• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Med t.ex. en äldre "lume-plupp-bezel" och läder-strap blir den grym! KÖÖÖÖP!!!
1614875035167.png
Det är ju precis det jag menar, kolla bara, med ganska enkla ingrepp en grymt snygg klocka! Jag har väl något liknande i lådan, dock inte baserad på 420:
1614876693166.png

Tja, halvfungerande. Har läckt lite syra som pajjat banorna, har lagat med ledande lim, men det håller ej för kontaktytan mot klammern för batteriet. Funderar på och limma dit en riktigt tunn kopparplåt eller annat ledande material och sedan limma ihop det med det ledande limmet. Har bara inget bra material hemma...

Tja, halvfungerande. Har läckt lite syra som pajjat banorna, har lagat med ledande lim, men det håller ej för kontaktytan mot klammern för batteriet. Funderar på och limma dit en riktigt tunn kopparplåt eller annat ledande material och sedan limma ihop det med det ledande limmet. Har bara inget bra material hemma...
Kan kolla på jobbet om vi har nått lämpligt som batteri bleck om du vill?🙂
Vore ju kul om du får fart på den.

Ha, jag har också köpstopp! Har dock vabbat idag och då blev 3 ryssar och 2 tavlor beställda... Så, det går sådär. Men, då jag beställt från ryssland via snigelpost kommer de nog inte förrän 1-2 månader och då kan det nog räknas till utanför köpstoppet 😇
Jaså det är till att konsumera sig ur köpstoppet. Ha ha.
Jo då. Själv har jag råkat beställa två nya klockor från soviet.market, två bezel från vostok-watches24.com samt en bezel från komandirskie.com... hmm. Men sett ur ett annat perspektiv blev det inte särskilt dyrt.
I jämförelse.
För jag lade också handpenning på en bil idag.
Tips från coachen således: Vill du att klockorna ska kännas lite mindre dyra, köp en bil samtidigt.

Kan kolla på jobbet om vi har nått lämpligt som batteri bleck om du vill?🙂
Vore ju kul om du får fart på den.

Ja, du får gärna kolla. Själva bläcken har jag, men det är mellan blecken och kopparledningarna jag skulle vilja ha en tunn metall (ungefär lika tunn som kopparbanorna)? Eftersom kopparbanorna är ersatta med ledande färg och blecket rör sig när man stoppar i batteri och då lossnar blecket från den ledande färgen. Så, jag behöver något platt ledande som jag limmar på plats under bläcket och sedan kan ansluta med lite ledande färg på.

Jaså det är till att konsumera sig ur köpstoppet. Ha ha.
Jo då. Själv har jag råkat beställa två nya klockor från soviet.market, två bezel från vostok-watches24.com samt en bezel från komandirskie.com... hmm. Men sett ur ett annat perspektiv blev det inte särskilt dyrt.
I jämförelse.
För jag lade också handpenning på en bil idag.
Tips från coachen således: Vill du att klockorna ska kännas lite mindre dyra, köp en bil samtidigt.

Grymt tips! 🤣 Klockorna jag köpte var nog billigare (begagnade). Inser dock att jag behöver köpa lite mer reservdelar pch där har jag inte köpstopp!

Ja, du får gärna kolla. Själva bläcken har jag, men det är mellan blecken och kopparledningarna jag skulle vilja ha en tunn metall (ungefär lika tunn som kopparbanorna)? Eftersom kopparbanorna är ersatta med ledande färg och blecket rör sig när man stoppar i batteri och då lossnar blecket från den ledande färgen. Så, jag behöver något platt ledande som jag limmar på plats under bläcket och sedan kan ansluta med lite ledande färg på.
Okay då är jag med och jag kollar efter lite saker då👍

Kvällens jobb...

20210304_190215.jpg

Första klockan, kass balansfjäder. Tog o bytte från ett nyinköpt reservverk... Hade lånat ut några delar till klockan längst till höger, lånade tillbaka dom.

20210304_192715.jpg

Tickade igång, dock släpper uppdragsfjädern vid uppdrag och tim och minutvisarna rör sig inte alls... nåja, man måste ha något mer o göra en annan dag.

20210304_194315.jpg

20210304_202154.jpg

Klocka #2
Kass balansfjäder på denna med, saknade dessutom lite delar vid uppdraget. Tog delar från ytterligare ett reservverk. Lyckades med konsten att skjuta iväg två fjädrar (har inte hittat de än)! Nu lägger jag av för ikväll...

20210304_204643.jpg

20210304_210118.jpg

Kvällens jobb...

20210304_190215.jpg

Första klockan, kass balansfjäder. Tog o bytte från ett nyinköpt reservverk... Hade lånat ut några delar till klockan längst till höger, lånade tillbaka dom.

20210304_192715.jpg

Tickade igång, dock släpper uppdragsfjädern vid uppdrag och tim och minutvisarna rör sig inte alls... nåja, man måste ha något mer o göra en annan dag.

20210304_194315.jpg

20210304_202154.jpg

Klocka #2
Kass balansfjäder på denna med, saknade dessutom lite delar vid uppdraget. Tog delar från ytterligare ett reservverk. Lyckades med konsten att skjuta iväg två fjädrar (har inte hittat de än)! Nu lägger jag av för ikväll...

20210304_204643.jpg

20210304_210118.jpg
Alltid lika hopplös känsla när man tappar bara liite koncentration och en fjäder sticker. Fjädern till key-less-mekanismen verkar ju sitta kvar där den skall i bilden ovan i alla fall :)

Varför inte fortsätta gårdagens jubileumstema och även markera att det är Ryssfredag med denna klocka, som på illustert sätt påminde om att det hade gått 50 år sedan WWII slutade. Lite annorlunda och ganska snygg bezel kan jag tycka. Boetten är rätt snygg den med med alla runda former. Bandstiften är dock raka som vanligt, trots illusionen av bågform.
20210305_074304.jpg

Varför inte fortsätta gårdagens jubileumstema och även markera att det är Ryssfredag med denna klocka, som på illustert sätt påminde om att det hade gått 50 år sedan WWII slutade. Lite annorlunda och ganska snygg bezel kan jag tycka. Boetten är rätt snygg den med med alla runda former. Bandstiften är dock raka som vanligt, trots illusionen av bågform.
20210305_074304.jpg
Klockan var helt ok tycker jag, men bezeln, den var ju helt formidabel. Så snygg.👍

20210305_074304.jpg

Svinsnygg! Blir sugen på en jag med...

Nu vet jag ju att jag har en svart bezel som jag gillar om jag vill byta. Det innebär att jag har en original bezel som jag inte har glädje av. Det är väl inget fel på den iofs. Men jag kommer inte använda den. Svart med blå 20 min.
20210304_135510.jpg
20210304_135553.jpg
20210304_135608.jpg
Då tänkte jag att det vore roligare att se den på någon snygg modd på tråden än att titta på den i lådan.
Jag tänkte låta @Von ha första tjing på den. Jag fick ju en fin mässingsbezel i höstas till hulk-modden.
20201221_104949.jpg

Så går karman i retur till @Von eller vandrar vidare till någon annan som vill ha en bezel till något skojigt projekt.
Skicka PM.👍

Edit. Tagen
Bezeln bortlovad.

Tillbaka
Topp