• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rucka din Turtle 4R36 >>>>

Chuck

Patek
2-Faktor
Köpte nyligen en SRP som dessvärre mätte -72sek/24h.

Verket 4R36 speccar +45/-35 sek/24h så en ruckning var på sin plats tyckte jag. Hade kunnat lämna in då jag har garanti men väljer att göra själv och delar gärna med mig som true WiS man är.

Utrustning:
Boettöppnare
Tandpetare
Boetthållare (inte tvunget)
Maskeringstejp

BC2ECB64-DF96-4706-800E-3804453ED579.jpeg


Bonus: Serienumret avslöjar tillverkningsdatumet
79A460CF-EC14-47A2-99CC-D7A7389669A1.jpeg


Tejpa baklocket med maskeringstejp i syfte att skydda boett från eventuella repor.
EB3ED3FC-31CD-4627-8EE0-C0B091B90433.jpeg




Om du har en boetthållare så får du bättre grepp om klockan när du ska skruva av baklocket. Men det går även att bara hålla klockan i handen.
56DA3DB9-33BF-4779-95A8-F22D5C659B55.jpeg



Vidare placerar du boettöppnaren i baklockets spår för att sedan gänga av locket (motsols)
9C9AF746-F3EF-4A3A-8A21-C04D740F21D3.jpeg



När locket är löst så kan du ta sista biten med gummiboll eller liknande, eller tejpa ett ”handtag” för att kunna greppa locket och ta av det.
2DAEF982-118A-4BE1-B20E-3D9C3E2CECB2.jpeg
630C8EA2-683A-4DF7-A369-76F62C1BF789.jpeg



Tha Werk!
0B324850-FE48-4AAB-AC43-1705060AAC5B.jpeg



Nu ska du leta upp spaken för själva ruckningen (inringad)
Denna lilla spak kan du röra höger och vänster och på så vis påverka verkets hastighet. Detta göra du genom att försiktigt dutta med en tandpetare eller liknande beroende på om klockan går för sakta eller för fort. I mitt fall gick den för slött så gav den en försiktig ”dutt” till vänster.
F4A0405F-28F9-4EB6-8863-5E24AFA64A30.jpeg


Vänsterdutt
312B4C47-1657-4F2B-9556-0C201EE9E4FA.jpeg


Nu är det bara återmontera boettlocket och påbörja din mätning. Man kan behöva upprepa proceduren några gånger, så en fördel att inte skruva på baklocket med full kraft in case of ny ruckning.

69CB3638-F71F-4B21-8DE6-2FFD8B2CE60D.jpeg

B8B77D35-CCEB-46CD-9BB2-69EFF8AAE752.jpeg
5E9CB722-74F8-4E60-B84D-4B37D0514721.jpeg


Lycka till och jag tar givetvis inte ansvar för ditt hemma meck :D!

Cheers Chuck
 

OskiP

Cartier
2-Faktor
Bra guide, med tydliga bilder :)

Jag gjorde precis samma sak på min SKX007 för ett par veckor sedan då den tidigare tappade ca 35 sekunder per dygn. Busenkelt var det och nu går den helt perfekt istället. Jag förstår bara inte varför jag inte gjort det tidigare(?), det blev som en helt ny klocka för min del :woot:
 

Wheelie

Cartier
Bara gratulera er till att ha tur.

Själv använder jag en timegrapher, det är nästan omöjligt att få det rätt så som ni lyckats med. Vill bara varna andra för att tro "Det är bara att dutta till lite sedan blir det rätt". Rätt svar är att det i 99.9% av fallen blir kattskit utan timrgrapher
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Bara gratulera er till att ha tur.

Själv använder jag en timegrapher, det är nästan omöjligt att få det rätt så som ni lyckats med. Vill bara varna andra för att tro "Det är bara att dutta till lite sedan blir det rätt". Rätt svar är att det i 99.9% av fallen blir kattskit utan timrgrapher
Tack! Dessvärre inte ren tur utan utvecklad chuckruck sedan 10 år tillbaka med pillande i klockor. Tänkte köpa en timpegrapher som ett måste i wissing, tips på vart köpa?
 

OskiP

Cartier
2-Faktor
Bara gratulera er till att ha tur.

Själv använder jag en timegrapher, det är nästan omöjligt att få det rätt så som ni lyckats med. Vill bara varna andra för att tro "Det är bara att dutta till lite sedan blir det rätt". Rätt svar är att det i 99.9% av fallen blir kattskit utan timrgrapher
Det beror kanske på vilka krav man har? Om man som jag har gått ifrån en klocka som gått -35 sekunder per dygn till att nu ligga på +-5 sekunder per dygn så tycker jag att det helt klart är värt att prova. Tidigare fick jag ställa klockan varannan dag, nu behöver jag knappt tänka på att skruva.
 

Wheelie

Cartier
Det beror kanske på vilka krav man har? Om man som jag har gått ifrån en klocka som gått -35 sekunder per dygn till att nu ligga på +-5 sekunder per dygn så tycker jag att det helt klart är värt att prova. Tidigare fick jag ställa klockan varannan dag, nu behöver jag knappt tänka på att skruva.

Som jag skrev tidigare så är det bara att gratulera er att det blivit bra !
Trots att man endast justerar på den "blå" armen (som är för +/- av gångavviklesen) så är det ändå vanligast att man "får med sig" den "röda" armen på balansbryggan oavsiktligt vid justering ändå. Den "röda" är till att justera beat-errorn (att klockans balans svänger längre åt ena hållet och inte är i jämvikt) och detta med en perfekt justering av beat-errorn är närmast omöjligt att få till utan en Timegrapher.

Antagligen har du nu en klocka som har en bra gångavvikelse, men du kan ha åstadkommit detta genom att faktiskt försämrat klockan. Det behöver inte vara så, men min erfarenhet är att man nästan alltid får justera "den röda armen" trots att man endast rört den "blå" armen. Och det är ofta rätt stora försämringar, kanske från 0.3 ms till 1.5 ms fel (0 ms är såklart perfekt, upp till 0.5 ms kan man leva med, över >1 ms är riktigt dåligt och måste justeras in)

Visst var detta en cool instruktion med fina bilder, men det är ändå viktigt att påpeka att det är lite gammal bonnameck att köra utan timegrapher. Jag har flera SKX med 7s26-urverket och flera med 4r36 som jag baserar mina erfarenheter på.


Denna bilden är oblygt lånad och stulen från nätet dock, ville bara få fram en tydlig bild för att förklara.

136960639226299000_resized.jpg
 

OskiP

Cartier
2-Faktor
Visst var detta en cool instruktion med fina bilder, men det är ändå viktigt att påpeka att det är lite gammal bonnameck att köra utan timegrapher. Jag har flera SKX med 7s26-urverket och flera med 4r36 som jag baserar mina erfarenheter på.
Det är bra att du varnar för vad som kan gå fel. Det är uppenbart att du har bättre koll på det här än vad jag har. Min kunskapsnivå ligger just på bonnamecksnivå
Jag kan ju tillägga att det inte var helt lätt att justera den blå armen precis som jag ville. Det var ett visst motstånd och det är lätt att man flyttar den mer än man vill.
 
Topp