• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Säkerhetslina till klockor?

Såg för en längre period sedan någon som körde med en extra lite tunnare lina på klockan utöver armbandet, som en säkerhetsgrej. Har för mig den var grön och man satte den som ett extra armband runt handleden.

Någon som vet var man kan köpa ovanstående, eller om någon sitter på någon som vill sälja.

Tack på förhand.

img_5763-jpg.551476

06A8E3AA-C457-4DC7-82E8-FF351D06EAA3.jpeg

Det gröna kommer från Israeliska armén. Har grönt liggande hemma men brukar köra med svart paracord när jag är på semester-resor, funkar klockrent.

Jag köpte snöre av en kille i israeliska armén. Verkar inte som att det finns tillgängligt kommersiellt men man kan ju använda andra.

Ett tunnare snöre skulle nog fungera lika bra? Om det tjocka snöret inte får plats i klockans skrymslen och vrår.
Riskerar man hudskador med fiskelina?

Verkar coolt, helt klart. Fick fundera ett tag på hur detta kunde säkra klockan, men hajar att det används i kombination med enbart band el möjligtvis länk. Samma funktion som nato helt enkelt.

Tanken är ju bra och så men hur mycket kraft tål egentligen ett bandstift innan det ryker? o_O

Edit: Inlägget ska läsas i ljuset av alla "tjuv-som-rycker-klockan-av-armen-trådarna".
Fördelen är ju att snöret är omöjligt att pilla loss i smyg till skillnad från ett länk/läder-lås. Paracord är även jobbigt att klippa/skära loss. Om någon rycker allt vad de orkar i klockan så har man andra bekymmer.

2.5mm bandstift vilket nästan alla mina klockor har tål ganska mycket. Ett jäkla jobb att klippa av.

Fördelen är ju att snöret är omöjligt att pilla loss i smyg till skillnad från ett länk/läder-lås. Paracord är även jobbigt att klippa/skära loss. Om någon rycker allt vad de orkar i klockan så har man andra bekymmer.

2.5mm bandstift vilket nästan alla mina klockor har tål ganska mycket. Ett jäkla jobb att klippa av.
Sant, sant och sant.

helt ärligt så väljer jag hellre att ha en Swatch en kväll eller tom att bli av med klockan än att någon motiverad rånare ska behöva ta fram kniven..

Beror på hur man belastar dem, men kanske funkar mot klocktjuveri. Vad vet jag?

Den israeliska armeen har troligen andra prioriteringar än vad de flesta här inne har, och om risken är att tappa klockan framstår det som en bra ide. Också om man föreställer sig att det bara skyddar mot ficktjuvar (heter det så när de stjäl klockor?) och att man tappar klockan kan det vara ganska värdefullt, men jag hade inte trott på det som stöldskydd.

Det påminner mig dock om att jag kanske ska köpa lite paracord till min semester.

Tillbaka
Topp