• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Jag ska fan köpa mig en guldig Спецназ
Ingen ära i uret men när man sett reklamen så behöver man en.

Screenshot_20210113-002110.png

Sen kikar ni på reklamen...
Hur kan man inte vilja ha en klocka för riktiga män...som en smäck
Kul med en reklamfilm där, vad jag kan se, varken produkten som skall marknadsföras eller dess varumärke, syns i bild över huvud taget. Vi får anta att samtliga dessa coola män har ett sådant armbandsur dolt under jackärmen och att det var tack vare detta ypperliga exempel på ingenjörskonst (inkl automatiskt verk från japanska Miyota) som man kunde koordinera den framgångsrikt genomförda insatsen. :D
 

Vostok

Audemars
Har läst på andra forum att man ska kunna göra en så kallad "poor-mans hack" på Amphibian. Har provat men lyckas inte få sekundvisaren att stanna.
Gör jag något fel? eller gäller det bara vissa modeller av Amphibian?
Kan det vara att du har ett automatiskt 2416b verk i din?
Borde vara så att det där bara fungerar på 2414 eller 2409 verken som ej är automatiska men jag kan ha fel? :D
 
Senast ändrad:

Delgada

Patek
Idag har jag lärt mig att jag hatar vostoks spring-bezel-system :p Och att Meranoms orginal i koppar eller vad det är, är lite för feta för bezels från One Second Closer. Bra info om någon annan sitter och svär ett par timmar som jag gjort :D
Jag gjorde upptäckten att det var bättre att ta bezelfjädern från originalbezeln och använda den istället för den fjädern som kom med custombezeln, i mitt fall från komandirskie.com.
 

v0n

Patek
2-Faktor
Dagens bedrift och premiär för egen del. Faktiskt något av det roligaste jag har gjort på riktigt länge! Då återstår bara att sätta ihop delarna igen. Och sedan göra om operationen tills den sitter i sömnen. Riktigt kul!
20210114_122800.jpg
Kul att du är i farten! Det är verkligen jätteroligt när man väl får tummen ur.
Liiite knivigare att sätta ihop igen men skit i det just nu, ser ut som du har kontroll på grejerna 👍🏼
 

Jox

Rolex
2-Faktor
Jag beställde precis mina första (antar att det kommer bli fler...) Ryssar från komandierskie
UPS kostade ju nästan gratis, så väntetiden borde inte bli så lång (men kommer säkert kännas aslång ändå...) 🤪👍
 

Jox

Rolex
2-Faktor
Tack, ja sköna detaljer ändå, vridringen är lite högre än glaset vilket är praktiskt. Ingen aning om vad guldörnen symboliserar med någon får gärna berätta? 🤔
Snabb googling berättar att det är den äldsta symbolen för "Love of the Motherland" 😁👍
Symbolen innehåller några olika delar som betyder State power och Unity, typ
Rysslands emblem helt enkelt. Men coolt!
 

nbla

Cartier
Bytte låda idag, spännande! Men herregud va smått allt är.

1, måste ha nån form av lupp till nästa gång jag ska mecka. Vågade inte reglera tiden på den för jag såg knappt spakarna :) har ni ngt att rekommendera? Funkar det med vad som helst från amazon?

2, behöver bättre caseback removal tool. Tips?

IMG_20210114_181801.jpg

IMG_20210114_182559.jpg

IMG_20210114_183640.jpg

IMG_20210114_184318.jpg
 

v0n

Patek
2-Faktor
Bytte låda idag, spännande! Men herregud va smått allt är.

1, måste ha nån form av lupp till nästa gång jag ska mecka. Vågade inte reglera tiden på den för jag såg knappt spakarna :) har ni ngt att rekommendera? Funkar det med vad som helst från amazon?

2, behöver bättre caseback removal tool. Tips?

IMG_20210114_181801.jpg

IMG_20210114_182559.jpg

IMG_20210114_183640.jpg

IMG_20210114_184318.jpg
Kör själv en kombinerad belysning/förstoring från Kjelle & co tror jag. Hatar lupp för jag är översynt och enögd så blir snurrig i skallen men nog om det.
Jaxa typen är outstanding som boettöppnare tycker jag, måste verkligen inte vara snordyr Bergeon men undvik värsta kinaskiten bara. Har en Anchor som är ett bra mittemellanalternativ som hängt med länge nu (kör samma märke på mejslar f.ö)
806fefQ.jpg
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Ryssfredagen firas med premiär för min första vintage-Amphibia, som kom med posten i går. Testar mesh (från Vostok-watches24) för första gången på väldigt länge och första från Ryssland. Känns riktigt bra med ganska tjock kvalitet, som det ju skall vara. Betydligt bättre känsla än de vanliga rassliga länkarna och sitter dessutom väldigt bekvämt på armen utan att luggas. (uppskattas i mitt fall 🤣)
20210115_081941.jpg
 

Delgada

Patek
Ryssfredagen firas med premiär för min första vintage-Amphibia, som kom med posten i går. Testar mesh (från Vostok-watches24) för första gången på väldigt länge och första från Ryssland. Känns riktigt bra med ganska tjock kvalitet, som det ju skall vara. Betydligt bättre känsla än de vanliga rassliga länkarna och sitter dessutom väldigt bekvämt på armen utan att luggas. (uppskattas i mitt fall 🤣)
20210115_081941.jpg
Snyggt!
En ursprunglig tunna alltså. Jag gissar från tiden innan de hette 090. Är det 18 mm lug vidd på dessa tidiga? Skiljer den i övrigt storleksmässigt från nya 090?
Snygg var den i vilket fall som helst.👍
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Snyggt!
En ursprunglig tunna alltså. Jag gissar från tiden innan de hette 090. Är det 18 mm lug vidd på dessa tidiga? Skiljer den i övrigt storleksmässigt från nya 090?
Snygg var den i vilket fall som helst.👍
Tack! Japp, jag gillar den skarpt, inte minst boettens diskreta slipning med linjer som strålar ut mot kanterna. 18mm bandbredd stämmer bra. Lite smalare jmf med nyare boetter men väldigt tidstypiskt och i mitt tycke både rätt och snyggt. Jag kan plocka fram skjutmåttet och jämföra måtten på min 090 som ligger hemma och återkomma ang detta. Spontant känns den ngt mindre men det kan vara inbillning. Jag tänker mig att det är 80-tal, men jag vet egentligen inte. Under huven tickar 2209 och efter lite regulering i går dessutom utan att dra sig nämnvärt åt ngt håll.
 

Jox

Rolex
2-Faktor
Hittade en katalogbild, men jag ju ingen aning om vad det står eller när ifrån det är...
2209-1190046.png


Edit: Dessutom stämmer inte bezeln, men kul att det råkar vara mesh!
Model 2209/1190046 AMPHIBIA Koraus from The hull has a swivel ring with a pre-set time scale within an hour. A stainless steel lid with a threaded ring. The dial is blue, radially striped, the clock dial is embossed, silver with a white stamp, five-minute divisions are covered with a permanent light resistor, and the stamp is white. The arrows are flat nickel-plated and red second arrows filled with windows filled with permanent light. stainless steel, waterproof to 200 meters. allows you to measure the interval
Model 2209/1190100 AMPHIBIA Stainless steel casing, waterproof The casing is fitted with a swivel ring with a pre-set time scale within an hour. A stainless steel lid with a threaded ring. The dial is dark blue, the clocks (from -1 to -11) and the minute digit -12, the red, printed, five-minute divisions are covered with a permanent light resistor, and the stamp is grey-blue. Arrows are flat nickel-plated and with windows filled with permanently acting light-reflecting light-reflecting. The time to measure the interval of the scale is white, printed, sign, sign replacing the red second arrow


Inte exakt, men ett hum om vad det står 😁👍
 
Topp