• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rucka klocka själv-svårt?

Detärjag

Cartier
Hej!

Tänkte börja rucka mina klockor själv.

Hur svårt är det att göra det på en klocka med ETA 2824 verk? Den här klockan gick i början ca 0-2 sek/dygn långsamt (konstant) första 3 åren men gör nu plötsligt 7-8 sek långsamt (konstant)
Målet är att få till 0-5 sek snabbt/dygn.

Hur svårt är det och vad behöver jag för verktyg förutom en timegrapher? Vilket verktyg att öppna en skruvad baklock?
Samt är det något särskilt att tänka på såsom hur undvika att dammpartiklar exempelvis kommer in? Är det typ allt eller finns något annat att tänka på?
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Hej!

Tänkte börja rucka mina klockor själv.

Hur svårt är det att göra det på en klocka med ETA 2824 verk? Den här klockan gick i början ca 0-2 sek/dygn långsamt (konstant) första 3 åren men gör nu plötsligt 7-8 sek långsamt (konstant)
Målet är att få till 0-5 sek snabbt/dygn.

Hur svårt är det och vad behöver jag för verktyg förutom en timegrapher? Vilket verktyg att öppna en skruvad baklock?
Samt är det något särskilt att tänka på såsom hur undvika att dammpartiklar exempelvis kommer in? Är det typ allt eller finns något annat att tänka på?
Hej, rucka dina klockor klarar du nog själv. En timegrapher är nästan nödvändigt så du kan se vad dina justeringar resulterar i för resultat. Annars tar det lång tid att ställa in den rätt.
Skruva av baklocket beror lite på vilken boett det är. Normalt sett klarar man sig hyffsat bra med en sån här:

När du väl öppnat klockan har du två inställningar enligt nedan bild.
Blå pil: justerar beat error, behöver normalt sett inte justeras om den ligger under 1.0. Men du rör armen i sidled väldigt försiktigt så du inte råkar skada hairspring/balansen.

Grön pil: Här justeras gång avvikelsen, snabbare eller långsammare.
7DE5C952-F90D-4E7B-80CE-9A50626F08B6.jpeg
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Ska väl tilläggas att en ruckning på sikt inte kan ersätta en service. Torkade oljor sliter med tiden ner tappar mm i klockan. Men det har du säkert koll på 👍
 
Topp