• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolexporr (länktips)

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Screen%20shot%202012-10-23%20at%2010.39.40%20AM.png


FOUND: A Prototype Rolex Sea-Dweller, Complete With Single-Red Dial, Patent-Pending Case, And The First Helium Escape Valve Ever
http://www.hodinkee.com/found-a-prototype-rolex-sea-dweller-complete-single-red-dial
 
FET och antar att många (läs Spence, Davvan m.fl) här skulle ge sin högra arm för den, men hittar dom inte såndana här ex lite då och då känns det som, nästa år hittar dom en ny som har ett extra handingraverat nummer under kronan som plussar priset 100 000 USD till...

Borde inte Rolex ha papper på hur många prototyper dom har och vilka olika som finns?
 

Gavve

Greven
2-Faktor
masterkiller skrev:
FET och antar att många (läs Spence, Davvan m.fl) här skulle ge sin högra arm för den, men hittar dom inte såndana här ex lite då och då känns det som, nästa år hittar dom en ny som har ett extra handingraverat nummer under kronan som plussar priset 100 000 USD till...

Borde inte Rolex ha papper på hur många prototyper dom har och vilka olika som finns?

I min företag är det strikt förbjudet att sälja prototyper... av den anledningen att de inte klassas som 100% original.

Vet inte hur Rolex tänker, men det känns ju lite som att de borde vara inne på samma linje.... Hur har den då hamnat ute till försäljning via en tredje part? :D
 

Ministern

Founder
2-Faktor
masterkiller skrev:
FET och antar att många (läs Spence, Davvan m.fl) här skulle ge sin högra arm för den, men hittar dom inte såndana här ex lite då och då känns det som, nästa år hittar dom en ny som har ett extra handingraverat nummer under kronan som plussar priset 100 000 USD till...

Borde inte Rolex ha papper på hur många prototyper dom har och vilka olika som finns?

Korrigering käre Master, jag skulle ge din högra arm för klockan!
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Gavve skrev:
masterkiller skrev:
FET och antar att många (läs Spence, Davvan m.fl) här skulle ge sin högra arm för den, men hittar dom inte såndana här ex lite då och då känns det som, nästa år hittar dom en ny som har ett extra handingraverat nummer under kronan som plussar priset 100 000 USD till...

Borde inte Rolex ha papper på hur många prototyper dom har och vilka olika som finns?

I min företag är det strikt förbjudet att sälja prototyper... av den anledningen att de inte klassas som 100% original.

Vet inte hur Rolex tänker, men det känns ju lite som att de borde vara inne på samma linje.... Hur har den då hamnat ute till försäljning via en tredje part? :D

Skulle tro att vissa av Rolex prototyper hamnat i någons ägo när dom testats i olika sammanhang typ som nu senast med Deep Sea värstingen, misstänker att James Cameron fick ett ex av den och sen om X antal år när han går bort säljs den av hans dödsbo eller dyligt.

Vet inte om så är fallet men en tanke iaf.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Dålig koll på 1665 överlag men jag gissar på att de prototyper som slunkit ut gått till typ COMEX och liknande potentiella kunder.
 

Gavve

Greven
2-Faktor
Per skrev:
Dålig koll på 1665 överlag men jag gissar på att de prototyper som slunkit ut gått till typ COMEX och liknande potentiella kunder.

Fullt troligt och samma sak med James Cameron-fallet men där rör det sig väl snarare om en 0-serie än en prototyp?

Strikt sagt är prototyper förvisso tänkta att se ut och fungera som dess serietillverkade motsvarighet, men exempelvis kan de innehålla andra material eller materialsammansättningar. Således skall man inte låta dem lämna huset eftersom man inte kan garantera samma kvalité som i de (0)-serietillverkade. Prototyper har ju exempelvis inte samma krav på dokumentation etc

100% original kan inte en prototyp bli i min mening och då är det ju inte en riktig Rolex :D Dock jävligt cool, det håller jag med om

EDIT: Ber om ursäkt för eventuell TTT-mentalitet i detta inlägg... :D
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Den enda prototyp-erfarenhet jag har är från mobil-branschen.

Alla de prototyper jag testat (nära ett hundratal, skulle jag tro) så var de helt enkelt inte färdigställda produkter, och absolut inget vi ville skulle lämna huset - precis som Gavve skriver.
Det blev ändringar på färgnyanser, material, placering av knappar osv. Ofta sämre kvalitet, inte perfekta skarvar osv.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Gavve skrev:
Per skrev:
Dålig koll på 1665 överlag men jag gissar på att de prototyper som slunkit ut gått till typ COMEX och liknande potentiella kunder.

Fullt troligt och samma sak med James Cameron-fallet men där rör det sig väl snarare om en 0-serie än en prototyp?

Strikt sagt är prototyper förvisso tänkta att se ut och fungera som dess serietillverkade motsvarighet, men exempelvis kan de innehålla andra material eller materialsammansättningar. Således skall man inte låta dem lämna huset eftersom man inte kan garantera samma kvalité som i de (0)-serietillverkade. Prototyper har ju exempelvis inte samma krav på dokumentation etc

100% original kan inte en prototyp bli i min mening och då är det ju inte en riktig Rolex :D Dock jävligt cool, det håller jag med om

EDIT: Ber om ursäkt för eventuell TTT-mentalitet i detta inlägg... :D

Hur kan ett ur tillverkat inhouse inte vara 100% original?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Hur är de inte 100% original? :)

De såldes inte till vem som helst och de fanns knappast att få tag på över disk samtidigt som de var en helt ny modell i Rolex sortement. Därav ordet prototyp.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Supersval....men inget nytt under solen direkt. En tunn SD.........låter lökigt....den ska va knubbig!
 

David

Bödeln
daviden skrev:
Det blev ändringar på färgnyanser, material, placering av knappar osv. Ofta sämre kvalitet, inte perfekta skarvar osv.

Det låter faktiskt precis som Rolex, som inte kan bestämma sig vilken nyans av grön en LV ska vara, om YM ska ha matt eller glansig text, om en datumskiva ska vara omålad, vitmålad eller silvermålad eller hur ett "E" i typsnittet ska se ut. :)

Nu har de visserligen blivit väldigt mycket bättre på den fronten även om nya keramiska TT-Sub:ar påstås ha en mörkare blå färg än de första, men istället har det blivit vanligare att man drabbas av damm på tavlan och ojämn lume.
 
Topp