• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

RSC Rolex service centre

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Funderar lite på skillnaden mellan serva en Rolex hos AD och RSC.
I vilka fall skickas klockan från AD till RSC och kan jag som privatperson hoppa över AD och skicka direkt till RSC eller kan jag "kräva" att AD skickar till RSC istället för att den lokala urmakaren servar?

Nån som kan råda bot på min okunskap i frågan?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det som inte kan lösas lokalt skickas till RSC. Vad det innebär beror på AD.
Ja, du kan skicka direkt till RSC.
Skillnad beror på AD.
 

16610

Patek
2-Faktor
Såhär stod det på ett rsc cert från 2014.

image.jpg
 

hook

Prince Philip
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
AD kan även skicka till RSC om det är så att de har lång kö t.ex eller tillfälligt lägre kapacitet.
Att lämna till RSC görs enklast över disk på deras olika locations runt om i världen.
Att som privatperson skicka en Rolex till Schweiz är både kostsamt och krångligt.
Garantierna de lämnar bör vara lika.
 

UNO

Panerai
Har köpt min sista klocka, en 116713.
Min tanke är att den ska servas på RSC förutsatt att dom inte polerar.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Om du vill att AD skickar till RSC är det bara att begära det. Jag skickade ett ur genom AD till RSC Roles SA. Du bör vara medveten om att ADn förmodligen tar ut en extravgift från dig. Nu har inte Rolex något bra kundbemötande men andra tillverkare bokar bara frakten till dig direkt ned till deras egen serviceavdelning.
 

san

Cartier
2-Faktor
Bumpar denna tråd med ett par frågor: Finns det några fördelar med att be om att få klockan skickad till RSC? Prismässigt – bortsett från extraavgiften som AD kan tänkas ta ut? Garantimässigt? Tidsmässigt? Förstår att urmakare hos AD genomgått officiella utbildningar och är certifierade av Rolex, men finns det något som talar till Rolex egna urmakares fördel?
 

poormans

Rolex
att det blir bättre med RSC är ingen självklarhet, du får oftast en saftig "estimate" sen har jag för mig att de kan neka service om de inte får byta vissa delar som de själva vill

då är en AD bättre där man faktiskt kan välja bort vissa saker även om de oftast har löjliga priser jämför med en kompetent urmakare
 

Zalath

Panerai
Kan ju vara skönt att kunna prata med den som ska serva också, att bli uppringd efter att urmakaren har kikat på klockan en första gång och kan snacka lite om vad som ska göras och till vilket pris. Borde ju även gå lite snabbare när det inte är högsäsong.
 
Topp