• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Royal Oak: Korta länk, skruvar sitter fast!

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Hallå,
Jag har försökt korta länken på min frus nya Royal Oak. Det gick inte. Jag började sabbade mina skruvmejslar och vågade inte fortsätta utan vände mig till en Urmakare nära kontoret. I klockaffären (Smycka) säljer dom inga riktiga klockor (som vi känner) men dom har en riktig urmakare. Denne urmakare har hjälp mig tidigare med korta länkar (nu senast min frus Cartier Santos Ronde) utan problem. RO:n rodde hon dock inte på, trots ultraljudstvätt mm. Hon försökte tydligen även med värme, hur vet jag dock inte. Hon fick upp en skruv. De två andra satt fast.
Jag försökte efter tvätten droppa ner lite 5-56 och låta ligga ett tag men ingen framgång.
Känner ni till något bra knep eller vet var jag bör vända mig för hjälp? Har större verkstäder (typ RobE eller Nymans) några speciella verktyg eller så?

IMG_5472.JPG


image.jpg

Skruvhuvudena ser fortfarande helt OK ut. Tacksam för hjälp!

//Rozzy
 

Edin

Panerai
OM jag personligen skulle försöka något mer själv så skulle det vara att under några dagar droppa i WD-04 eller liknande på skruvarna och när väl det är gjort värma så mycket jag bara vågade innan jag skulle försöka skruva upp skruvarna. Ett annat knep som jag använder på bilen eller annat mindre finkänsligt är att försöka dra åt skruvarna tills de släpper och sen lätta på dom.

Dock med tanke på att klockan betingar ett större ekonomiskt värde vet jag inte om jag skulle våga själv om jag ska vara helt ärlig...
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
OM jag personligen skulle försöka något mer själv så skulle det vara att under några dagar droppa i WD-04 eller liknande på skruvarna och när väl det är gjort värma så mycket jag bara vågade innan jag skulle försöka skruva upp skruvarna. Ett annat knep som jag använder på bilen eller annat mindre finkänsligt är att försöka dra åt skruvarna tills de släpper och sen lätta på dom.

Dock med tanke på att klockan betingar ett större ekonomiskt värde vet jag inte om jag skulle våga själv om jag ska vara helt ärlig...
Hur värmer man? Gaslåga? Hetvatten?
 

Edin

Panerai
Gaslåga tror jag är för brutalt. Men om du lånar fruns hårtork kommer du garanterat inte förstöra något. Tror dock det inte blir tillräckligt varmt så kanske en värmepistol kan vara gångbart bara man inte värmer för mycket. Jag vill dock inte bli ansvarig om du skulle råka missfärga länken, eller än värre, smälta den. :D
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Wowaah! Med gasbrännare släppte skruvarna! Men guldet i länken smälte... :confused:

Nej vars, någon som gjort detta? Förmodligen är skruvarna satts med locktite. Är det värmepistol som gäller?
 

rogart-63

Patek
Wowaah! Med gasbrännare släppte skruvarna! Men guldet i länken smälte... :confused:

Nej vars, någon som gjort detta? Förmodligen är skruvarna satts med locktite. Är det värmepistol som gäller?
Det ska mycket till innan guldet smälter . Tror det är typ 1000 grader . Är det så att man använder två mejslar ? en till att hålla emot med ? Eller är den gängad i länkdelen ?
 

Dykarsjuk

Omega
Hah! Skumt! Måste varit barnen som lekt med telefonen.

Kan du inte värma med en lödkolv?
Om själva stiftet i kolven är för tjockt så sätt dit ett klenare eller slipa ner det tills det passar.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Gå inte in med ett sådan fint ur till Smycka :banghead:. Stackars skruvar :(
Nu har jag varit negativ, dags att vara konstruktiv.
Aceton är lösningen, här är anvisningar från Rolex service manual som gett ut till sina AD's:
rolex.jpg
Urmakaren är dock duktig för enklare jobb, trots att hon arbetar på Smycka.
Aceton skall testas! Tack för instruktionen, bra hittat som sagt!
 
Topp