• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolexkopia eller inte?

Galaxy

Rolex
Tjenare!

I skrivande stund hemma hos en vän, där han visade en Rolex Datejust som han var övertygad om var falsk. Han har fått den av sin far, som vi för närvarande inte har möjlighet att kontakta.

Jag kollade dock närmre på denna, och till min förvåning är den i alla fall enligt mig väldigt välgjord. Till exempel så förstorar datumbubblan realistiskt, sekundvisaren är svepande, och den är i övrigt tung och känns bra. Är inte hundra på denna punkt, men tror att uret drogs igång när jag rörde på den, vilket talar för att den är automatisk. Får låta den vara stilla och se om den stannar eller ej.

Några saker som dock får mig missumsam: "sträcket" som symboliserar klockan 1 har fallit bort. Detta skedde när klockan slogs hårt i ett bord enligt min vän. Det verkar heller inte gå att ställa in tid med kronan, som i övrigt är trög.

Jag är dock ingen Rolexexpert över huvud taget, det som för mig verkar äkta, kanske direkt syns som en värdelös kinakopia för någon mer kunnig.

Bifogar lite bilder nu, och eventuellt en video när jag kommer hem:
yzebe6u3.jpg

juzyjuby.jpg

y8uzy9ur.jpg

zu9uny7u.jpg


Uppskattar svar!
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
 

Galaxy

Rolex
För att bli lite utbildad, hur kan man på bästa sätt se att klockan (eller fake Rolex i övrigt) är fake?

Tackar även för alla svar.
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Man ser direkt på text + logga att den är en fuling. Bubblan är också fel. Sen som nämt kronan på tok för stor för en DJ. Boetten ser långt ifrån original ut. Jag har nog aldrig sett en riktig Rolex som har tappat indexmarkering heller..
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ett automatiskt urverk innebär absolut inte per automatik att en klocka är äkta. Det är snarare vanligare med automatiska urverk på fake-Rolexar än att de är batteridrivna.
 

Galaxy

Rolex
Ett automatiskt urverk innebär absolut inte per automatik att en klocka är äkta. Det är snarare vanligare med automatiska urverk på fake-Rolexar än att de är batteridrivna.

Självklart inte. Hade jag märkt att klockan hade varit batteridriven hade jag dock direkt kunna stryka teorin om att den kunde vara äkta. :)
 
Topp