• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Royal Orient... någon som är insatt här?

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Nu när man blivit Orientägare så är man lite mera nyfiken på märket... Jag tänkte på Royal Orient som tydligen ska vara deras Grand Seiko. Förrutom bättre finish och kvalitet, är det andra skillnader? Är dom bättre regulerade på något vis? - är dom ihopsatta för hand..? någon kunnig får gärna förklara...

Royal Orient
01.jpg

Royal_orient2.jpg


Grand Seiko
20130203_120732.jpg

sbgr051-9.jpg
 
C

China

Guest
Jag skulle nog säga bättre finish, t.ex. caliber 88700 är inte särskilt imponerande i jämförelse med GS verk. Med en spec på -4 till + 6sek, så är man utklassad både i prisklassen och av betydligt billigare verk. Trevliga klockor, men Orient har enl. min mening inte lyckats att tvätta av lågbudgetstämpeln. Vad jag känner till så har inget av Orients verk rörts av en mänsklig hand under tillverkningen, ett GS verk däremot är en helt annan historia.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
China skrev:
Jag skulle nog säga bättre finish, t.ex. caliber 88700 är inte särskilt imponerande i jämförelse med GS verk. Med en spec på -4 till + 6sek, så är man utklassad både i prisklassen och av betydligt billigare verk. Trevliga klockor, men Orient har enl. min mening inte lyckats att tvätta av lågbudgetstämpeln. Vad jag känner till så har inget av Orients verk rörts av en mänsklig hand under tillverkningen, ett GS verk däremot är en helt annan historia.
Tack för infon! Så med andra ord är det övrerprisatta klockor om man jämför med GS?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Instämmer. Jag har läst jämförande recensioner och kvalitets-finish sägs enligt vissa personer vara snarlik GS. Insidan däremot är en helt annan fråga. Jag hade utan att blinka valt något från GS-linjen istället.
 
C

China

Guest
80talisten skrev:
China skrev:
Jag skulle nog säga bättre finish, t.ex. caliber 88700 är inte särskilt imponerande i jämförelse med GS verk. Med en spec på -4 till + 6sek, så är man utklassad både i prisklassen och av betydligt billigare verk. Trevliga klockor, men Orient har enl. min mening inte lyckats att tvätta av lågbudgetstämpeln. Vad jag känner till så har inget av Orients verk rörts av en mänsklig hand under tillverkningen, ett GS verk däremot är en helt annan historia.
Tack för infon! Så med andra ord är det övrerprisatta klockor om man jämför med GS?

Jo, det får man nog säga. Orient har en bra status i lågprissegmentet med all rätt, men jag tycker inte att man orkar ända fram med sina dyrare modeller. Däremot så kan saker och ting ändra på sig framöver, Orient verkar ha en del planer och en ambition att slå sig in i "high end" segmentet. Men som det ser ut idag så är en GS ett mycket bättre val.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Jo jag hade också gått på GS utan tvekan, sen har ju Seiko en faccinerande historia bakom sig som nog tyvärr Orient saknar... Men i lågbudgetsegmentet börjar jag digga Orient mera och mera :)
 
Topp