• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex?

Vesper

Rolex
Tja!
Jag måste bara få reda på vad det är med rolex? Med risk för att bli halshuggen, vad är grejen?
Mig personligen så är det inte många modeller som tilltalar mig.

Så ni får gärna upplysa mig! Vad är det som är så fantasktiskt med detta märke? Jämfört med andra märken.
 

Florre

Omega
2-Faktor
Vilken urvattnat diskussion, kan vi inte bara enas om att alla har olika smak och tycke för olika klockmärken?
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
inväntar...

a056f_ORIG-0653_homer_eating_popcorn_small_c78.jpg
 

TKVF

Panerai
Tror att efter gårdagens diskussioner folk ligger lågt... Rolex gör snygga klockor tycker jag, finns snyggare, fulare, bättre å sämre. Men Rolex är "lagom i lyxsegmentet".
 

morrism

Audemars
Seiko är fula, omega är desperata, breitling är ytliga, patek är gubbigt, så där, lås tråden nu
 

Camo00

Patek
Lyckad varumärkesstrategi som spelar på basala psykologiska mekanismer hos oss människor, då vi gärna identifierar oss med våra saker, och hittar grupptillhörighet och illusion om lycka i att äga ting vi vet att andra värderar högt - även om värdet i grund och botten också endast är en illusion sprunget ur samma sökande efter grupptillhörighet. En självgående process som är ganska fascinerande om man tar lite evolutionsbiologiskt metaperspektiv?
 

Vesper

Rolex
Men helt ärligt ni som tycker tråden ska tas bort, vi måste väl ändå kunna ha en civiliserad och nyanserad diskussion? Fastän det verkar röra det heliga ämnet rolex?
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Rolex gör väldigt bra klockor, de håller mkt bra andrahandsvärde.

Jag gillar inte deras klockor, men väldigt många andra gör det.
 

Ricrob

Patek
Äh, släpp sargen och spotta ut nappen.. De som gillar Rolex, gillar Rolex. De som bestämt sig för att inte gilla Rolex, gillar inte Rolex (bara i smyg). ;)

Det finns "fetare" märken och det finns "mindre feta" märken. Vad som är snyggt är inget att diskutera, eftersom det är godtyckligt och personligt..

Jag fattade inte heller grejen innan jag köpte en och jag var t.o.m. en aning anti (typ som Jokkmokkswe är nu) men nu äger jag en och har smakat magin och kommer troligen alltid ha minst en Rolex i min ägo. Däremot är det mycket svårt att sätta fingret på vad magin egentligen är.. Jag tycker ju iofs att de har en rejäl bunt modeller som tilltalar mig starkt men det är ngt mer.. Köp en, testa, återkom med recension.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det enda tråkiga med Rolex är att deras ägare YTTERST sällan upplyser andra om Rolex historik (exempelvis kopplingen till det militära eller yrkesdykning), tillverkning och historiska innovationer (exempelvis världens första HEV som möjliggjorde 300m wr under lång tid).

Problemet är inte att Rolex är tråkit eller dåligt. Problemet är att många av ägarna (inte alla såklart) är tråkiga och okunniga.
 

Vesper

Rolex
Varför ska vi diskutera något som inte har ett svar?
Det slutar alltid på samma sätt ändå.
Äh, släpp sargen och spotta ut nappen.. De som gillar Rolex, gillar Rolex. De som bestämt sig för att inte gilla Rolex, gillar inte Rolex (bara i smyg). ;)

Det finns "fetare" märken och det finns "mindre feta" märken. Vad som är snyggt är inget att diskutera, eftersom det är godtyckligt och personligt..

Jag fattade inte heller grejen innan jag köpte en och jag var t.o.m. en aning anti (typ som Jokkmokkswe är nu) men nu äger jag en och har smakat magin och kommer troligen alltid ha minst en Rolex i min ägo. Däremot är det mycket svårt att sätta fingret på vad magin egentligen är.. Jag tycker ju iofs att de har en rejäl bunt modeller som tilltalar mig starkt men det är ngt mer.. Köp en, testa, återkom med recension.
Men vaniljglass jag söker inte ett 100% svar från en enstaka person utan flera personers intryck och känsla!

Ricrob, tack för ett ärligt och genomtänkt svar! Vem vet jag kanske provar framöver, daytona är en av få som tilltalar.
 

POO

Panerai
Det enda tråkiga med Rolex är att deras ägare YTTERST sällan upplyser andra om Rolex historik (exempelvis kopplingen till det militära eller yrkesdykning), tillverkning och historiska innovationer (exempelvis världens första HEV som möjliggjorde 300m wr under lång tid).

Problemet är inte att Rolex är tråkit eller dåligt. Problemet är att många av ägarna (inte alla såklart) är tråkiga och okunniga.

Helt rätt och riktigt! MEN det är absolut inget jag upplever skulle vara specifikt för Rolex. Generellt, oberoende av märke köps nog få klockor av entusiaster utan av folk som vill ha en schyst klocka. Just klockan är väl en av våra mest rotade statussymboler.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Det enda tråkiga med Rolex är att deras ägare YTTERST sällan upplyser andra om Rolex historik (exempelvis kopplingen till det militära eller yrkesdykning), tillverkning och historiska innovationer (exempelvis världens första HEV som möjliggjorde 300m wr under lång tid).

Problemet är inte att Rolex är tråkit eller dåligt. Problemet är att många av ägarna (inte alla såklart) är tråkiga och okunniga.

Vill kanske bevara mystiken lite :)
 
Topp