• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Säga vad man vill MEN Oyster....

....länken är faan ren perfektion, PCL i all ära men inget slår den borstade..stilfullt och sobert i sin enkelhet...

48E5117C-D731-4621-BB74-044109229949-202-000000211B808F7F_zps0d6c29f8.jpg
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Vad kommer benämningen oyster länk ifrån?

Läst en artikel om rolex där man någon gång i forntiden skickade en kvinna att simma över engelska kanalen med en rolex på armen. Rolex sa då att klockan var vattentät som ett ostron/ oyster och att namnet oyster case föddes i och med detta. Vet inte om historien är sann. Men namnet oyster gällande länk? Är det bara för att just den länken är starkt förknippade med rolex vattentäta klockor?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vad kommer benämningen oyster länk ifrån?

Är det bara för att just den länken är starkt förknippade med rolex vattentäta klockor?

Det är ju typen som kallas oyster, inte just att det måste vara en Rolexlänk. Rätta mig gärna om jag har fel, men på andra forum är ordet märkesövergripande i alla fall. Om Rolex var först med typen vet jag inte, så det får någon gärna utveckla.
 
Det är ju typen som kallas oyster, inte just att det måste vara en Rolexlänk. Rätta mig gärna om jag har fel, men på andra forum är ordet märkesövergripande i alla fall. Om Rolex var först med typen vet jag inte, så det får någon gärna utveckla.

Utan att vara expert så tror jag nog att namnet kommer från Rolex och andra tillverkare tillverkar länkar av *Oyster typ' (dvs kopierar Rolex :p ) varför den kallas för Oyster bör väl vara att det är den länk som levereras med vattentäta klockor dvs 'Oyster line' och har väl därav börjat kallas 'Oyster' länk, sedan har vi ju 'Jubilee' och 'President' länkarna också...

Alla dessa tre är ju djupt associerade med Rolex...

Någon annan kanske VET...
 

David

Bödeln
http://www.rolex.com/about-rolex/bracelets.html

Och från sista sidan, t.ex. här:
http://www.scribd.com/doc/84404333/ROLEX-CATALOG-2012

Trademarks:
ROLEX, OYSTER, AIR-KING, CERACHROM, CHROMALIGHT, COSMOGRAPH, CROWNCLASP, DATEJUST, DAY-DATE, DAYTONA,EASYLINK, EVEROSE, EXPLORER, GMT ICE, GMT-MASTER, GOLDUST, JUBILEE, MILGAUSS, OYSTERCLASP, OYSTERLOCK, PARACHROM, PARAFLEX, PEARLMASTER, PERPETUAL, PRESIDENT, RINGLOCK, ROLESIUM, ROLESOR, ROLEX DEEPSEA,ROLEX GLIDELOCK, ROLEX ROYAL BLACK, ROLEX ROYAL PINK, SAROS, SEA-DWELLER, SKY-DWELLER, SUBMARINER, TRIDOR, TRIPLOCK, TURN-O-GRAPH, TWINLOCK, YACHT-MASTER, YACHT-MASTER REGATTA
 
Topp