• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Har börjat få en rejäl ryssfeber... om nån tröttnat på en Vostok är jag spekulant! 😅

Jag har en annons ute på en sprillans ny Vostok Amphibian GMT:

 

Jox

Rolex
2-Faktor
Jag har en annons ute på en sprillans ny Vostok Amphibian GMT:

Jo, jag såg den. Den är 40 i diameter om jag kollat rätt vilket jag tror är på gränsen till för "liten" då den inte är så "hög" heller. Men den är snygg!
 

Delgada

Patek
Har någon tips på band att ersätta detta fula av silikon med? (Datum och tid kan möjligtvis vara fel på klockan för tillfället) 😂
IMG_20210111_173535.jpg
Jag tror att ett svart bund strap vore väldigt snyggt och lite extra till just den klockan.
Jag tycker de är coolt stöddiga och sticker ut på ett positivt sätt.
P613.1.22-Gallery-Black-White-Stitching.jpg

Bild från nätet.
Tyvärr har jag själv ingen klocka med bund strap, det har inte blivit av, men jag tror att det blir någon snart.
 
Senast ändrad:

Bergets

Panerai
Riktigt snyggt! Är det bra att handla därifrån? Jag tycker mig förstå från deras hemsida att det är fri leverans till just Sverige om man handlar för minst 5$... :)
ja det blev rätt bra :)

jadå cheapnatostraps är skitbra - det finns en lång forumstråd om dom, de har tidigare haft lite problem med att de legat efter med ordrarna, så man behövs vänta i någon vecka. men nu skickade de banden direkt.
jag har handlat där flera ggr och kommer fortsätta med det :) - de skickar ju ifrån sverige med (Svenskt företag)
 

MAz_666

Rolex
Riktigt snyggt! Är det bra att handla därifrån? Jag tycker mig förstå från deras hemsida att det är fri leverans till just Sverige om man handlar för minst 5$... :)
Tycker också CNS är riktigt bra. Speciellt sett till priserna, men även som jag uppfattat det: snabba ordrar!
Beställt ganska många olika och alltid varit nöjd. Endast ett mocka-aktigt Nato-band som var alldeles för sladdrigt och tunt. Tror på riktigt att man skulle kunna dra isär det. Men det var det enda. Orkade inte göra ett byte för 70kr eller vad det kostade ...
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Tycker också CNS är riktigt bra. Speciellt sett till priserna, men även som jag uppfattat det: snabba ordrar!
Beställt ganska många olika och alltid varit nöjd. Endast ett mocka-aktigt Nato-band som var alldeles för sladdrigt och tunt. Tror på riktigt att man skulle kunna dra isär det. Men det var det enda. Orkade inte göra ett byte för 70kr eller vad det kostade ...
Jag har köpt en del från https://reliasweden.se/ men varken sortiment eller priser verkar vara lika bra som hos https://www.cheapestnatostraps.com/. Får nog bli en order därifrån nästa gång för att testa dem. Som alltid kul och värdefullt med tips från andra!
 

Dj0

Omega
Fick idag hem mina första ryssar.. blev lätt överraskad av helhetskänslan, ibland får man verkligen vad man betalar för, på gott och ont.. ändå intressanta och underhållande, får se vad som händer med dom framöver 😂 om någon sitter på lite info om dom så får ni gärna peka mig åt rätt håll eller beskriva lite..
E590254A-7D04-4AF2-B684-1C8C675D6371.jpeg
4F992005-E35A-4A78-A243-3A131AE9913C.jpeg
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Fick idag hem mina första ryssar.. blev lätt överraskad av helhetskänslan, ibland får man verkligen vad man betalar för, på gott och ont.. ändå intressanta och underhållande, får se vad som händer med dom framöver 😂 om någon sitter på lite info om dom så får ni gärna peka mig åt rätt håll eller beskriva lite..
E590254A-7D04-4AF2-B684-1C8C675D6371.jpeg
4F992005-E35A-4A78-A243-3A131AE9913C.jpeg
Grattis och välkommen in i gänget och vår lilla värld!
Fina klockor, i mitt tycke inte minst den där Pobeda (ZiM) Sputniken, som är riktigt cool. Sekundvisaren, som ju inte är en visare utan en tallrik med ett hål, som funkar som en liten Sputnik i bana runt jordklotet! 😍 Den är i väldigt fint skick. Har du några bilder på urverket? På denna bild ser klockan i mitt tycke iafall bra ut. Visarna har tappat sin lysmassa, men det gillar jag plus att det antyder att klockan inte är nyligen tillfixad. Originalen kommer från 50-talet.
Den första ser ut som en Komandirskie 811163, som fortfarande tillverkas ny, bestyckad med klassiska manuella verket 2414A, som har tillverkats sedan soviettiden. Ingen dum grundkonstruktion mao :)
 

Vostok

Audemars
Fick idag hem mina första ryssar.. blev lätt överraskad av helhetskänslan, ibland får man verkligen vad man betalar för, på gott och ont.. ändå intressanta och underhållande, får se vad som händer med dom framöver 😂 om någon sitter på lite info om dom så får ni gärna peka mig åt rätt håll eller beskriva lite..
E590254A-7D04-4AF2-B684-1C8C675D6371.jpeg
4F992005-E35A-4A78-A243-3A131AE9913C.jpeg
Den första är en Vostok Komandirskie
Modell: 811163
Kaliber: 2414A
Och den andra har du redan fått svar på ser jag :D
Grattis till nyförvärven och välkommen in i "ryssträsket" ;)
 

Dj0

Omega
Pobedan är rätt cool ja, ingen bild på urverket, tyvärr tror jag den är i kraftigt behov av service då verket går trögt som satan när man ställer tiden och det är nog inget som jag tänker finansiera iaf 🤷‍♂️ lite repor på själva tavlan också så jag misstänker att någon försökt sig på nåt nån gång i tiden.. om någon hempulare är sugen på att ge sig på den så är det bara att komma med ett erbjudande ;)
 
  • Like
Reactions: Beo

Rikala

Patek
2-Faktor
Fick hem lite delar idag, jag hade urverk o boett sedan tidigare (samt baklock o bom+krona), så då var det dags och se om man kunde få ihop den...

20210112_185851.jpg


Första problemet, den distansring jag beställt var alldeles för stor, så jag fick börja slakta en annan klocka.

20210112_192238.jpg


Här är urverket som skall sitta i och den distansring jag hittade i den andra klockan.

20210112_195050.jpg


Jag insåg att minutröret samt timröret saknades, det fick jag sno av den andra klockan. Satte ihop allt, men bommen vill inte fastna i urverket, så jag kan varken dra upp eller ställa klockan, jag skulle testat verket först...
Jag får riva igen, men så här kommer det iallafall se ut när den är klar!
20210112_204613.jpg


Om det är någon som vet vilken distansring man skall köpa? Jag köpte "Fixation ring for movements in VOSTOK AMPHIBIA KOMANDIRSKIE watch cases, plastic" (Art.-Nr.: 71k3/1) från vostok-watches24, men det var tydligen fel...
 

Vostok

Audemars
Fick hem lite delar idag, jag hade urverk o boett sedan tidigare (samt baklock o bom+krona), så då var det dags och se om man kunde få ihop den...

20210112_185851.jpg


Första problemet, den distansring jag beställt var alldeles för stor, så jag fick börja slakta en annan klocka.

20210112_192238.jpg


Här är urverket som skall sitta i och den distansring jag hittade i den andra klockan.

20210112_195050.jpg


Jag insåg att minutröret samt timröret saknades, det fick jag sno av den andra klockan. Satte ihop allt, men bommen vill inte fastna i urverket, så jag kan varken dra upp eller ställa klockan, jag skulle testat verket först...
Jag får riva igen, men så här kommer det iallafall se ut när den är klar!
20210112_204613.jpg


Om det är någon som vet vilken distansring man skall köpa? Jag köpte "Fixation ring for movements in VOSTOK AMPHIBIA KOMANDIRSKIE watch cases, plastic" (Art.-Nr.: 71k3/1) från vostok-watches24, men det var tydligen fel...
Du har köpt en ring till en Amphibia men det du har där är en äldre Komandirskie så därför passar den ej.
 

nbla

Cartier
Finns lite Oranga sunburst-tavlor till Amfibia på ebay, någon som har någon bättre säljare? Tror det skulle sitta fint med en sån på min oranga :) Är inte så förtjust i scuba dude tyvärr.
 

Dj0

Omega
Grattis och välkommen in i gänget och vår lilla värld!
Fina klockor, i mitt tycke inte minst den där Pobeda (ZiM) Sputniken, som är riktigt cool. Sekundvisaren, som ju inte är en visare utan en tallrik med ett hål, som funkar som en liten Sputnik i bana runt jordklotet! 😍 Den är i väldigt fint skick. Har du några bilder på urverket? På denna bild ser klockan i mitt tycke iafall bra ut. Visarna har tappat sin lysmassa, men det gillar jag plus att det antyder att klockan inte är nyligen tillfixad. Originalen kommer från 50-talet.
Den första ser ut som en Komandirskie 811163, som fortfarande tillverkas ny, bestyckad med klassiska manuella verket 2414A, som har tillverkats sedan soviettiden. Ingen dum grundkonstruktion mao :)
Kunde inte hålla mig angående pobedan.. jag kan själv alldeles för lite för att kunna uttala mig, men du kanske vet mer? Tycker tavlan ser relativt ny ut men boetten känns gammal, men i de slitna områdena tittar mässing fram, men vet inte om det säger nåt..
142EF1CA-C048-44CD-BF05-442AA2CC1749.jpeg
F9B4592B-30F3-4DC2-87EF-7A99EF2239C5.jpeg
 

Dj0

Omega
Det jag inte riktigt förstår är att allt kring klockan skriker att det är en zim pobeda 2602, men stämplad med loggan från den andra moskvafabriken (Slava). Är det då ett hopplock av delar i urverket? Ett försök till förfalskning av nån äldre? Hemmabygge? Här tittar ”2602” fram lite bättre..
276F9C78-5964-4D96-B665-63809A9BD9AD.jpeg
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Det jag inte riktigt förstår är att allt kring klockan skriker att det är en zim pobeda 2602, men stämplad med loggan från den andra moskvafabriken (Slava). Är det då ett hopplock av delar i urverket? Ett försök till förfalskning av nån äldre? Hemmabygge? Här tittar ”2602” fram lite bättre..
276F9C78-5964-4D96-B665-63809A9BD9AD.jpeg

Har ingen koll på själva klockan, men tavlor kan ju klara sig rätt bra trots att boetten kan fara illa.
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Det jag inte riktigt förstår är att allt kring klockan skriker att det är en zim pobeda 2602, men stämplad med loggan från den andra moskvafabriken (Slava). Är det då ett hopplock av delar i urverket? Ett försök till förfalskning av nån äldre? Hemmabygge? Här tittar ”2602” fram lite bättre..
276F9C78-5964-4D96-B665-63809A9BD9AD.jpeg
2602 med 15 juveler stämmer nog och den ser ganska igensatt ut. Beläggningen på crown- resp ratchet wheel (vet inte vad det kallas på svenska) antyder att det var ett tag sedan den servades. Tavla och visare kan man fö köpa nya på ebay... Jag är inte tillräckligt mycket expert på just denna modell för att våga komma med några definitiva utfästelser. En service skulle dock sitta bra, eller snarare så skulle jag inte låta den gå innan verket får en ordentlig genomgång.
 
Topp