som prostatan i detta inlägg.
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Att dekorera, polera etc. ett urverk kostar alltid mer pengar gentemot ett icke dekorerat.
Hellre lägga pengar på kvalitet än blingbling när det ändå inte skall synas. Rolex gör helt rätt!
 

emilarne

Cartier
Sen så är dom ganska dekorerande ändå.. inte GO-stilen kanske men dekorering innebär inte alltid genevastripes och gravering nödvändigtvis
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Lite tråkiga svar på en intressant frågeställning: Rolex gör så, därför är det rätt... Rolex har inte det, därför är det onödigt...

Dekorerade rövhål vet jag inget om, men nog tycker de flesta att det är roligare med ett mekaniskt urverk än kvarts? Det är ju lite samma sak.
De flesta ser ju aldrig urverket, men kan uppskatta och tänka på alla kuggar som snurrar runt där inne och på samma sätt tror jag det finns de som uppskattar och tänker på hur fint dekorerat urverket är, även om de aldrig sett det annat än på bild.

Jag tror inte att det idag handlar om en kostnadsfråga, utan om att man är försiktig med att ändra utförandet på en klocka som säljer som smör.
Hade Rolex haft det på sina Submariners från början, hade dem givetvis fortsatt haft det idag.
Om verken skulle få det eller inte var kanske ett beslut som fattades på något styrelsemöte någon gång i början på historien och kanske prioriterade man bort det på grund av kostnadsskäl och så har det nu fortsatt...

Nu vet jag inte om jag tycker Rolexverken är så dåligt dekorerade, de har en fin solfjäder på rotorn och Perlage på bryggorna. Allt med en hög finish.

AqsyVIU.jpg
 

emilarne

Cartier
Lite tråkiga svar på en intressant frågeställning: Rolex gör så, därför är det rätt... Rolex har inte det, därför är det onödigt...

Dekorerade rövhål vet jag inget om, men nog tycker de flesta att det är roligare med ett mekaniskt urverk än kvarts? Det är ju lite samma sak.
De flesta ser ju aldrig urverket, men kan uppskatta och tänka på alla kuggar som snurrar runt där inne och på samma sätt tror jag det finns de som uppskattar och tänker på hur fint dekorerat urverket är, även om de aldrig sett det annat än på bild.

Jag tror inte att det idag handlar om en kostnadsfråga, utan om att man är försiktig med att ändra utförandet på en klocka som säljer som smör.
Hade Rolex haft det på sina Submariners från början, hade dem givetvis fortsatt haft det idag.
Om verken skulle få det eller inte var kanske ett beslut som fattades på något styrelsemöte någon gång i början på historien och kanske prioriterade man bort det på grund av kostnadsskäl och så har det nu fortsatt...

Nu vet jag inte om jag tycker Rolexverken är så dåligt dekorerade, de har en fin solfjäder på rotorn och Perlage på bryggorna. Allt med en hög finish.

AqsyVIU.jpg

Precis vad jag menar, är detta inte dekorerat så heter jag Kurt...
 

CLT

Rolex
Hur många % utav köparna kommer någonsin att se urverket på en Rolex? Varför lägga ner tid och resurser på att sminka en gris som ingen kommer att se? Är väl bättre att dom lägger ner sin tid och resurser på utveckling.

Det skulle varit en helt annat svar om nu Rolex skulle haft öppna casebacks. Då är det självklart att det ska se bättre ut. Rolex rotorn är ju långt ifrån den snyggaste, men är väl ingen här inne som klagar på verken dom levererar?.

Sen är det ju det som någon nämnde om ETA, köper man in ETA verk så vill man ju troligtvis sätta sin egen touch på det.

Öppna case ska sminkas, stängda kvittar!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
1. Rolex har inga glasbaksidor.

2. Rolex kunder är inte insatta och förstår inte skillnaden på verk.

Med det sagt gillar jag när folk säger att de lägger tid och pengar på annat? Rolex har tid och pengar att lägga på verkens estetik, inte där problemet är, de ser inte behovet skulle jag tro.
 

Genta

Cartier
Tycker det är tilltalande med att de uteslutande fokuserar på funktion istället för utseende, och det verkar ge resultat också. Det är ett av skälen jag köper Rolex. Glashuette köper jag istället just för att få det dekorerade urverket
 
Topp