• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolexbashing, del 2 (konkret)

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Som flera föreslog i del 1 bör man vänta med att döma rolex tills man har testat en själv. Det var ingen slump att jag skrev inlägget när jag gjorde, för jag hade vid tillfället en rolle på ingående.

Efter vad som kändes som evigheter är den äntligen här!

Det var lite av ett impulsköp. Jag velade fram och tillbaka på om, hur och när, men så dök den här upp till ett pris som var lite för bra för att vara sant, och då var det bara att slå till! Så nu är även jag med i rolexklubben, och jag måste säga att det känns väldigt bra såhär långt.

Klockan är inte den vanligaste 5513 eller 1601 utan en lite udda fågel, precis i min stil. En Two-Tone Oysterquartz Day-Date, på Jubilee. Enligt säljaren från 70-talet, men han hade ärvt den av sin pappa så det fanns inga papper eller boxar som kunde ge mer info.

Skicket är riktigt fint, även om lite av guldet har nötts bort från den skruvade signerade kronan. Jag låter bilderna tala för sig själva en liten stund.

rolex1.jpg

_DSC4262.jpg

_DSC4263.jpg

_DSC4264.jpg

_DSC4266.jpg

_DSC4267.jpg

_DSC4268.jpg

_DSC4269.jpg

_DSC4270.jpg

_DSC4277.jpg

_DSC4283.jpg


Som väntat var kanterna lite vassa på undersidan, men inte så att det märktes när man hade den på sig. Passformen mellan endlinks och boett var inte heller perfekt, men inget som störde. Glaset var repfritt och lite gröntonat, precis som på nya milgauss. Jag fick den levererad på jobbet, så jag passade på att ge den en spabehandling i ljummet vatten med lite diskmedel så att den skulle kännas helt fräsch.

_DSC4292.jpg

_DSC4295.jpg

_DSC4298.jpg

_DSC4300.jpg


Efter några minuter, och inte så farligt smutsigt vatten, är klockan som ny! Dock har det trängt in lite vatten i boetten, så den fick torkas lite också. Ut med batteriet (på automat-klockorna är det bara att köra). Det fina med rolexboetterna är att de är svinenkla att öppna med en vanlig polygrip. På nyare modeller bör man givetvis välja en Bahco eller Knipex.

_DSC4312.jpg

_DSC4329.jpg

_DSC4341.jpg

_DSC4344.jpg


_DSC4347.jpg


Här ser vi den odekorerade men robusta kaliber 2169/5U. På insidan av boettlocket finns märken efter en tidigare service.

_DSC4362.jpg

_DSC4367.jpg


Och så in i ugnen, med kronan utskruvad såklart.

_DSC4387.jpg

_DSC4391.jpg


Vid 300 grader börjar tavlan ändra färg till s.k. tropical (på grund av det varma klimatet där), vilket faktiskt kan höja värdet på klockan.

_DSC4393.jpg


400 grader...

_DSC4394.jpg


Vid 500 grader kan man se att boetten börjar smälta lite, så jag slutar här för att inte riskera att förstöra den.
Lite avkylning, och sen är det bara att köra.

_DSC4396.jpg

_DSC4400.jpg

_DSC4401.jpg

_DSC4404.jpg

_DSC4407.jpg


Här ser vi kristallen, själva hjärtat i kronometern.

_DSC4421.jpg

_DSC4426.jpg
_DSC4445.jpg

_DSC4451.jpg


Sist ett snabbt trycktest - tumregeln är 100kN för dress, 200kN för dykare.

_DSC4467.jpg

_DSC4470.jpg

_DSC4474.jpg


Klart!

_DSC4478.jpg

_DSC4487.jpg

_DSC4496.jpg

_DSC4500.jpg

_DSC4504.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kul! Hade gärna sett exakt samma tester på en g-shock. 500 grader tar nog kål på alla klockor dock. :)
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Aha, din skojare! Du använder dig av humor. Nu ska jag allt läsa om del 1. Noga! :p:D;)

On a more serious note (som man säger på engelska): Blir kanske kärvt att få fart på de Rolex-frälsta efter det här. Eller inte. :D Och nej, jag tänker inte på mig själv som en av de frälsta. Upplyst, på sin höjd. Ja, just så. Upplyst. :)

Ser fram mot del tre.

A
 
Topp