• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rutina

mofo

Audemars
2-Faktor
Ropade hem en klocka från tratten, fanns inte mycket beskrivning i annonsen. Gav typ en 100: för den.
Det var tänkt som en klocka att mecka med, klockan fungera dock helt felfritt och har typ ingen gång avvikelse. Tickar på lika bra som ett ett mina nyservade ur.

Det som jag undrar över är kronan och baksidan på klockan.
Det verkar vara ett litet hopplock av saker, jag känner igen märket på kronan som är från Encair, men varför sitter den på denna klockan, finns det någon koppling?
Baksidan vet jag ej vad det är ifrån eller om det är original?
Text på urtavla: "RUTINA, 17 JEWELS, INCABLOC"
Texten på baksidan: "ORIGINAL, milljonär, QUALITAT, A, 3122"
Har du någon info så är det bara att dela med sig.
Lite bilder:
IMG_4900.JPG

IMG_4896.JPG
IMG_4899.JPG
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Kronan hör helt klart en enicar.

Rutina verkar vara ett private label från göteborg.

IMG_20150601_200856_716.JPG


För övrigt tycker jag det verkar vara en perfekt klocka att börja skruva på, en enkel manuell utan datum. Bättre att börja med en klocka som fungerar, lättare att se om du gjort något fel efter att du är klar. :)
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Kronan hör helt klart en enicar.

Rutina verkar vara ett private label från göteborg.

IMG_20150601_200856_716.JPG


För övrigt tycker jag det verkar vara en perfekt klocka att börja skruva på, en enkel manuell utan datum. Bättre att börja med en klocka som fungerar, lättare att se om du gjort något fel efter att du är klar. :)


Hmm, det har du ifs rätt i, man kanske ska låta bli att skruva upp den nästan gång. :)
Vet inte hur du hittade denna information jag har sökt som fan och hittar nada om märket. Jaja, tackar för det du hittade. Låter inte särskilt svenskt, men roligt.
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Bakboetten kan ha suttit på en sån här:

miljonär.jpg


Verk: Unitas 6325.


Jag hittade en den sådana ur när jag googlade lite också, då var det som jag trodde, att det var ett hopplock, får vi se om jag hittar något annorlunda i urverket när den öppnas igen.
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Intressant info om Rutins! En klassisk tradera-klocka som dyker upp då och då! Brukar vara av bra kvalitet!
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Jag
Intressant info om Rutins! En klassisk tradera-klocka som dyker upp då och då! Brukar vara av bra kvalitet!
Jag är väldigt imponerad över hur den tickar på, ligger på samma gång avvikelse som min nyservade Omega.
En uppskruvning vara ca 40h.

Köpte även två andra klockor av samma kille, även de har varit hur bra som helt. Får hålla hemligt vem det var så ingen kommer in och norpar klockor från min kran ;)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Ja, prismässigt låg Rutina lite billigare än Certina, såldes mest av UR (Urfackmannens Riksförbund)

En ganska bra bit va? Tänker att en Certina med (oftast) fint finisherade in-houseverk och stålboett borde ha legat en bit över en klocka med "stainless steel back"boett och verk från någon av de vanliga ebauche tillverkarna?
Eller var Certina otroligt prisvärda?
 

tictac62

Cartier
En ganska bra bit va? Tänker att en Certina med (oftast) fint finisherade in-houseverk och stålboett borde ha legat en bit över en klocka med "stainless steel back"boett och verk från någon av de vanliga ebauche tillverkarna?
Eller var Certina otroligt prisvärda?

Certina har alltid varit prisvärda, deras verk 25-65 (66) är fina lätt mekade verk. Certina har alltid haft hög service, med mycket prisvärda klockor, deras organisation på 60-80 talet hade bra folk på alla positioner, Sverige har varit deras nästa största marknad efter hemmamarknaden i Schweiz
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Certina har alltid varit prisvärda, deras verk 25-65 (66) är fina lätt mekade verk. Certina har alltid haft hög service, med mycket prisvärda klockor, deras organisation på 60-80 talet hade bra folk på alla positioner, Sverige har varit deras nästa största marknad efter hemmamarknaden i Schweiz

Ok, trodde ändå att de var lite dyrare än Private label klockor med standard ebauche.
Verkligen trevliga verk, speciellt 25-65 som du nämnde och 25-651. Enda nackdelen är väl egentligen det där lilla hjulet med fjäder som byter datum.
 

Minuteman

Rolex
En ganska bra bit va? Tänker att en Certina med (oftast) fint finisherade in-houseverk och stålboett borde ha legat en bit över en klocka med "stainless steel back"boett och verk från någon av de vanliga ebauche tillverkarna?
Eller var Certina otroligt prisvärda?
Rutina verkar ha haft en hygglig spännvidd på sortimentet, och alla var definitivt inte i skräpmetall :)

Här är en av mina.
uploadfromtaptalk1433829141601.JPG
 
Topp