Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Lukoil Tatarstan. Gillar reklamklockorna!Dagens nya
Vostok Lukoil Tartarstan. Boett/urverk ifrån senaste paketet, bezel och urtavla ifrån min egen stash.
![]()
Mums!Trevlig helg!
![]()
Tråkigt om de har snålat med oljanIdag, nyservad Pobeda men klart mindre generöst med olja än det var tidigare (bilderna ifrån onsdagen).
![]()
Kan den komma från Gammelsmurfens låda???Kompis som fått alldeles för lite handledstid på sistone. Är det möjligtvis någon i tråden som känner igen denna trevliga följeslagare?
![]()
Det gör den!Kan den komma från Gammelsmurfens låda???
![]()
![]()
![]()
![]()
Trevlig lördag på er klockomaner! Hade slarvat bort mitt lösenord hit. Men idag samarbetade hjärncellerna och som en blixt från klar himmel kom jag på vad det var igenHar varit typ 2 månaders inlägg att lösa ikapp.
![]()
Det där är en av de mest imponerande urverksrenoveringar jag har sett!Från början tills nu... 5 st skruvar fick lösas upp mha Alun (satt kvar delar i verket). Mycket nya delar behövdes, bla urverkshållare och baklock då det saknades.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Wow, riktigt imponerande!Från början tills nu... 5 st skruvar fick lösas upp mha Alun (satt kvar delar i verket). Mycket nya delar behövdes, bla urverkshållare och baklock då det saknades.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Det där är en av de mest imponerande urverksrenoveringar jag har sett!![]()
Wow, riktigt imponerande!
Hur går du rent praktiskt tillväga när du använder alun? För mig är det mest ett stift man förr använde för att stoppa en mindre blödning när man hade skurit sig vid rakning...Tack!
Bytte mycket, alla skruvar, alla kugghjul utom tre. Gånghaken halvt borta, bytte hela balansen. Den gamla balansaxeln var helt bortrostad!
Går ok-ish, men beror nog på att tre juveler borde bytas. En sliten (för stort hål), en med spricka och en sprucken där det saknas lite material.
Kanske dags och önska sig en juvelpress i julklapp?!
Det här var väl det jag behöll och återanvände (förutom balansbryggan, orkade inte byta ut den, utan tog en hel balans istället). Hade kunnat behålla några få delar till i keyless works, men tröttnade på att skrapa rost.![]()
Som ni kanske ser, så tog alun bort även en del av kromet på bottenplattan (antar att det är krom?), så lite koppar lyser igenom.
Hur går du rent praktiskt tillväga när du använder alun? För mig är det mest ett stift man förr använde för att stoppa en mindre blödning när man hade skurit sig vid rakning...Kan alun alltså ta bort rost?