• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex. vs. Grand Seiko - Video og macro

Tycker seikon är ett bra exempel på att man kanske inte ska bara för att man kan… Det tänker jag nog i och för sig om de flesta moderna rolexmodellerna också…

Du menar GSn? Och vad tänkte du att man inte skall bara för att man kan? Hängde inte riktigt med här
jag menar att det ofta blir en exposé över krångligheter istället för att fokusera på form. Känns som de vill visa hur duktiga de är.
Hur avancerad en klocka än är blir den i mina ögon rätt ointressant om det inte finns en röd tråd i formen. I detta fall tycker jag inte något hänger ihop. Den lilla ramen till datumet är formmässigt helt of i förhållande till övriga markeringar. Markeringen vid 12 ser ut som en space-invader. Varför en blå sekundvisare? Varför en ojämn urtavla som markeringarna möter på ett konstigt sätt. Varför två extra linjer på den första länken?

Men jag är i och för sig en sån där som tycker det är fånigt med klockor som inte har borrade luggar, så ni får ta vad jag skriver med en stor nypa salt…

jag menar att det ofta blir en exposé över krångligheter istället för att fokusera på form. Känns som de vill visa hur duktiga de är.
Hur avancerad en klocka än är blir den i mina ögon rätt ointressant om det inte finns en röd tråd i formen. I detta fall tycker jag inte något hänger ihop. Den lilla ramen till datumet är formmässigt helt of i förhållande till övriga markeringar. Markeringen vid 12 ser ut som en space-invader. Varför en blå sekundvisare? Varför en ojämn urtavla som markeringarna möter på ett konstigt sätt. Varför två extra linjer på den första länken?

Men jag är i och för sig en sån där som tycker det är fånigt med klockor som inte har borrade luggar, så ni får ta vad jag skriver med en stor nypa salt…
Ahh då förstår jag. Och design kan man ju som tur är ha hur olika åsikt om som helst utan att någon behöver ha fel! Själv gillar jag både tavlan och den blå sekunden på GSn men visst är det vanligt att design går över styr på olika sätt. I det enkla bor det vackra..

54A4F4FA-B0E2-4D99-B709-B1B098A7F1C9.jpeg

Finns nog inte en enda person i världen som sett denna live och därefter gnäller på tavla och index.

Finns nog inte en enda person i världen som sett denna live och därefter gnäller på tavla och index.
Jo, någon som tycker allt Rolex gör är rätt. Det är ju svinfräckt med ett märke med tidigt egen "heritage" men som ändå gör sin egen grej och dessutom försöker förnya sig - Grand Seiko. Många schweiziska märken vilar mycket på gamla koncept. Men skulle jag lägga 50-150 k på en klocka är det nog ändå möjlighet att jag skulle lägga det på en klocka gemene man känner till. Personligen skulle jag nog alltså mer troligt köpa en klassisk Rolex eller Omega än en GS, även om jag tycker de är mer innovativa. Det är väldigt motsägelsefullt, men ändå inte. Klockor är ju mode och statusmarkörer för majoriteten av människor.

Det är ju kul att jämföra så men lite konstigt blir det ändå, GS:en hade garanterat lyfts av att man började köra Rolex-länkar och lås, men Rolexen hade verkligen inte blivit bättre med en, iofs fantastisk i sig, vågig GS-tavla. Det är ju det stilrena enkla man tycker om med en Rolex, medan GS:en gärna får vara mjuk och kännas organisk med härliga ljusspeglingar här och var och överarbetade slipkanter. Så i den här jämförelsen ser jag nog tyvärr faktiskt att det är GS:en som har förbättringspotential och inte Rolexen..

Om Rollen är bättre på verk, länk och lås så är det inte så mycket kvar för min del. Jag älskar GS-polering men den är ju inte så krispig för alltid. Hade verkligen hoppats att GS skulle haft det bättre verket om priset är detsamma.

Egentligen har jag tröttnat på dom här jämnförelserna mellan GS och Rolex.
Så noterar bara 2 saker på Grand Seikon.
Såna tavlor kan vara fantastiska, speciellt om man sitter och granskar med lupp, men ochså inte lika enkla att leva med som vardagsklocka varje dag eftersom dom
kan kännas lite för mycket i längden.
Ingen som noterat att att timvisare lider av fetma?

Egentligen har jag tröttnat på dom här jämnförelserna mellan GS och Rolex.
Så noterar bara 2 saker på Grand Seikon.
Såna tavlor kan vara fantastiska, speciellt om man sitter och granskar med lupp, men ochså inte lika enkla att leva med som vardagsklocka varje dag eftersom dom
kan kännas lite för mycket i längden.
Ingen som noterat att att timvisare lider av fetma?
- Har skrivit samma anmärkning i ett tidigare inlägg, timvisaren är en styggelse 🙁.

Det är ju kul att jämföra så men lite konstigt blir det ändå, GS:en hade garanterat lyfts av att man började köra Rolex-länkar och lås, men Rolexen hade verkligen inte blivit bättre med en, iofs fantastisk i sig, vågig GS-tavla. Det är ju det stilrena enkla man tycker om med en Rolex, medan GS:en gärna får vara mjuk och kännas organisk med härliga ljusspeglingar här och var och överarbetade slipkanter. Så i den här jämförelsen ser jag nog tyvärr faktiskt att det är GS:en som har förbättringspotential och inte Rolexen..
Fast alla GS tavlor är ju inte vågiga..... Grejen är ju finishen är långt mycket bättre både avseende tavla, visare och index och i viss mån polering. Det skulle Rolex såklart vinna på. Sedan är föralldel Easy link helt suveränt och tyngden i länken lite tydligare i Rolex så den upplevda känslan i länken är bättre. Men.... får man till längden på GS länkar så är dom faktiskt bekvämare än Rolex vars spänne är lite väl långt och själva låset som är lite väl tjockt. Totalt sett kan vem som helst som äger en lupp konstatera att Rolex inte har samma nivå på utförande. Oaktat det kan ju Rolex vara en favorit ändå. Jag gillar båda av lite olika skäl men för mig känns det onödigt att ens debattera finish.
Edit: Skall man jämföra urverk bör man kanske titta på hela spektrat med spring drive och 9f verken. Då är det väl tveksamt om Rolex kan sägas ligga före där heller.

GS-ägare är väl de enda som alltid har med sig en lupp?! Tror inte @yonsson lämnar hemmet utan minst en iaf😅
Men om vi ska vara lite allvarliga så tycker jag att det största problemet med GS är att de helt enkelt inte tilltalar mig speciellt mycket. Det spelar ingen roll hur hög finish det är på tavla, visare mm när totalintrycket är grått, tråkigt, för stor, för liten etc etc. Men det kommer säkert en dag när de får till det och producerar en hit. Det är de värda och vore roligt för marknaden.

GS-ägare är väl de enda som alltid har med sig en lupp?! Tror inte @yonsson lämnar hemmet utan minst en iaf😅
Men om vi ska vara lite allvarliga så tycker jag att det största problemet med GS är att de helt enkelt inte tilltalar mig speciellt mycket. Det spelar ingen roll hur hög finish det är på tavla, visare mm när totalintrycket är grått, tråkigt, för stor, för liten etc etc. Men det kommer säkert en dag när de får till det och producerar en hit. Det är de värda och vore roligt för marknaden.
Näe och det är ju heller inte så att man går omkring och är alldeles uppjagad över att Rolex skulle ha dålig finish heller... 😁

Tillbaka
Topp