• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

RV45 Stora Strand Brons-Prototyp (3D-printad klocka)

Hyperkub

Omega
Hej! Jag och min bästa vän och kompamjon driver något som kallas RV45 Experiments. Det är mestadels bara ett samlingsnamn för våra road trips men också diverse upptåg inom fordon och design där vi båda jobbar till vardags. (Exempel, här är en film när vi kör från Göteborg till Nordkap och tillbaka med en Lada Niva: http://rv45experiments.se/?p=259 )

Vi har under en tid suttit och knåpat på en egen klocka. Utan att gå in på djupet för mycket i varför den ser ut som den gör så är klockan inspirerad av Sveriges otaliga övergivna koppargruvor där berget blöder röd koppar med blå oxidering på mörka bergväggar, som bildar en fantastiskt fin färgskala. Klockan är därför gjord i brons med en stor andel koppar, svart urtavla med blå lysande tidsmarkeringar.

Vi har gjort ett antal prototyper i plast och metall och nu är vi inne på den slutgiltiga och färdiga produkten. Klockan är som sagt helt i brons och det är därför den redan ser "smutsig" ut. Den har börjat få en skön patina redan efter ett par månader och det var ju planen från början.
Det som fattas för att vi skall kunna kalla den färdig är en urtavla och vi har en del idéer på hur vi skall tillverkade den. Så förhoppningen är att vara klara i sommar.

Baksidan föreställer södra Sverige med positionen utmärkt för vår favoritgruva Stora Strand. Det är också namnet på klockan
Urverket är ett Seagull ST36 men tanken är att byta ut det mot ett ETA6497.

Tillverkningsprocessen för den slutgiltiga boetten är sådan att firman vi använder oss av printar en högdeljtajerad plastmodell som gjuts av i vax. Sedan smälter man ner brons i vaxformen. Hela kalaset går på cirka tvåtusen spänn beroende på storlek och materialvolym så det är ett väldigt prisvärt sätt att göra one-off produkter på.

Här nedan följer bilder. Fråga gärna om ni undrar något!


25fohg9.jpg


xdwksp.jpg


2roos44.jpg


2cwrwl.jpg


282lzjd.jpg


2hr0mrc.jpg


tar5vl.jpg


vhrin8.jpg


2m3sc2p.jpg
 
Senast ändrad:

rogart-63

Patek
Var beställer man :) Så snygg så skulle den komma ut så skulle jag köpa en. direkt . Så kan jag markera Kalmar på mitt baklock :)
 

Hyperkub

Omega
Om vi bestämmer oss för att göra en liten serie så kommer det att bli lite upp till köparen hur klockan ser ut. Den kommer kunna göras i allt från svart stål och vanligt stål till guld och platinum. Baksidan kommer vi att göra så som köparen vill ha den, med karta, inskription eller vad det nu kan tänkas vara :)
 

Wheelie

Cartier
Lägg till mig på kölistan också - Sjukt Coolt alltså
Så j-vla rätt överallt den klockan !!!!!!!!!!
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Urtavlan är som sagt det som fortfarande inte är gjort. Här är en ungefärlig skiss på hur det kommer se ut. Bortse från visarna, det är bara enkla skissvisare.

ip19w7.jpg
Kul! Du har ju alltid varit smart på design, ser mycket lovande ut. Inga borstningar på slutprodukten, utan bara polerade ytor?
 

denjohan

Rolex
Pledge Member
Ingen aning faktiskt, har inte så stor koll på Tungsten. Har en ring gjord av det och den är i princip oförstörbar. Kan man gjuta det eller är det bearbetning med diamantskär som gäller?
Väldigt svårbearbetat i alla fall. Är f ö försiktigt intresserad av en klocka, så jag sällar mig till kön.
 

Wheelie

Cartier
Hur mycket räknar ni med att klockan kommer att kosta "ut till kund" ?
Förstod i texten innan att gjutningen kommer att kosta ca 2000 kronor. Vad kostar ett 6497 urverk ? och vad har ni tänkt ha för band på klockan ?

Spännande det här...

Helt klart snyggt med det tjocka lädret som var på den prototypen enligt mig. Gillar det grova och opolerade med ett läderband som fått patina av troget användande...och brons som åldras !
 
Topp