• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Roséguld vs Gulguld

Vilken typ av guld föredrar du?

  • Roséguld på dressur, gulguld på allt annat

    Röster: 4 3.8%
  • Gulguld på dressur, roséguld på allt annat

    Röster: 7 6.6%
  • Roséguld på alla typer av klockor

    Röster: 24 22.6%
  • Gulguld på alla typer av klockor

    Röster: 71 67.0%

  • Totala väljare
    106

PNM

Panerai
Vilken typ av guld föredrar du på dina klockor och varför?

Denna fråga avser endast roséguld vs gulguld - ej vitguld, som är en annan femma.
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Rosé känns feminint tycker jag. Så gul.
Men personligen vill jag inte ha med guld att göra överhuvudtaget.
 

Jobot

Omega
Jag har inte riktigt kommit till den punkten där jag känner någon personlig dragning till guldklockor, men på andra tycker jag generellt att det är snyggare med gulguld.
 

jmspar123

Cartier
Trivs bra med bagge!

Rolex RG GMT har en underbar farg som ar svar att sla,ska val vara en AP i frosted gold isafall
Rolex YG Daytona eller YMII behover val ingen beskrivning alls. En "Hall Kaften Klocka" som min granne uttrycker det....
 

Zackrissonsur.se

Cartier
Professional Dealer
Det beror väl på övriga kläder och accessoarer, givetvis måste ha en av varje, helst två så man har en dress och sport av varje:)
 

Professor S

Panerai
2-Faktor
Beror helt på klockan. Har både gul- och roseguldsklockor. Kan tycka att roseguld behöver brytas av med andra material såsom ett band i gummi medan gulguld kan stå mer på egna ben.
 

Professor S

Panerai
2-Faktor
Yacht master i rosé på gummiband.
Sen håller jag nog mig till stål, for now.

Skål!
0E6C90E7-85E6-4847-AAA7-45CD8BFC87DB.jpeg
 

Dafi

Cartier
2-Faktor
Tycker personligen att rosé är ett snyggare och diskretare val. Undantaget är väl en guldig DD, den gillar jag. Men tycker gulguld ofta kan ge lite oklara vibbar á la bilden nedan, och färgen är snyggare när man själv har en bra bränna (vilket man inte så ofta har i det här landet ändå...). OK i Miami, inte OK en regnig oktoberkväll i Märsta.
upload_2020-7-25_17-20-44.jpeg
 
Tycker personligen att rosé är ett snyggare och diskretare val. Undantaget är väl en guldig DD, den gillar jag. Men tycker gulguld ofta kan ge lite oklara vibbar á la bilden nedan, och färgen är snyggare när man själv har en bra bränna (vilket man inte så ofta har i det här landet ändå...). OK i Miami, inte OK en regnig oktoberkväll i Märsta.
upload_2020-7-25_17-20-44.jpeg
Nu kände jag karantänkilona dallra.
 

ajex

Omega
BR2710.jpg
Beror helt på modell.
En DJ/DD skulle jag välja gulguld two-tone. Bifogad bild gör sig bäst på rosé :cool:
 

martaSM30

Audemars
Samma som eventuella ringar - har en Cartier Panthere i gulguld för att matcha förlovnings- och vigselring i gulguld. Har även stålklockor men har dem då på andra handen där jag har en silverring:cigar:
 

TheTaleTeller

Vacheron
Friends Of KS
2-Faktor
Brottas just med denna frågan, har gult men överväger rosé som nästa... Tycker ex Rose med en brun tavla är löjligt bra... (*Läs 5167R, DD40 choklad, Daytona choklad, YM etc)
 

Dbrasco

Rolex
2-Faktor
Måste jag välja så säger jag roséguld ..
Why?
Lite mindre bling samt färgen på roseguld är mer förlåtande vilket innebär att det funkar på armen året runt.
Har testat både 16613 med blå tavla och diverse 116233 på en kritvit arm i januari ?
Nja.. säger jag..
Då funkar roseguld betydligt bättre..

upload_2020-7-26_8-38-31.jpeg
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Varför är så många här kritiska till Rosé? Har än så länge bara gult men rosé ser väl snyggt ut?
 

PNM

Panerai
Intressanta svar.

Vad gäller roséguld så tycker jag det beror väldigt mycket på den specifika legeringen. Tycker t ex Everose är för rosa. Rosa metallic à la Michael Kors (”blogg guld” passar bra här) är inte aktuellt. Ser vi på mer konservativa legeringar tycker jag guldet får en mer diskret, elegant och allvarsam framtoning (då guldet är mörkare och blandas in i huden mer) medan gulguld är antingen mer klassiskt, uppriktigt och lättsamt (dressur) eller mer flashigt och kompromisslöst (sportur). Guldklocka på länk ska vara gulguld - går man på det spåret är det “all in” som gäller.
 

ChumpTime

Panerai
Varför är så många här kritiska till Rosé? Har än så länge bara gult men rosé ser väl snyggt ut?

Klocknörderistsyndrom med typiska symtom inkl:

1. Aldrig mer än 38mm.
2. Aldrig datumfönster.
3. Helst manuellt och vintage.
4. Aldrig roséguld.
5. Aldrig fauxtina.

Etc. Själv tycker jag att både gult och rött är fint. Men att gulguld kräver mörkare hudton eller bättre bränna för att se bra ut.
 

ChumpTime

Panerai

PNM

Panerai
Även på länk funkar ju rosé utan att det behöver bli Michael Kors-koppar över det hela. Ett exempel som jag gillar är 5146R (https://www.rolexforums.com/showthread.php?t=663624). Den finns även i gulguld om man skulle vilja jämföra.

Absolut - min preferens för gulguld när det kommer till länk har inte med tonen på roséguldet att göra. Det är mer en fråga om att guldlänk blir flashigt oavsett vilket guld du använder, och då föredrar jag att man gör det utan ursäkter. Dvs ingen Patek i rosé utan en DD eller DJ i gulguld med fluted bezel under en brun skinnjacka. Extrapoäng för solbränna och hårig handled ;)
 

PNM

Panerai
Klocknörderistsyndrom med typiska symtom inkl:

1. Aldrig mer än 38mm.
2. Aldrig datumfönster.
3. Helst manuellt och vintage.
4. Aldrig roséguld.
5. Aldrig fauxtina.

Etc. Själv tycker jag att både gult och rött är fint. Men att gulguld kräver mörkare hudton eller bättre bränna för att se bra ut.

Ligger något i det (lider själv av flera av dessa symptom) fast det är ju lite vilselett. Finns ju massor av vintage i roséguld - det introducerades ju inte av Kors 2010 utan av Faberge 1800-någonting.

Tillägg: Om någon hipster vill argumentera mot roséguld så ta det med mitt fickur från Waltham i roséguld daterat 1901.
 
Senast ändrad:

ChumpTime

Panerai
Ligger något i det (lider själv av flera av dessa symptom) fast det är ju lite vilselett. Finns ju massor av vintage i roséguld - det introducerades ju inte av Kors 2010 utan av Faberge 1800-någonting.

Ligger kanske i nörderiets natur att alltid vara anti-mainstream. Roséguld är det som allmänheten uppfattar som guldfärgat nuförtiden, därav lite blasé.

Själv köpte jag en Panerai ”oro rosso” på forumet som inte blev långlivad då den fanimig var rödare än ren koppar. Hade faktiskt ganska mycket upphakning på detta vs visarna i stämplat gulguld.
98544B55-4FB1-4FEA-AB1E-0D125A59A1E8.jpeg
 

PNM

Panerai
Ligger kanske i nörderiets natur att alltid vara anti-mainstream. Roséguld är det som allmänheten uppfattar som guldfärgat nuförtiden, därav lite blasé.

Själv köpte jag en Panerai ”oro rosso” på forumet som inte blev långlivad då den fanimig var rödare än ren koppar. Hade faktiskt ganska mycket upphakning på detta vs visarna i stämplat gulguld.
98544B55-4FB1-4FEA-AB1E-0D125A59A1E8.jpeg

Skulle också haka upp mig på det... dessutom skulle jag aldrig kunna ha en dykare i guld (för mycket kollision av form och funktion).
 
Topp