• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rost i klockan

Av någon anledning trängde det in fukt i min klocka. Kan det ha varit jag som inte skruvat åt kronan ordentligt? Som tur var var klockan försäkrad, så problemet åtgärdades gratis eller till en billig penning. Det blev även en kondensfläck på glaset. Måste man vara supernoga med att dra åt kronan? Man vill ju inte dra sönder den. Jag hade tänkt att ställa om datumet på min nya klocka, men vet inte om jag vågar skruva ut kronan (eller vad det heter). Kan man dyka upp i klockaffären och få det åtgärdat av ett proffs, så man vet att allt gått rätt till?

Hej,
Tråkigt att höra!

Om kronan är skruvkrona eller ej påverkar egentligen inte vattentåligheten. Skruvkronan är bara där för man inte ska råka dra ut den/snurra på den av misstag under t ex ett dyk. Med undantag för dom klockor där man skruvar kronan mot en packning, men då är den ofta en av flera kronpackningar.

Det som påverkar vattentåligheten är packningarna. Dom behöver bytas ut med jämna mellanrum. Tror den allmänna rekommendationen för nyare klockor är att trycktesta dom en gång per år och tätserva om den inte håller tätt (eller bara var 3-5e år allmänt).

Hoppas det löser sig!

Senast ändrad:
Som @Apples redan berättat så har skruvad krona ingenting med vattenresistens att göra.

Vad är det för klockan och hur gammal är den?

Då kan nog ett besök hos urmakaren för nya packningar vara på sin plats. Uris kan också provtrycka din klocka efter bytet och se att den är tät till iaf 100 meter eller så. Du kan du garanterat bada med den. Att provtrycka klockan kan vara lämpligt kanske vartannat år eller så om man vill fortsätta att bada med den.

Tillbaka
Topp