• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Råd om en RAF Lemania 6BB/924-3306 från1956

Hasse Varg

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Hej,
Har blivit erbjuden att köpa en RAF Lemania 6BB/924-3306 från 1956 på "Military Watch Resource" (MWR), klockan ser mycket fin ut och vad jag kan se så har den ett korrekt utseende för en 6BB/924-3306. På MWR har det nyligen sålts två andra 6BB/924-3306, en från 1967 och en från 1970. Då jag tittar närmare på klockornas urverk (som i princip ser likadana ut och är alla tre vad jag kan se Lemania cal. 22.20), vad som bryr mig en hel del är dock följande, respektive klocka har följande serienummer:
  • 1956 - 1975943
  • 1967 - 1697698
  • 1970 - 1808810
Jag får inte ihop det, hur kan klockan från 1956 ha det klart högsta serienumret? Den från 1970 har ju ett högre serienummer än den från 1967 vilket jag tycker är fullkomligt rimligt vilket borde innebära att den från 1956 skulle ha ett lägre serienummer än den från 1967. Jag har frågat säljaren men han säjer enbart att han inte kan förklara det. Skall jag dra öronen åt mig? Kan det tänkas att klockan är en "Franken"? Årtalet för klockorna finns angivet på boettlocket.
Hälsningar,
Hans
 

Patrik J

Rolex
Låg klockan tillräckligt länge i lumpen så kanske den behövde ett nytt urverk. Det var ju trots allt arbetsredskap och ingen tänkte väl "franken" eller att de en gång skulle bli samlarobjekt. Kan ju vara en nyare klocka som fått ett gammalt boettlock också, för den delen.
 

Hasse Varg

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Låg klockan tillräckligt länge i lumpen så kanske den behövde ett nytt urverk. Det var ju trots allt arbetsredskap och ingen tänkte väl "franken" eller att de en gång skulle bli samlarobjekt. Kan ju vara en nyare klocka som fått ett gammalt boettlock också, för den delen.
Skulle nog tro på det första du skrev, rimligt att en gammal klocka fått ett nytt urverk om något hänt med originalet. Vem vet, det kan ju finnas fler delar i klockan som bytts ut under tiden RAF använt den, antar att detta gäller även för andra militärklockor då de är just det du skriver att de är, arbetsredskap. Skulle vara intressant att veta från vilket år urverket är, försökt söka efter info om serienummer för urverket men ej hittat någon info, någon här på KS som vet var man hitta sådan info?
 
Topp