• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Påskfin med en magisk tunna på bund, och världens goaste hund.
Amphibian #1190728 från ca 1979.
Med civila ”nästan NVCh-tavlan” och grymma paddlar!
IMG_7281.jpeg

Ja, tack igen!

De andra tre som jag fick är dessa:
1000021210.jpg

Chaika:n längst upp till vänster fungerar och efter rengöring av länken kan man numera röra länkarna (satt en del gammalt gojs emellan). Dottern var faktiskt intresserad av denna, så länken skall kortas.

Zaria:n till höger fungerar också, och fick ta över bandet som satt på Luch:en.

Luch:en, längst ner står still, behöver service. Jag har en likadan sedan tidigare som också står still (har jag för mig).

Kul med lite rysk choklad med!

Nyckeln till Moskva fick en liten snabbservice igår.
Verket hoppade igång, men stannade efter ett tag, en av bussningarna samt tappen på axeln i den bussningen verkar vara slitet, får se när jag kan hitta reservdelar.

Tvättade hela verket som det var med tandpetare och tandborste i bensin.
1000021202.jpg

Balansen är loss för att kunna oljas.
1000021203.jpg

Svårt och se, men bussningen (juvelen i mässing) mitt i bild är sliten och axelntappen borde synas bättre (hålet är inte runt längre), längst till höger ser man en annan axeltapp sticka upp. Slitet, som sagt. Funderar på om man kan jämna till hålet med mitt stakning set. Kanske...
1000021205.jpg
Grymt, kul med bilder och jäkligt skoj att dottern tingade en 💪
Glad påsk och må "sanktions"chokladen räcka över påska lol 😂

Efter en liten postnord-härdsmälta (jag själv, inte postnord) hämtade jag igår ut paketet från @Tactical trader. Nedan det trevliga innehållet inkl rysk choklad!
20260403_152727.jpg

Slavan går och skiftar datum, men dag-skivan har fastnat. Inte ovanligt på detta urverk har jag erfarit, så dags för lite service. Alarmklockan (förvånansvärt tung!) ska få sig lite allmän rengöring och det ska bli kul att kika på innandömet. Återkommer med rapport och fler bilder från båda klockorna.

Vi börjar detta inlägg med att Leonov önskar er alla en riktigt Glad Påsk! 🐣

Screenshot_20260403_191206_Gallery.jpg

Sedan har vi noterat ett par ryska chokladkakor i tråden under den senaste tiden. "Alyonka", tillverkad av chokladfabriken "Krasny Oktyabr" (Röda Oktober) i Moskva sedan 1965. Fabriken har en historia som går tillbaka till 1851, då tysken Theodore Ferdinand von Einem grundade bolaget. "Eijnem" tillverkade konfektyr under sitt ursprungliga namn fram till 1917 och var kejserlig hovleverantör till Nikolaj II.

Jag har ett plåtskrin i mina samlingar från den kejserliga eran, märkt med Ryska Imperiets statsvapen, den dubbelhövdade örnen, vilket då indikerade en hovleverantör. Sent 1800-tal.

Screenshot_20260403_190957_Gallery.jpg

Screenshot_20260403_191030_Gallery.jpg

Jag har sprungit på denna. Jag minns vagt, ev i vår tråd, att det har nämnts att det har funnits Poljot-märkta OKEAH-klockor. Någon som vet mer? Denna ska enligt inskriptionen på baklocket vara från 1976.
Screenshot_20260403_183917_Gmail.jpg
Köööp! Fett ovanlig! Det finns fyra kända exemplar av Okeah med den urtavlan. Den gjordes förmodligen parallellt med de första upplagorna Okeah eller strax innan.

Senast ändrad:
Påskfin deluxe!
Vostok amphibian med den ovanliga boetten 270. No-date; big lume dots; mörkt (blå)grön (på engelska kallad rare turquoise) ScubaDude sunburst-tavla. (Rätt) ovanliga DesertShield-bezelen. Från ca 91-94?
En av favoriterna!
Glad påsk vänner!!!
IMG_7299.jpeg

Tillbaka
Topp