• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rucka ett Orient F6922

NQ2

Basic
Efter några dagar med en Orient Mako II på armen så gick denna runt +20s för snabbt per dygn. Vad jag har läst på nätet så är det många som har fått sina att gå bättre än så, så jag tänkte göra ett försök att rucka min klocka för att få den att gå mer exakt. Det ska tilläggas att jag är nybörjare på området och inte har några som helst bakgrundskunskaper inom urmakeri.

Jag samlade ihop utrustning för ändamålet:
  • 1st tops för att peta på regulatorn
  • 1st boetöppnare
  • 1st eltejp för att skydda bakstycket
  • 1st IOS App, "Watch tuner timegrapher"
  • 1st Ipad med headset
  • 1st skruvmejsel för att avlägsna armbandet
Enligt instruktioner på nätet så ska man absolut inte röra den "tjocka" armen, utan enbart regulatorarmen som är den något smalare, som sitter överst. Regulatorarmen är VÄLDIGT känslig, det räcker att man försiktigt rör vid denna för att ändra gången med 30s/d. Efter några försök så lyckades jag få klockan att gå +/-0s i läget där glaset är nedåt. Det finns en tydlig skala som visar åt vilket håll man ska flytta regulatorarmen.

Nu är klockan återmonterad och nollad, eftersom saker som possition, temperatur, aktivitet etc.. påverkar hur en klocka går så kommer jag att kontrollera hur många s/d denna flyttar sig på ett dygn och därefter försöka justera in denna tid med klockan liggandes på "glaset". Klockan är också relativt ny, vilket gör att den kanske kommer att gå in sig och förändras av den anledningen.

Appen fungerade bra, det var roligt att se hur klockans takt ändrar sig om man lägger den på sida tex. Oavsett hur klockan lades så hamnade den inom +/-10s så jag har goda förhoppningar om att den ska kunna fås att gå mer exakt. En nackdel är att appen är känslig för ljud, miljön man arbetar i måste vara tyst, vissa klockor är tystare än andra verkar det som, så man får prova sig fram hur man lägger mikrofonen och vilken förstärkning man ska ha på denna i appen. Det verkar som att en del klockor är så tysta att man måste ha bakstycket avmonterat för att appen ska fungera.

Senast ändrad:
Jag har gjort en del mätningar och konstaterat att urverket går på följande sätt, beroende på orientering:
  • Glaset nedåt: +6s
  • Glaset uppåt: +4s
  • Kronan uppåt: -3s
  • Kronan nedåt: -2s
  • 12 uppåt: -6s
  • 12 Nedåt: +2s
Förhoppningsvis bildar detta ett genomsnitt som ligger runt -+0s/d

12.jpg

Min klocka går nu +2,5s/d, ett dygn efter att jag ruckat den viket jag är väldigt nöjd med om det håller i sig. Jag har mätt på både denna klocka och en annan jag har, och det verkar ha fallit sig så att hur klockan går när den sitter på handleden är ganska nära genomsnittet av hur mycket den fortar/saktar sig i dom 6 olika positionerna.

Jag kommer att fortsätta följa upp hur klockan går, men är nöjd så länge som den håller sig inom +/- 10s per dygn.

Senast ändrad:
  • Like
Reactions: Beo
Hade ingen aning om att det fanns en app... För lite enklare klockor är det ju väldigt praktiskt att kunna göra det själv utan att köpa massa utrustning.

Det finns nog några olika appar, den jag använde kostade en hundralapp. Jag hade nog inte gett mig in på att rucka klocka utan appen. En "time grapher" är inte särskilt dyr dock, tror man kan hitta dom för en dryg 1000-lapp på Ebay.

Det andra dygnet och också gett +2,5s/d vilket gör mig väldigt glad, mina förväntningar var mycket lägre än så! Nu är det inte säkert att det håller i sig, men det är roligt att få så hög precision ur en Orient klocka.

Jag har klockan på handleden dygnet runt, men skulle nog kunna öka precisionen genom att lägga ifrån mig klockan på nätterna, med kronan uppåt.

Kul! Jag skulle dock inte rekommendera att använda en tops då den luddiga sidan har en tendens att släppa fibrer som kan leta sig in i löpverket. Vill man köra med vad som finns hemma tycker jag att en tandpetare är ett bättre alternativ.

Bra idee att inte introducera ludd till urverket :) Det senaste dygnet har klockan gått lika bra, runt 2-3s/d. Med tanke på klockans pris är jag väldigt nöjd.
Det enda jag är lite osäker över nu är hur klockans vattentäthet har påverkats av att jag öppnat boetten, den är ordentligt spänd förvisso så den borde vara vattentät. Man kanske skulle lämna in den till en urmakare för provtryckning.

Tillbaka
Topp