• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Beo

Patek
Kör på en egenservad Luch 3055 idag!😊
image.jpg
 

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Köpte en Vostok som jag skulle ge bort i Secret Santa, men den dök upp först idag. Så hann köpa en annan present. Om någon är sugen på att köpa den så får ni gärna höra av er, annars skickas den tillbaka. Helt ny med all plast kvar!
Ref. 420386. Släpper den för 800kr+frakt!!!
5AFC2F64-36D7-4F6F-9741-24651577DC29.jpeg
8FFE416A-C8DD-406B-A352-6E48849A6227.jpeg
D4925830-9BF6-41D8-B5D9-2A3EA546615A.jpeg
1F4F3AF3-5BD4-4A91-A52C-102816B51382.jpeg
 

nbla

Cartier
Får nog tänka om lite med min orangea 710a. Kronan som redan var lite halvsvår att använda blev ännu värre nu, och den drar sig typ 1 minut per dag så behöver ställa om rätt ofta. Nåja, ser bra ut i alla fall :)

Blir att köpa en lite mindre bezel på sikt
IMG_20210107_102532.jpg
 

v0n

Patek
2-Faktor
Får nog tänka om lite med min orangea 710a. Kronan som redan var lite halvsvår att använda blev ännu värre nu, och den drar sig typ 1 minut per dag så behöver ställa om rätt ofta. Nåja, ser bra ut i alla fall :)

Blir att köpa en lite mindre bezel på sikt
IMG_20210107_102532.jpg
Ja, just 710 kan bli lite tajt med vissa vridringar har jag märkt 🤔 finns mindre kronor också som inte kostar många slantar.
Det var otur med gångavvikelsen, dom brukar annars gå rätt bra direkt från lådan. Hyfsat enkelt att reglera/rucka om du känner dig på det humöret✌🏼
 

nbla

Cartier
Ja, just 710 kan bli lite tajt med vissa vridringar har jag märkt 🤔 finns mindre kronor också som inte kostar många slantar.
Det var otur med gångavvikelsen, dom brukar annars gå rätt bra direkt från lådan. Hyfsat enkelt att reglera/rucka om du känner dig på det humöret✌🏼
Whaat? Jag hade tänkt mig lära mig att på sikt byta urtavla och visare som max. Mixtra med urverk känns som rätt mkt överkurs för min del :) Har du någon länk till nån tutorial? :)

Just denna klocka vet jag inte hur gammal den är då jag köpte den på Tradera, men direkt från lådan är den nog inte :)
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Får nog tänka om lite med min orangea 710a. Kronan som redan var lite halvsvår att använda blev ännu värre nu, och den drar sig typ 1 minut per dag så behöver ställa om rätt ofta. Nåja, ser bra ut i alla fall :)

Blir att köpa en lite mindre bezel på sikt
IMG_20210107_102532.jpg
Oj, ja ser ju lite tajt ut... En minut per dag låter lite väl mycket. Som Von påpekar bör det inte vara några större problem att få ner det. Inom +/- 10 s brukar inte vara helt omöjligt om man ger sig lite tid att pilla.
 

v0n

Patek
2-Faktor
Whaat? Jag hade tänkt mig lära mig att på sikt byta urtavla och visare som max. Mixtra med urverk känns som rätt mkt överkurs för min del :) Har du någon länk till nån tutorial? :)

Just denna klocka vet jag inte hur gammal den är då jag köpte den på Tradera, men direkt från lådan är den nog inte :)
haha, äh det är faktiskt inte svårt som det kan låta, boettöppnare och tandpetare är allt du behöver.
Skevt med en Texas snubbe som kommenterar men bättre än ryska kanske 😂
 

nbla

Cartier
Ja googlade lite på timegrapher men verkar ligga runt 2000? Har ni någon att rekommendera? Känns inte aktuellt för det priset just nu men kanske på sikt... Jag är nog inte klar med inköp av ryska klockor :D
 

Delgada

Patek
Jag hittade en tyskt forum med en tråd om Amphibia moddning.
Man behöver ju inte vara särskilt språkbegåvad för att titta på bilder.:)
Kul att bara kolla på alla fina, och en del mindre fina iofs, och låta sig inspireras.


Hoppas länken fungerar.
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Har man många klockor kan det vara värt med en timegrapher. Jag har en då jag pillar med många klockor.

Skulle även tro att det inte är jättedyrt o få klockan ruckad av en urmakare.
Man kan börja med en timegrapher-app i mobilen. Visst, fungerar inte på långa vägar lika bra som en riktig, men om man bara skall justera rate och ev beat error utan att behöva blanda in olika positioner tycker jag att man kommer ganska långt. Dessutom lär man sig en hel del. Kanske kommer man sedan (som jag själv) underfund med att det är en seriös timegrapher som gäller... :)
 

v0n

Patek
2-Faktor
Ja googlade lite på timegrapher men verkar ligga runt 2000? Har ni någon att rekommendera? Känns inte aktuellt för det priset just nu men kanske på sikt... Jag är nog inte klar med inköp av ryska klockor :D
Har själv aldrig haft vare sig timegrapher eller appar men är också ganska old school av mig.
Kan väl tillägga att jag skruvat klockor i 20+år så är väl miljöskadad. Vill gärna få mina klockor att gå bra "på armen" vilket oftast skiljer en del från hårda siffror 😊
 

nbla

Cartier
Har själv aldrig haft vare sig timegrapher eller appar men är också ganska old school av mig.
Kan väl tillägga att jag skruvat klockor i 20+år så är väl miljöskadad. Vill gärna få mina klockor att gå bra "på armen" vilket oftast skiljer en del från hårda siffror 😊
Ah ok ok, jag förstår :) Ja det är väl det viktigaste att allt "känns" rätt :)
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Komandirskie 650539 "GMT" Pepsi-mod
Jag har varit på jakt efter en klocka med mekaniskt urverk och GMT-funktion, dvs möjligheten att samtidigt visa tiden från två olika tidzoner. Jag inget större behov av denna funktion, men tycker att det är en lite cool feature eller kanske snarare komplikation, som vi ju säger i klocksvängen. En kort kartläggning visade att det i huvudsak finns:
a) mekaniska och ganska alt fruktansvärt dyra alternativ samt
b) quartz-baserade alternativ, som ju då automatiskt inte blir några alternativ.
Döm om min förvåning när jag plötsligt blev medveten om att det finns mekaniska GMT-alternativ från Vostok, som dessutom inte alls kostar skjortan (beror iof på vilken skjorta det är frågan om). Dock råkar det vara så att jag, av någon outgrundlig anledning jag inte kan förklara, är svag för 24-h-bezel i så kallat "Pepsi-utförande". Vostok har en sådan bezel, men av en tillika outgrundlig anledning har denna aldrig fallit mig i smaken, trots att det alltså i princip är helt rätt. Diverse bildsökningar på nätet visade att exakt den bezel jag var ute efter faktiskt existerade, frågan var bara var den fanns att köpa.
Till slut hittade jag iafall det jag sökte hos AM-watches. OK, inte superbillig, men designmässigt exakt det jag ville ha. Då var det ju bara att beställa en sådan plus då även själva klockan, som jag hittade till vettigt pris hos vostok-watches24.com.
Utgångsläget blev då följande efter att svart läderarmband med röda detaljer hade ersatt den medföljande rostfria länken:
GMT-mod_03.jpg

Ärligt talat inte så dumt och jag började nästan fatta tycke för originalbezeln, men nu hade jag ju satt bollen i rullning.
Bezeln kom på posten och man kan direkt konstatera att bara plåtasken ligger i en lite annan liga jmf med det man är van vid från Vostok. Å andra sidan skulle jag gärna skippa plåtlådan om det sänkte priset :)
GMT-mod_04.jpg

Bytet gick ,som alltid när vi pratar Vostok, väldigt smidigt och efter lite justering av fjädern fick jag även till rätt motstånd i vridningen. Själv är jag riktigt nöjd med slutresultatet. Kanske skulle testa brunt läder också... :)
GMT-mod_01.jpg
 

Delgada

Patek
Det blev ju fantastiskt läckert! Vad kul att förverkliga ett projekt så där. Och visst AM watches är lite dyra i jämförelse med ryska alternativ men ändå bara småpengar jämfört med tillbehör till de schweiziska klockorna.
 

Simpatico

Rolex
Hallo gott tänkte det var dags att försöka bena ut vad det står på detta cert/lappen.
Lappen tillhör en Nvch-30 arm klocka.
nr matchar mellan uret och dom på lappen.
Någon som kan tyda resten?
56A17A27-F9A4-4E1E-B5A4-42F54F703E61.jpeg


487DFF2E-A8B0-4B7D-B9FF-FE454D875260.jpeg
0611F064-3E76-4C86-97C0-9FA7DDB45390.jpeg
 
Topp