• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

15 minus - pffft! ;)
Istället för en sista ledig vecka/helg efter jul och nyår (som många på jobbet haft) fick jag förmånen att klä mig i snödräkt, vinterkänga och tjocka handskar - och spendera min tid på Vidsels testanläggning mellan Arvidsjaur och Älvsbyn.
Varmaste dagen 19 minus, igår 34 minusgrader. Man höll sig för skratt när vita blixten skulle trakteras ...
BURR!!!
Kylan gav mig förmånen att se mitt (eget) första Norrsken!
Vid bistra minusgrader får ingen metall vara mot hud, så klockor "tejpas undertill"; OM man inte har bund!!!
Klassiska "första Vostok-militären", hacking, stabil satan.
Vostok Komandirskie Gen 1A; 3AKA3 MO CCCP.
Föregångaren till 350-boetterna. CIRKA 1965.
Funkade utmärkt i kylan!
Nu (äntligen) på varmare breddgrader igen.
IMG_7043.jpeg
IMG_7029.jpeg

15 minus - pffft! ;)
Istället för en sista ledig vecka/helg efter jul och nyår (som många på jobbet haft) fick jag förmånen att klä mig i snödräkt, vinterkänga och tjocka handskar - och spendera min tid på Vidsels testanläggning mellan Arvidsjaur och Älvsbyn.
Varmaste dagen 19 minus, igår 34 minusgrader. Man höll sig för skratt när vita blixten skulle trakteras ...
BURR!!!
Vid bistra minusgrader får ingen metall vara mot hud, så klockor "tejpas undertill"; OM man inte har bund!!!
Funkade utmärkt i kylan!
IMG_7043.jpeg
IMG_7029.jpeg
Börjar närma sig varmgraderna!!😂
image.jpg

15 minus - pffft! ;)
BURR!!!
Funkade utmärkt i kylan!
IMG_7043.jpeg
IMG_7029.jpeg
Här håller jag, för första gången faktiskt, med om att det är helt OK med bund! 👍👍👍

15 minus - pffft! ;)
BURR!!!
Funkade utmärkt i kylan!
IMG_7043.jpeg
IMG_7029.jpeg

Coolt! 🤩

Faktiskt och det var väl även så att det var tyska piloter under andra världskriget som introducerade denna typ av armbeklädnad, dessutom av samma orsak som bäste kamrat @MAz_666 nu anför. I övrigt anser jag att bund en styggelse 😉😁

Det där med bund är ju klart intressant!

Redan vid tiden runt ww1, när folk började bära klockor på armen fanns något som liknar bund, men lappen är smalare. Vanligt på sk trench watches. Det kallades dock inte bund då.

Dagens ifrån det senaste paketet (inte helt klar med paket innan, men de sista kommer nog upp i tråden under dagen).

Ingen före bild då klockan redan är i bra skick (inte gjort något). Fungerar.

Raketa 1945-1995.
1000019784.jpg

Står något på baksidan, inte försökt mig på och läsa vad ännu
1000019785.jpg

Det där med bund är ju klart intressant!

Redan vid tiden runt ww1, när folk började bära klockor på armen fanns något som liknar bund, men lappen är smalare. Vanligt på sk trench watches. Det kallades dock inte bund då.
Tidiga armbandsur var väl mer eller mindre fickur som modifierades så att man kunde ha dem i någon sorts rem. Mroatman har tex nedanstående K-43 med ett band som ser ut som det du beskriver. Iom att bandhorn saknades fick man ta till andra lösningar.
Screenshot_20260112_100437_Chrome.jpg

Okej, de sista ur näst senaste paketet.

Vostok Cadet, bommen fastrostad, så bara innanbild och urverksbild. Har inte fått loss bommen än.
1000019796.jpg

Tagit bort lite delar för att komma åt.
1000019795.jpg

Två Slava med slitna tavlor, har en tavla sedan tidigare. https://klocksnack.se/threads/ryska-klockor-på-ks.3659/page-1673#post-5107722
Nu saknas bara visare och glas.
1000019797.jpg

Vostok Komandirskie 2414
горьковская железная дорога - Gorky railroad.
1000019772.jpg

Urverk
1000019773.jpg

Efter
1000019800.jpg

Vostok 2414, med mineralglas i en lite ovanlig boett.
1000019799.jpg

Urverk
1000019760.jpg

Vostok Komandirskie 2414, fått ett begagnat glas då det som kom var i två delar.
1000019798.jpg

Urverk
1000019769.jpg

Senast ändrad:
Jo, det är en 31659. Det står i de matchande dokumenten och hela klockan stannar när man drar ut kronan i "ställningsläge". Den är nästan oanvänd och det har inte gjort den gott.
En bit lysmassa har lossnat från ett index och åker nu omkring på urtavlan. Man ser att resterna ligger efter kanten på urtavlan. Kronografen stannar efter ca. 58 eller 59 sekunder. Undrar om det är ackumulatorfunktionen som stoppar kronografen? Den behöver lite service. Klockan går dock fint utan kronografen.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp