• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex vs Tudor

Vad tycker du?

  • Tudor är bara en nästan-Rolex

    Röster: 126 39.0%
  • Tudor är unika

    Röster: 167 51.7%
  • Skitsamma bägge varumärkena suger

    Röster: 30 9.3%

  • Totala väljare
    323

wotan

Rolex
Det här är lite som batman vs superman. Eller ska vi kalla det Batman mot Supermans fula kusin som vill se ut som och vara som Superman men som inte har alla dom där coola superkrafterna?

Tudorälskarna försvarar märket med näbbar och klor.
Tudorhatarna säger att det bara är en nästan-Rolex.

Dags att avgöra det här en gång för alla!
Let the battle begin - vad tycker du?



*Edit: det här är inget angrepp mot klockornas kvalitet"
 
Senast ändrad:

Miami

Rolex
2-Faktor
Jag har under min korta tid med klockor haft 2 Tudor subs och nu en rolex DD
Otroligt nöjd med alla 3
Tycker det är olika klockor och skulle jag köpa en sub i framtiden så blir det en Tudor igen
Varumärkesmässigt föredrar jag nog Tudor mer för det är mer diskret
Utseendemässigt beror på modell men jag är ingen fan av moderna Tudors
 

Jerico

Frank Andersson
2-Faktor
Tycker om båda märkena. Många gamla Tudors som är stenhårda. Tycker det är trevligt att de nu kör inhouse på många modeller och framför allt de senaste heritage BB. Uppfriskade att de även släppte en klockren 36mm. Ser inget motsatsförhållande mellan Tudor och Rolle. Snarare att de väldigt länge levt i symbios med varandra och att Tudor nu börjar ta sina första stapplande egna stegen, strängt övervakade av pappa och mamma Rolex givetvis :)
 

Brutus

Cartier
2-Faktor
Är lite rädd för att det är jobbigt att ständigt förklara vad tudor är (om modellerna är visuellt lika rolex). -snygg klocka, är det en rolex. - nä det är en ....
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Det beror väl på i vilken tidsålder man är. Idag är Tudor knappast en nästan Rolex. Går man tillbaka till varumärkets rötter är det ju onekligen så.
 

wotan

Rolex
Det beror väl på i vilken tidsålder man är. Idag är Tudor knappast en nästan Rolex. Går man tillbaka till varumärkets rötter är det ju onekligen så.
det här är faktiskt intressant, kan man gå från att vara en nästan-Rolex till att vara fristående? finns ju fler exempel på märken som lever på att göra kopior av andra klockmärken (steinhart).
 

Knugen

Panerai
2-Faktor
Tycker Tudor är ett mycket intressant märke, med många roliga modeller. Relativt prisvärda klockor med väldigt högkvalitativ känsla.
Ett minus är dock problematiken (för mig) med att förklara märket för personer utan större klockintresse, utan att få det att låta som en Rolex wannabe.
 

Clockzor

Omega
det här är faktiskt intressant, kan man gå från att vara en nästan-Rolex till att vara fristående? finns ju fler exempel på märken som lever på att göra kopior av andra klockmärken (steinhart).
Beror väl på hur man ser på saken. Självklart är det så att många tillverkare gör modeller som liknar andra klockor. Tittar man på Tudors äldre klockor så användes samma boetter till både Rolex och Tudor med skilland på urverk och namn på tavlan. Nu för tiden så är det större skillnad mellan klockorna vilket så klart gör att de känns mer fristående varumärke nu.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Menar du att Tudor tillverkar/tillverkade kopior?
Nu är du bara trotsig. Tudor byggde och bygger till viss del fortfarande på sina modeller som är "nästan-Rolex", deras nya 36mm blir ett alternativ till Rolex Explorer och Black Bay blir ett alternativ till Submariner.

Indirekt däremot och på ett mer lekfullt sätt men grundtanken är ju någorlunda densamma alltså billigare alternativ till Rolex.
 

wotan

Rolex
Menar du att Tudor tillverkar/tillverkade kopior?
hade det stått Steinhart eller Sven-olles klockimperium istället för T udor så hade folk gått bananas
asdf.jpg

Jag kan berätta hur jag själv gjorde när jag var intresserad av en gammal klocka:
Jag älskar designen på gamla tyska fliegers. men inte gick jag och köper en tråkig sak med ett annat märke än någon av ursprungstillverkarna (nu har jag ju tur att det finns flera som fortfarande är igång och det finns ett bra prisspann att välja mellan).

Edit lånade bilden på google, sökte på old tudor and Rolex comparison och det här var bland det första som dök upp.

Edit 2: la upp en bild på steinhart och rolex
asdf 2.jpg
 
Senast ändrad:

Brutus

Cartier
2-Faktor
Tudor har spottat ur sig fina modeller de senaste åren, inget snack om saken. Sen kan jag tycka att prislappen trots allt är ganska hög givet att varumärket är ganska okänt. Följaktligen har jag lite svårt att tycka att tudor är särskilt prisvärda. Det finns en massa ungefär lika okända tillverkare som spottar ur sig lika intressanta klockor till ett lägre pris.
 

CptSlow

Rolex
2-Faktor
hade det stått Steinhart eller Sven-olles klockimperium istället för T udor så hade folk gått bananas

Inte för att jag är den som går bananas över homageklockor, men det är ändå viss skillnad i och med att Rolex äger Tudor. De får ju liksom göra vad de vill då.
 

wotan

Rolex
Inte för att jag är den som går bananas över homageklockor, men det är ändå viss skillnad i och med att Rolex äger Tudor. De får ju liksom göra vad de vill då.
Som företag får dom göra vad dom vill. Som kund ser jag ingen större skillnad i att köpa Tudor eller ngn annan homageklocka(förutom pris/kvalité osv).
 

Miami

Rolex
2-Faktor
Men förutom svarta sub / någon motsvarighet till DJ
Är det så extremt många modeller som är "exakt" lika både på moderna och äldre Tudor modeller?
Visst det finns varianter på Chrono etc men det är ju fortfarande skillnader
 

JDQ

Panerai
2-Faktor
OM ursprung är viktigt går det ju inte att jämför ett märke som steinhart med tudor, då tudor för det första har massa historia (registrerades 1926 och omlanserades med ros logan 1946 tror jag medan steinhart väl skapades tidigt 2000-tal) tex montecarlo har ju blivit en riktig klassiker som då steinhart självklart måste kopiera! Sen när rolex äger tudor är det väl upp till dem hur designen ska se ut vissa designer är väldigt lika och vissa är helt olika, steinhart och andra homage märken lever ju bara på att sno populära designer rakt av ingen historia alls där!
 

Cryssarn

Rolex
Jag tycker iofs ursprunget är viktigt, det ska bl.a. Påverka priset.
ursprunget...startade av rolex och tillverkade av rolex hos rolex. I början samma design och annat urverk. åtminstone i ett decennium nu som dom har sina egna designer och modeller. Om man sen tycker att dom är fula och att namnet är fult är en smaksak. Men tur är väl det. Fatta hur tråkig dagens klocka skulle bli om man alla hade samma sak.
 
Jag har tittat på mycket klockor nu i närtid eftersom jag rest en del och ofta i större städer med bra butiker. Jag tror man gör bäst i att släppa tanken helt på att jämföra dessa märken även om dom råkar ha en del gemensamt. Tudor är fina, övergripande finish och upplevd lyxkänsla är strax under märken som Omega och Breitling (min subjektiva uppfattning). Rolex spelar i en helt annan liga på alla plan och även då priset. När man går runt bland butikerna och tittar på mycket under kort tid så förstår i alla fall jag Rolex storhet.

Jag röstar således inte eftersom jag inte tycker något alternativ stämmer. Möjligen "tudor är unika" med nya NF i spetsen.
 

Cryssarn

Rolex
Jag har tittat på mycket klockor nu i närtid eftersom jag rest en del och ofta i större städer med bra butiker. Jag tror man gör bäst i att släppa tanken helt på att jämföra dessa märken även om dom råkar ha en del gemensamt. Tudor är fina, övergripande finish och upplevd lyxkänsla är strax under märken som Omega och Breitling (min subjektiva uppfattning). Rolex spelar i en helt annan liga på alla plan och även då priset. När man går runt bland butikerna och tittar på mycket under kort tid så förstår i alla fall jag Rolex storhet.

Jag röstar således inte eftersom jag inte tycker något alternativ stämmer. Möjligen "tudor är unika" med nya NF i spetsen.
ja co-axial är svår att tampas med trots in-house
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Det är ju en helt annorlunda diskussion om vi jämför vintage med nytt. Nya Tudor har ju inga som helst likheter med Rolex. Priset på en Tudor Black Bay ca 30.000 kr mot ca 75.000 kr för en Rolex Sub. Tycker att Tudor är bland det bästa i sin prisklass.
 
Topp