• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Ang att beställa från CousinsUK efter nyår/brexit (egentligen från en annan tråd på forumet, men jag renskriver här)

Jag gjorde en beställning från CousinsUK strax innan nyår och kan nu redovisa hur det fungerar iom det nya avtalet mellan UK och EU:
1. Ingen moms skall läggas på priserna hos CousinsUK om man anger en mottagaradress inom EU. Min beställning lades alltså innan nyår, men jag fick tillbaka den brittiska momsen (VAT=20%), som sattes in på mitt kort i efterhand.
2. Vid införsel till EU/Sverige måste man betala svensk moms + ev tull (vid ordervärde över 1700 kr) + fast avgift.

I mitt fall, där jag lade en order på ca 2600 SEK innebar det att min importavgift blev på hela 916 kr!

Jag valde fö billigaste UPS-valet som leverans-alternativ och jag kan även konstatera att leveranstiden inte håller de 3-4 dagarna som annars brukar gälla för UPS. Det går alltså i praktiken betydligt snabbare att få hem varor via UPS från ex Meranom i Ryssland... Senast jag beställde därifrån behövde jag dessutom inte betala import-moms, men det kan ju ha varit en tillfällighet.

Så, tipset är definitivt att hålla ordern under 1700 kr per beställning. Jag tror fortfarande att det är hyfsat billigt att handla från Cousins, framförallt jämfört med de priser jag hittar i Sverige, men det börjar bli intressant med ett alternativ inom EU. Kom gärna med tips.
 

nbla

Cartier
Började logga min Radio Room igår, men den känns helt ok. Ska köra ett tag till och se om den håller detta, sen blir det test på 710an i helgen :)

Screenshot_20210108-102949.jpg
 

nbla

Cartier
Hmmm, fick hem en 100-låda jag glömt att jag beställt, och lite sandwich dials. De verkar ha klister på ena sidan, är det bara klistra fast och hoppas att det blir rakt eller finns det någon guide nånstans? Har försökt googla men inte hittat ngt vettigt än :)
 

v0n

Patek
2-Faktor
Dum fråga kanske men vad är en 100-låda?
Angående klistertavlor så är det väldigt käckt tycker jag, se till att du inte har något datumhjul bara. Jag brukar linjera dessa kl3 där kronan går in
(fördel om kronan sitter i). Blir det knasigt är det bara att dra loss och applicera på nytt 🙂
 

nbla

Cartier
Dum fråga kanske men vad är en 100-låda?
Angående klistertavlor så är det väldigt käckt tycker jag, se till att du inte har något datumhjul bara. Jag brukar linjera dessa kl3 där kronan går in
(fördel om kronan sitter i). Blir det knasigt är det bara att dra loss och applicera på nytt 🙂
ok, så bara ta bort den gamla tavlan och eventuellt datumhjul, och sen klistra på. Check!

https://meranom.com/en/amphibian-classic/cases/vostok-watch-case-100.html <--- 100-låda :)
 

MAz_666

Rolex
Har någon tips på band att ersätta detta fula av silikon med? (Datum och tid kan möjligtvis vara fel på klockan för tillfället) 😂
IMG_20210111_173535.jpg
Beroende på vad man vill kommunicera tycker jag faktiskt att "militär-Nato" eller "militär-kanvas" kan passa.
Annars är ju ett brunt vintage-läder aldrig fel.
Vill man få inspiration kan man alltid bildgoogla modellen (eller liknande modell) och garanterat hitta bilder som folk världen runt har lagt upp.
 
Topp