• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rucka ett Orient F6922

NQ2

Basic
Efter några dagar med en Orient Mako II på armen så gick denna runt +20s för snabbt per dygn. Vad jag har läst på nätet så är det många som har fått sina att gå bättre än så, så jag tänkte göra ett försök att rucka min klocka för att få den att gå mer exakt. Det ska tilläggas att jag är nybörjare på området och inte har några som helst bakgrundskunskaper inom urmakeri.

Jag samlade ihop utrustning för ändamålet:
  • 1st tops för att peta på regulatorn
  • 1st boetöppnare
  • 1st eltejp för att skydda bakstycket
  • 1st IOS App, "Watch tuner timegrapher"
  • 1st Ipad med headset
  • 1st skruvmejsel för att avlägsna armbandet
Enligt instruktioner på nätet så ska man absolut inte röra den "tjocka" armen, utan enbart regulatorarmen som är den något smalare, som sitter överst. Regulatorarmen är VÄLDIGT känslig, det räcker att man försiktigt rör vid denna för att ändra gången med 30s/d. Efter några försök så lyckades jag få klockan att gå +/-0s i läget där glaset är nedåt. Det finns en tydlig skala som visar åt vilket håll man ska flytta regulatorarmen.

Nu är klockan återmonterad och nollad, eftersom saker som possition, temperatur, aktivitet etc.. påverkar hur en klocka går så kommer jag att kontrollera hur många s/d denna flyttar sig på ett dygn och därefter försöka justera in denna tid med klockan liggandes på "glaset". Klockan är också relativt ny, vilket gör att den kanske kommer att gå in sig och förändras av den anledningen.