• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

ROLEX vs Breitling .....

Compiss

Patek
2-Faktor
Har några frågor till er, jag hoppas att jag får många svar!

Funderar på att köpa en riktigt fin klocka, en klocka som jag verkligen gillar. Jag kommer att jobba i den och använda den dagligen så jag funderar på två olika. Valet står mellan en beg rolex sub, no date (alt en SD) eller en ny Breitling SuperOcean 4.

Så nu vänder jag mig till er för råd.

Jag har knappt 30K att lägga på klockan (är fattig arbetare, som sparat länge)

I swe kostar en BSO 42 knappa 30K medans den kostar dryga 16K i Italien, finns det någon nackdel att göra köpet där i så fall? Fördelen är att den är 14k billigare....

Finns några Rolex Sub i tyskland/holland/spanien för 27-35K, nackdelar med köp därifrån?

Om jag inte köper från någon i Sverige är tanken att jag åker till aktuellt land för köp direkt i butik.

jag är väldigt tacksam för svar!

Det lutar lite mot en SUB utan dato med OCSC på tavlan. Svårt att finna dock:) men den som söker, finner! Någon här som kanske har något att sälja......

:rolex: eller :breitling:????
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ska du ha den kvar for ever så köp den du vill ha. Men kan det vara så att du kommer vilja sälja den så lär Rollen behålla sitt värde bättre.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Breitling är fin, men Rolex håller i längden, både avseende utseende och pris.
Det sagt, köp den du vill ha...du kan alltid byta...
 

Mattan

Panerai
Det är ju väldigt personligt. Fina klockor båda två men jag hade tagit rolex'en om det var så att jag skulle behålla den. Känns mer mångsidig och det är något med de klockorna.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Du syftar på en 14060M, eller? Uppföljaren 114060 har ju också COSC på tavlan.

Köp begagnat på chrono24. Kolla referenser på säljaren.
 
Jag har lite svårt för Breitling caliber 17, ett omoddat ETA 2824-2, i den här prisklassen; det är en riktig arbetshäst, pålitlig och gedigen - men flera klasser under Rolex-verket rent tekniskt. Det hör hemma i klockor från Tissot och Longines, inte i klockor som listar för nästan 30k.

Vänligen
Forumets undersköterska
 

antikmartin

Cartier
2-Faktor
Inget fel med Breitlingen, en mycket fin klocka i sig,men ..
Om du inte ser en enorm fördel i att vara förste ägare till en ny klocka och din personliga smak lutar mer åt Breitlingen så rekommenderar jag också en Sub ... Helt enkelt en bättre klocka samt att den förmodligen på sikt ökar mer än en Breitling ..Har också funderat på att flyga till Spanien, Grekland eller Tyskland och köpa en beg Sub( fast date .kronometer-specad) på plats.
Med lite planering
kan man få en trevlig weekend på köpet och dessutom kanske totalt sett inkl resan ändå spara någon peng
Lycka till och betygsätt gärna de butiker du är till ute i Europa / M
 

Kson

Patek
2-Faktor
Ett tips är att läsa om dessa märken! Historia ect. Det fick jag lära mig när jag var "ny" på KS :) Lycka till!
 
C

China

Guest
Jag har lite svårt för Breitling caliber 17, ett omoddat ETA 2824-2, i den här prisklassen; det är en riktig arbetshäst, pålitlig och gedigen - men flera klasser under Rolex-verket rent tekniskt. Det hör hemma i klockor från Tissot och Longines, inte i klockor som listar för nästan 30k.

Vänligen
Forumets undersköterska

Mig veterligt så är det en väldigt stor skillnad på Breitling caliber 17 och som du uttrycker det ett omoddat ETA 2824-2. Breitling har mycket högre kvalitetskrav på sin caliber 17 som man själv har finslipat med t.ex modifierad balans och drivfjäder. Innan COSC testen har verken dessutom redan genomgått en betydligt tuffare test hos Breitling.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Inget fel med Breitlingen, en mycket fin klocka i sig,men ..
Om du inte ser en enorm fördel i att vara förste ägare till en ny klocka och din personliga smak lutar mer åt Breitlingen så rekommenderar jag också en Sub ... Helt enkelt en bättre klocka samt att den förmodligen på sikt ökar mer än en Breitling ..Har också funderat på att flyga till Spanien, Grekland eller Tyskland och köpa en beg Sub( fast date .kronometer-specad) på plats.
Med lite planering
kan man få en trevlig weekend på köpet och dessutom kanske totalt sett inkl resan ändå spara någon peng
Lycka till och betygsätt gärna de butiker du är till ute i Europa / M

Slå till på en New York weekend . Klockorna verkar vara finare och billigare samt att du slipper moms problematiken som uppstår utanför EU.
 

maxmol

Panerai
Läste bara titeln. Men om du inte är nattklubbsväktare så säger jag Rolex. Fast å andra sidan så tycker jag om Breitling emergency så jag kanske ska hålla käften. ;)
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Har några frågor till er, jag hoppas att jag får många svar!

Funderar på att köpa en riktigt fin klocka, en klocka som jag verkligen gillar. Jag kommer att jobba i den och använda den dagligen så jag funderar på två olika. Valet står mellan en beg rolex sub, no date (alt en SD) eller en ny Breitling SuperOcean 4.

Så nu vänder jag mig till er för råd.

Jag har knappt 30K att lägga på klockan (är fattig arbetare, som sparat länge)

I swe kostar en BSO 42 knappa 30K medans den kostar dryga 16K i Italien, finns det någon nackdel att göra köpet där i så fall? Fördelen är att den är 14k billigare....

Finns några Rolex Sub i tyskland/holland/spanien för 27-35K, nackdelar med köp därifrån?

Om jag inte köper från någon i Sverige är tanken att jag åker till aktuellt land för köp direkt i butik.

jag är väldigt tacksam för svar!

Det lutar lite mot en SUB utan dato med OCSC på tavlan. Svårt att finna dock:) men den som söker, finner! Någon här som kanske har något att sälja......

:rolex: eller :breitling:????
Har kommit goda råd i tråden redan, ett av dem: Prova på handleden! Valet är ju för övrigt personligt. För egen del föredrar jag de klassiska Rolex-modellerna, då jag tycker att Breitling rent fysiskt har vuxit sig för stora (för mig). Dock har jag ett väldigt gott öga till Chronomaten, så som den introducerades i Sverige under 1980-talet, särskilt på rullad länk (den kallas något annat, men jag glömmer just nu...) och i helstål (lite ovanligare då väldigt mycket var två-ton då).

Har handlat från flera EU-länder och det har funkat fint. Se bara till att läsa på ordentligt och ta referenser innan.

Om du köper en 14060, satsa på en som har tritium-tavla och visare (inte Luminova).

Om du köper en 14060M, så föreslår jag att du tar en av de absolut sista med graverad ring och COSC-tavla. Knyter an väldigt fint till den klassiska Submariner 5512, tycker jag. I ett modernare paket.

Seadwellern är fin, men det kan bli svårt att alls hitta en i OK skick för knappa 30...

Om du ska behålla klockan - och inte ser något annat framför dig - så finns det ju ett värde i att få köpa nytt och orört, för att själv få sätta sina bruksspår.

Lycka till!

mvh A
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Har kommit goda råd i tråden redan, ett av dem: Prova på handleden! Valet är ju för övrigt personligt. För egen del föredrar jag de klassiska Rolex-modellerna, då jag tycker att Breitling rent fysiskt har vuxit sig för stora (för mig). Dock har jag ett väldigt gott öga till Chronomaten, så som den introducerades i Sverige under 1980-talet, särskilt på rullad länk (den kallas något annat, men jag glömmer just nu...) och i helstål (lite ovanligare då väldigt mycket var två-ton då).

Har handlat från flera EU-länder och det har funkat fint. Se bara till att läsa på ordentligt och ta referenser innan.

Om du köper en 14060, satsa på en som har tritium-tavla och visare (inte Luminova).

Om du köper en 14060M, så föreslår jag att du tar en av de absolut sista med graverad ring och COSC-tavla. Knyter an väldigt fint till den klassiska Submariner 5512, tycker jag. I ett modernare paket.

Seadwellern är fin, men det kan bli svårt att alls hitta en i OK skick för knappa 30...

Om du ska behålla klockan - och inte ser något annat framför dig - så finns det ju ett värde i att få köpa nytt och orört, för att själv få sätta sina bruksspår.

Lycka till!

mvh A

Länken heter Rouleaux.
 

JohannSebastian

Panerai
2-Faktor
De modeller du beskriver är väl alla relativt vanliga och möjligheten att testa på handleden borde vara god. Det är min rekommendation och sedan köper den som ger dig det fånigaste leendet. (Det du vill ha är ett ungefär ett sådant fånigt leende som jag hade på hela bussresan hem när jag köpte min första Rolex :) )

/Klocksebbe
 
Mig veterligt så är det en väldigt stor skillnad på Breitling caliber 17 och som du uttrycker det ett omoddat ETA 2824-2. Breitling har mycket högre kvalitetskrav på sin caliber 17 som man själv har finslipat med t.ex modifierad balans och drivfjäder. Innan COSC testen har verken dessutom redan genomgått en betydligt tuffare test hos Breitling.

Mig veterligen finns det ingen som helst avgörande skillnad mellan Breitling kaliber 17 och ETA 2824-2 "Top", så jag tror att du har fel. Drivfjädern är förvisso en annan och enligt Breitling av högre kvalitet, men kraftreserven är densamma. Den kan väl dock tänkas vara mer hållbar i ett längre perspektiv. Utöver detta har Breitling, precis som du påpekar, finslipat balansen men den är inte modifierad i någon egentlig bemärkelse; det är precis samma indexreglerade Glucydyr-balans med planspiral som i ETA's "Top-version". Att den sedan är väl regulerad till toleranser som är tajtare än COSC's får man ju verkligen hoppas för det hutlösa pris som Breitling vill ha för sina B17-klockor, men att med ovanstående som grund hävda att det är "en väldigt stor skillnad" mellan Breitling kaliber 17 och ETA 2824-2 "Top" är i mina ögon direkt missvisande. Urverken är, sett till konstruktion och funktion, i det närmaste identiska. Inte ens dekoreringen har ju Breitling lagt någon större energi på.

Jag har absolut ingenting emot Breitling, har ju själv haft en Breitling Colt GMT med Breitling kaliber 32 (ett likaledes omoddat ETA 2893-2) tills helt nyligen. Min poäng var väl mest att man som konsument i prisklassen runt 30k bör förvänta sig så mycket mer än ett robust och pålitligt, men samtidigt så simpelt och i low-end klockor så vanligt förekommande urverk som ETA 2824-2.

Vänligen
Forumets undersköterska
 
  • Like
Reactions: ZQT

Compiss

Patek
2-Faktor
Stort tack för alla inlägg och hjälp med mitt val. Trodde aldrig att gensvaret skulle vara så stort!. Jag blir glad över att ha hittat hit!!!!

Ps. ni får gärna komma med fler synpunkter!
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Har kommit goda råd i tråden redan, ett av dem: Prova på handleden! Valet är ju för övrigt personligt. För egen del föredrar jag de klassiska Rolex-modellerna, då jag tycker att Breitling rent fysiskt har vuxit sig för stora (för mig). Dock har jag ett väldigt gott öga till Chronomaten, så som den introducerades i Sverige under 1980-talet, särskilt på rullad länk (den kallas något annat, men jag glömmer just nu...) och i helstål (lite ovanligare då väldigt mycket var två-ton då).

Har handlat från flera EU-länder och det har funkat fint. Se bara till att läsa på ordentligt och ta referenser innan.

Om du köper en 14060, satsa på en som har tritium-tavla och visare (inte Luminova).

Om du köper en 14060M, så föreslår jag att du tar en av de absolut sista med graverad ring och COSC-tavla. Knyter an väldigt fint till den klassiska Submariner 5512, tycker jag. I ett modernare paket.

Seadwellern är fin, men det kan bli svårt att alls hitta en i OK skick för knappa 30...

Om du ska behålla klockan - och inte ser något annat framför dig - så finns det ju ett värde i att få köpa nytt och orört, för att själv få sätta sina bruksspår.

Lycka till!

mvh A

Stort tack för att du tog dig tid för att hjälpa mig. Det är oerhört värdefullt och jag hoppas att jag någon gång kan bistå med hjälp.

Har du någon speciell handlare från EU du kan rekomendera? Har du köpt och fått klockan skickad eller var du på plats?

Mvh
Compiss
 
Topp