• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Vostok!

Jag tänkte skriva några rader varför just Vostok blev ett gift i mitt samlande. OBS detta är icke vetenskapligt och baseras endast på mina erfarenheter av Vostok och dess klockor. Jag har endast använt mig av egna klockor och fotografier för att inte trampa någon på tårna. Fel kan förekomma och jag ber om överseende om så är fallet! En lite mer nördig genomgång av olika modeller finns i den andra ryska KS-tråden!

I slutet av 1980-talet låg jag i lumpen på F10 i Ängelholm. Denna tid var en tid av spänning mellan öst och västblocken. Detta smittade av sig på oss som låg inne vid denna tidpunkt. Befälen såg långtradare med övervakningsutrustining bakom varje tall och radarstation. Även vi vanliga värnpliktiga fick delta i övervakningen. Detta var på riktigt en orolig tid, man visste inte vad som komma skulle. Allt räddade sig av murens fall och "isbrytningen" i den ryska politiken.

Vi denna tid (1989-94) såldes ostolgia som det numera kallas för - dvs föremål med östlig anknytning till en västlig värld! Vi här i norden och för den del Västtyskland tyckte att de var både spännande och lite skrämmande på samma gång! Mängder av föremål med både militär och civil karaktär såldes av soldater, marknadsnasare och även affärer vid den ryska gränsen (främst Berlin).

Det som fångade mitt intresse var ju så klart klockorna som kunde köpas för en mycket ringa summa vid denna tid. Klockorna var färgglada och med olika vapenslag på tavlan som skulle beskriva och symbolisera vilken del av militären som ägaren hörde hemma.
Senare begrep jag att det var inte så enkelt. Många av klockorna var av civil karaktär och hade således ingenting med militära vapenslag att göra.

Klockorna kallades för Vostok (öst) och började tillverkas 1942 (K-43 Kirova modellerna) som tåliga och robusta konstruktioner som skulle tåla det mesta som kom i dess väg! Under mitten av 1960-talet kom den numera klassiska modellen Komandirskie som förknippas med "ostolgia" eftersom många från Sverige besökte Berlin under denna tid (hela 1980-talet fram till ca 1994) och kom hem med en klocka som souvenir. Det finns många Komandirskieklockor i svenska hem och dessa är oftast helt original - så därför är det ett tips för er som vill köpa en "riktig" Vostok att först kolla på den nordiska marknaden.

Om jag skall göra en recension av vintage Vostok så är det ju självklart ingen Rolex perfektion - men det är en förvånansvärd bra klocka om du tänker på att det är ett inhouseverk för under en tusing. Komandirskie Vostokklockorna är vattentäta till 20 meter och Vostok Amphibiaklockorna är täta till 200m. Komandirskieklockorna är ej helstål utan av metall på mässing! Den skruvade kronan är lite vobblig men lär du dig hur den funkar är det inget problem tycker jag.

Här följer en liten lathund inför ditt eventuella vintage Vostok köp!

Detta är den första Komandirskiemodellen (1965) med pil på sekunden och "målade index" med röd datumindikering. Den röda stjärnan som nu är skiftat färg till blått vilket är mycket vanligt. Modellen är en sk 3AKA3 som beskriver att klockan endast kunde skaffas av militär personal med legitimation.

m41sMcA.jpg


Nästa generation är de som många känner igen från sina Berlinresor under 80-talet. Sekundvisaren tillverkades med både
punkt och rak modell med ett 17 stenars urverk (2414). Denna tavla är från mitten och slutet av 1980-talet. Texten indikerar att detta inte är en 3AKA3 och är alltså en civil variant!. Notera den blekta stjärnan.
2Mg8Il5.jpg


Samma modell som den övre men med den ursprungliga svarta bezeln som är mycket ovanlig. Detta ex har också en röd
blekt index istället för den övre gula! Båda modellerna är från mitten av 80-talet. Notera även att det är en 3AKA3 och
med rak sekund.
EVyoO3q.jpg


Detta är den klassiska Komandirskie Tanken! Eller Tankist som modellen brukar kallas för. Här är en militär variant med en punkt
över 12 som något ovanligare än det mer traditionella 2 punkterna vid 12. Andra hälften av 1980-talet
xCJbpkw.jpg


Här ser ni skillnaden mellan Tankistklockorna. Den undre lite mer vanliga med 2 punkter och utan ursprungsmärkning!?
Denna klocka tillverkades i början av 1990-talet när CCCP övergick till samväldet som senare blev USSR! Notera också att
bezelringarna är olika på de båda Tankistklockorna. Den övre har den klassiska "Gear and number" och den undre "Stripe and dot" bezel. I övrigt är klockorna identiska!
e1XISlY.jpg


Här är en relativt ovanlig klocka (tavlan) med krona klockan 2 med 3AKA3 märkning från slutet av 1990-talet! Nej det är
inte min klocka på Wikipedia:)
hlLIEBp.jpg


Här är ännu en variant med den traditionella röda stjärnan med en sk "Växel och triangel bezel" Mitten av 1980-talet.
vNLtWm9.jpg


OK! jämför dessa Komandirskie med U-Båtstema! Båda klockorna är original men med olika bezel, sekund och märkning!
Nu tror jag ni känner till skillnaderna mellan olika Komandirskie i framtiden.
jJF0d98.jpg


M2cPxOl.jpg


/Fixoflex



 

thetaliban

Cartier
2-Faktor
Hade en Sturmanskie för 10 år sen. En helt okej klocka måste jag säga, med dåtidens (mina) mått mätt. Ovanlig och lite fräck också, som ledde till många nyfikna blickar. Undrar om ryska ur någonsin kommer att kunna bli mer än just det; lite ovanliga och lite fräcka... Det vore ju kul om dom fick en uppsväng någon gång.
ZLErXDl.jpg
 
D

Deleted member 2240

Guest
Väldigt bra sammanställning Fixoflex! Jag känner igen mig i beskrivningen av den lite skrämmande och samtidigt fascinerande sovjetmakten vid tiden för ubåtskränkningarna när jag gjorde lumpen i stockholms skärgård början av 80-talet.
PS. Snygga bilder!:)
 
D

Deleted member 2240

Guest
..ibland är det kul en vanlig regnig tisdagskväll, innan för dörren låg två avier. Det blev att vända i dörren med ett leende på
läpparna för att ställa sig i kö på posten..

Den första en ny Amphibia, gillar den redan från första stund:) känns tung och skön på armen
qtrIEzM.jpg



Den andra, en Sturmanskie från 1983

6pbMVJS.jpg
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
RJO!

Har du öppnat huven!? Kolla om du har 4 siffror i märkningen. Den ser ut att kunna vara från sent 70-tal!
Skicka någon bild på verket!
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Här är en bild på min nyinköpta 3133! Kolla om du har 4 siffror! Det tidiga 3133 har "guldfärgad! balans och en "fyrsiffrig"
produktionskod! Se pil!

nepkunX.jpg
 
D

Deleted member 2240

Guest
Hej igen
den har fyra siffror och det står 9783!
Kan du tidsbestämma uret med de uppgifterna?
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
RJO!

Dom ligger nära varandra produktionsmässigt. Lägg upp en bild på verket så är det lättare att se! Är balansen guldfärgad?
Man brukar säga att fyra siffror är en tidig variant av denna modell. Dock är 9:an först i båda klockorna. Skulle tippa på
tidigt 80-tal! Klockan övergick från Ocean (flottan) till Sturmanskie (flyget) under denna tid. Det var dock en övergångsfas under en tid och är därför lurigt att helt avgöra exakt tid!
 
D

Deleted member 2240

Guest
Hej, skrev fel...det är 7783 och inte 9783 som jag skrev, siffrorna kommer från bilderna som säljaren hade på bukten..vågar inte öppna själv än innan jag skaffat rätt verktyg...
hjälper denna bild?

AEyObDG.jpg
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
RJO!

Din 3133 är helt klart tidigare än min variant. Jag tror att den kan vara från slutet av 70-talet eller början av 80-talet!
Du har även guldfärgad balans! Fin klocka! Grattis!
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Nu blev man helt klart sugen på en rysk klocka. Dags att fortsätta läsa på och söka runt tills man hittar den rätta.

Gillar förresten särskilt fjärde klockan i ditt inlägg fixoflex, väldigt fin!
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
JaTack!

En Tankist är ju aldrig fel. Tickar på relativt bra om man får till rätt inställning. Det finns många olika varianter av Tankisten som
du nog läst här i trådarna. Du kan få en fin Tankist för 500-600 kr i kanonskick!

Lyckat till med din jakt!
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Tack så mycket, jag ska göra mitt bästa efter din guide!

Ja efter att ha läst här och kollat igenom ebay så kan jag hålla med om att det finns en hel del olika alternativ. Galet många olika varianter. Så jag kommer garanterat att hitta någon som passar mig.
Tycker även att det kan vara kul att sticka ut lite och ha en klocka som kanske inte alla andra har, och vad är då bättre än en rysk modell?!
 

mattande

Post nr 1 miljon? Oui, ce fut moi!
Första inlägget blev här!
OnT: Vart får ni tag i era ryssar? Jag kan inte låta bli att tycka dom är fulsnygga! Vore kul att ha :)
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Första inlägget blev här!
OnT: Vart får ni tag i era ryssar? Jag kan inte låta bli att tycka dom är fulsnygga! Vore kul att ha :)

Hejsan och välkommen till forumet!

Jag har köpt några på eBay. Men finns en hel del andra sidor med, Christopolcity.com finns till exempel. Har dock ingen aning om den sidan är pålitlig, det får experterna svara på ;)
 

malakim

Omega
Första inlägget blev här!
OnT: Vart får ni tag i era ryssar? Jag kan inte låta bli att tycka dom är fulsnygga! Vore kul att ha :)

Meranom http://www.meranom.com/index.php?route=common/home är bra - har för mig att det är Vostoks official återförsäljare.

Kan även rekommendera Julian Kampmann - http://www.poljot24.de, främst när det gäller kronografer. Bättre service får man leta efter.

Chistopol City som nämndes tidigare har jag också hört bra saker om. Har aldrig använt dem själv, dock.

Är det vintage som lockar är det eBay som gäller.
 
Slänger upp mina Vostoks. Övre raden är keepers, varav den gula och den blå används för dykning, just as God intended. Nedre raden ligger i startgroparna för flipp, på tradera, ebay eller ev här. Enda vostoken jag inte moddat på något sätt är ubåten längst ner till vänster. Jag ÄLSKAR verkligen Vostoks, de är exakta som klockor, svinkul att modda och urverket är extremt lättmeckat och billigt. Perfekt för nybörjarurmakaren alltså. :):):)

vostoks am.jpg
 
Senast ändrad:
JL pilotklocka. Någon mer än jag som sitter på en sådan?

jl snebild.jpg


Dags att smälla upp en liten recension, men jag är inte helt säker på var jag ska lägga den. Det får bli ryssklockor. Klockan i fråga är en Juri Levenberg Pilot Zivil, köpt på Ebay för något år sedan. Nu undrar vän av ordning kanske vad en Juri Levenberg är. Bra fråga, jag vet faktiskt inte själv riktigt. Mest känd är nog Juri för att hans nyutgåvor av Strelakronografen. Angående klockmärket JL så tror jag att det är ett tyskt märke, men grejerna sätts ihop i Ryssland och är oftast (liksom Strelan) byggda runt Maktimes Poljot 3133-verk. JL har annars mest feta kronografer i sin produktlinje och loggan ser ut så här (snodd bild från annan klocka):

pilotboardsd.jpg


Varför köpte jag då denna klocka? Jo, en gång i tiden klurade jag på en Speedy, men jag tvekade. Passar jag i den typen av kronograf och vill jag behöva dra upp klockan varje dag? Jag resonerade då som nu att det är bättre att prova en billig variant istället för att gå all in på en Omega Speedmaster man on the fucking moon direkt och valet föll på en Pilot Zivil.
Ok, here it is:
jl klocka.jpg


good old 3133
jl urverk.jpg


Vad är bra? Klockan håller tiden mycket bra, har en avvikelse på sisådär två sek/dag. Detta har tydligen testats enligt de papper jag fick med klockan och vad jag ser så verkar det stämma. Klockan är extremt billig i jämförelse med andra mekaniska kronografer och helt klart ett alternativ till Seagull-baserade produkter. Den är hyfsat snygg, har bra lume och har en bra storlek (39mm) vilket passar även smalare handleder. Hela klockan känns välgjord att hålla i och jag gillar det lite välvda glaset, även om jag helst sett safir. Den har en inre ring somär vridbar om man nu vill ha en annan tidszon.
Vad är mindre bra? Det enda jag stör mig på är att man, på klassiskt ryskt maner inte lyckas få fram en perfekt produkt. Man lyckas alltid missa något, och i detta fallet är det urtavlan. Saker sitter snett som inte borde sitta snett. I min värld ska exempelvis sekunden klyva loggan i mitten, men så är inte fallet. Arrrrggggh! Hur svårt ska det vara???? :banghead:

jl logo.jpg


Annars inga problem. Hittar man en med bra tavla så är JL pilot Zivil ett riktigt bra snålalternativ.:)
 

CyberBengt

Breitling
Jag är precis ny på detta forum och så hittade jag denna tråd med mängder av spännande info. Jag packade i förrgår upp mitt köp "Ryskt Militärklocka" från Auctionnet (60€). Då är det extra värdefullt med så mycket kunniga människor som kan ge lite mer "kött på benen" angående mitt nyförvärv.
Klockan kom utan armband, så jag har införskaffat det röda i gummi som ni ser på bilden. Hoppas att ni ortodoxa klockälskare inte misstycker men jag tyckte det passade stilen och jag vill ju använda klockan.
Mycket bra info har jag kunnat läsa ovan. Det jag spontant undrar är om ubåtsymbolen på min klocka har någon särskild betydelse, eller om det bara är en dekorativ märkning för en given serie? Sedan har jag ännu inte förstått om det är en automat eller manuell klocka. Det går att skruva upp kronan och "vrida upp" den men när jag läste på Vostoks webbplats, så står det att uppdragning endast behövs om klockan ligger stilla. Gäller det min modell också (kan ju testa i.o.f.s.)?
Jag bifogar ett par snabba mobilbilder på klocka, förpackning och bipacksedel (skall försöka tyda den vad det lider).

sommaren_sjosatts.jpg
sommaren_sjosatts-2.jpg
sommaren_sjosatts-3.jpg
sommaren_sjosatts-4.jpg
 
Jag är precis ny på detta forum och så hittade jag denna tråd med mängder av spännande info. Jag packade i förrgår upp mitt köp "Ryskt Militärklocka" från Auctionnet (60€). Då är det extra värdefullt med så mycket kunniga människor som kan ge lite mer "kött på benen" angående mitt nyförvärv.
Klockan kom utan armband, så jag har införskaffat det röda i gummi som ni ser på bilden. Hoppas att ni ortodoxa klockälskare inte misstycker men jag tyckte det passade stilen och jag vill ju använda klockan.
Mycket bra info har jag kunnat läsa ovan. Det jag spontant undrar är om ubåtsymbolen på min klocka har någon särskild betydelse, eller om det bara är en dekorativ märkning för en given serie? Sedan har jag ännu inte förstått om det är en automat eller manuell klocka. Det går att skruva upp kronan och "vrida upp" den men när jag läste på Vostoks webbplats, så står det att uppdragning endast behövs om klockan ligger stilla. Gäller det min modell också (kan ju testa i.o.f.s.)?
Jag bifogar ett par snabba mobilbilder på klocka, förpackning och bipacksedel (skall försöka tyda den vad det lider).

sommaren_sjosatts.jpg
sommaren_sjosatts-2.jpg
sommaren_sjosatts-3.jpg
sommaren_sjosatts-4.jpg

Du kom rätt på en gång!:)
Jag tror inte du har en automat, min ubåt måste vridas upp dagligen för att den ska funka. Tror din ser ut så här inuti, ingen rotor alltså.
votsokverk.jpg
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Jag är precis ny på detta forum och så hittade jag denna tråd med mängder av spännande info. Jag packade i förrgår upp mitt köp "Ryskt Militärklocka" från Auctionnet (60€). Då är det extra värdefullt med så mycket kunniga människor som kan ge lite mer "kött på benen" angående mitt nyförvärv.
Klockan kom utan armband, så jag har införskaffat det röda i gummi som ni ser på bilden. Hoppas att ni ortodoxa klockälskare inte misstycker men jag tyckte det passade stilen och jag vill ju använda klockan.
Mycket bra info har jag kunnat läsa ovan. Det jag spontant undrar är om ubåtsymbolen på min klocka har någon särskild betydelse, eller om det bara är en dekorativ märkning för en given serie? Sedan har jag ännu inte förstått om det är en automat eller manuell klocka. Det går att skruva upp kronan och "vrida upp" den men när jag läste på Vostoks webbplats, så står det att uppdragning endast behövs om klockan ligger stilla. Gäller det min modell också (kan ju testa i.o.f.s.)?
Jag bifogar ett par snabba mobilbilder på klocka, förpackning och bipacksedel (skall försöka tyda den vad det lider).

sommaren_sjosatts.jpg
sommaren_sjosatts-2.jpg
sommaren_sjosatts-3.jpg
sommaren_sjosatts-4.jpg

CyberBengt!

Din klocka är en av få modeller där en Vostok Komandirskie sitter i en amphibia boett. Som du ser på din klocka så sitter tavlan i en traditionell Komandirskieboett! I det flesta fall sitter denna tavla i en amphibiaboett med pilvisare. Din klocka kan vara ett hopplock av modeller, den kan också vara helt i sin ordning eftersom den ej har CCCP märkning vid klockan 6 (reservdelar användes under denna tid, 1992-95). Du kan också notera att den ej har lysmassa i index. Detta gör mig lite tveksam till din klocka. Du kan forska vidare, men sök under amphibiamodeller istället för Komandirskiemodeller. Delarna är utan tvekan av Vostok:). Den kan ha lämnat fabriken på detta sätt men kombinationen har jag ej sett/notera tidigare, "med streckboettlock" som oftast brukar sitta på senare Vostok från mitten av 90-talet. Du har i vilket fall som helst en kultklocka:)
 
Slänger upp mina Vostoks. Övre raden är keepers, varav den gula och den blå används för dykning, just as God intended. Nedre raden ligger i startgroparna för flipp, på tradera, ebay eller ev här. Enda vostoken jag inte moddat på något sätt är ubåten längst ner till vänster. Jag ÄLSKAR verkligen Vostoks, de är exakta som klockor, svinkul att modda och urverket är extremt lättmeckat och billigt. Perfekt för nybörjarurmakaren alltså. :):):)

vostoks am.jpg
Är boetten borstad på 710:an? (Längst ner till höger i bild..) Såg riktigt fin ut!
Förresten, du som kan modda dessa; vet du om Seiko-tavlor passar i Amphibias rent storleksmässigt sett?
 
Är boetten borstad på 710:an? (Längst ner till höger i bild..) Såg riktigt fin ut!
Förresten, du som kan modda dessa; vet du om Seiko-tavlor passar i Amphibias rent storleksmässigt sett?
Seikon har lite andra fästpunkter än vostoken, så dessa får du bryta bort och limma istället. Inget jag personligen skulle göra med tanke på att alla Vostoktavlor och aftermarkettavlor som det finns att välja på. Däremot tror jag storleken är densamma så det borde gå, även om jag själv inte provat. Om du vill modda urtavlor och du gillar den där borstade (mitt första försök på borstning:happyhappy:), så kan du få köpa den av mig att öva på för en hyfsat billig peng. Det är dumt att börja sin moddkarriar på en sprillans ny klocka.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp