• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sälja eller inte sälja?

Ministern

Founder
2-Faktor
Vissa tycker att man inte ska behålla klockor som bara ligger i lådan, andra tycker om att de ligger där och är vackra och lite då och då får
komma upp för att sitta på armen någon vecka, eller så får de aldrig göra det men lika fullt är de vackra. Jag samlar mina klockor för att jag njuter av dem
och väldigt sällan blir något sålt. Så långt från en flippare man kan komma.
Det roliga är ju att ha en samling, att bara ha ett par är helt ointressant för mig. Min samling spänner från 200 kr klockor till dyrt och nästan alla har en plats.
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Många olika bud här, detta gör inte saken lättare.
Blir nog så att en av dem stannar, resten ryker.
Lite nya pengar kommer in till kassan för sportrolle köp.
Båda hjärnhalvor blir nog nöjda med detta beslut!
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Hur ofta använder du dressare?
Jag tyckte de såg trevliga ut. Borde vra möjliga att sälja om du bestämmer dug för det.
 

Ninen79

Audemars
Utifrån ditt eget resonemang är det ju självklart att du ska behålla klockorna. Själv har jag 7st för tillfället, allesammans Omega, men har senaste halvåret nästan uteslutande burit min PO 8500. De andra stannar ändå. Det är ju en samling och för min del handlar det mer om att uppnå en fin balans i den - hur mycket klockorna används är inte lika viktigt.

Vänligen
Forumets undersköterska
Tycker att det är kul att du är mer aktiv på sistone:) Vilka omega modeller äger du?
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Sälja av rubbet köp 3 klockor som funkar. Har själv krängt av hela min samling och har i nuläget en 200kr casio från klas&company.

Planen är att köpa 2 OWG klockor :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har man tänkt tanken så är det bara att sälja. Sälj alla utom en och köp en kul klocka istället.
 
De jag funderar på att sälja är Omega, varför valde du just Omega att samla på?

Min morfar fick en Omega i födelsedagspresent den 1 april år 1956, en fin dresswatch i guld med kaliber 283 som jag sedermera fick ärva. Det var den klockan som väckte mitt intresse för klockor. I början av mitt samlande saknade jag fokus och köpte och flippade frekvent; prövade allt möjligt som JLC, Rolex, Breitling, Longines m.m innan jag insåg att just Omega var rätt för mig. Den finaste tillverkaren av dom alla, med en sådan bredd i sortimentet att jag inte längre sneglade på andra - så blev jag en OBG (one brand guy) och genast blev samlingen mer enhetlig. Nu är målsättningen att bygga upp en kollektion med tongivande pjäser från varje årtionde med start på 30-talet (då armbandsuren på allvar tog över från fickuren) och med ett särskilt fokus på dagens produktion av in-house urverk. Har sålt mina kronografer med 1861 och 3313-verk och nästa köp blir troligen en 9300, förmodligen i PO-tappning, då i alla fall en kronograf känns som ett måste.

Eftersom du håller av dina klockor tycker jag inte du ska sälja dom - satsa på att börja samla istället och fundera lite på hur; om det är något speciellt märke, någon speciell typ av klocka (med någon särskild komplikation ?) etc. att utgå från - alltid trevligt med en röd tråd i samlandet.

Vänligen
Forumets undersköterska
 

Zalath

Panerai
Min morfar fick en Omega i födelsedagspresent den 1 april år 1956, en fin dresswatch i guld med kaliber 283 som jag sedermera fick ärva. Det var den klockan som väckte mitt intresse för klockor. I början av mitt samlande saknade jag fokus och köpte och flippade frekvent; prövade allt möjligt som JLC, Rolex, Breitling, Longines m.m innan jag insåg att just Omega var rätt för mig. Den finaste tillverkaren av dom alla, med en sådan bredd i sortimentet att jag inte längre sneglade på andra - så blev jag en OBG (one brand guy) och genast blev samlingen mer enhetlig. Nu är målsättningen att bygga upp en kollektion med tongivande pjäser från varje årtionde med start på 30-talet (då armbandsuren på allvar tog över från fickuren) och med ett särskilt fokus på dagens produktion av in-house urverk. Har sålt mina kronografer med 1861 och 3313-verk och nästa köp blir troligen en 9300, förmodligen i PO-tappning, då i alla fall en kronograf känns som ett måste.

Eftersom du håller av dina klockor tycker jag inte du ska sälja dom - satsa på att börja samla istället och fundera lite på hur; om det är något speciellt märke, någon speciell typ av klocka (med någon särskild komplikation ?) etc. att utgå från - alltid trevligt med en röd tråd i samlandet.

Vänligen
Forumets undersköterska
Känns lite skumt med någon som samlar på Omega och inte har en Speedy.... :wideyed:

Men annars håller jag med. Behåll om du inte hittar något du verkligen verkligen vill köpa. Tråkigt att ångra sig när det kommer till fina vintageklockor.
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Min morfar fick en Omega i födelsedagspresent den 1 april år 1956, en fin dresswatch i guld med kaliber 283 som jag sedermera fick ärva. Det var den klockan som väckte mitt intresse för klockor. I början av mitt samlande saknade jag fokus och köpte och flippade frekvent; prövade allt möjligt som JLC, Rolex, Breitling, Longines m.m innan jag insåg att just Omega var rätt för mig. Den finaste tillverkaren av dom alla, med en sådan bredd i sortimentet att jag inte längre sneglade på andra - så blev jag en OBG (one brand guy) och genast blev samlingen mer enhetlig. Nu är målsättningen att bygga upp en kollektion med tongivande pjäser från varje årtionde med start på 30-talet (då armbandsuren på allvar tog över från fickuren) och med ett särskilt fokus på dagens produktion av in-house urverk. Har sålt mina kronografer med 1861 och 3313-verk och nästa köp blir troligen en 9300, förmodligen i PO-tappning, då i alla fall en kronograf känns som ett måste.

Eftersom du håller av dina klockor tycker jag inte du ska sälja dom - satsa på att börja samla istället och fundera lite på hur; om det är något speciellt märke, någon speciell typ av klocka (med någon särskild komplikation ?) etc. att utgå från - alltid trevligt med en röd tråd i samlandet.

Vänligen
Forumets undersköterska
Jag är ju ganska ny på detta med klocksamlande och har inte riktigt hitta mitt kall än, som jag skrev ovan stannar någon av dem iaf.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Jag är ju ganska ny på detta med klocksamlande och har inte riktigt hitta mitt kall än, som jag skrev ovan stannar någon av dem iaf.

Själv samlar jag på Swatch, Enicar, Movado, Breitling, Zodiac, Seiko, Tudor, Omega, Timex, Rolex, Eterna, Silvana, Tissot, Certina, Casio mm mm.. Tänker inte begränsa mig och är öppen för allt då det vimlar av roliga tillverkare och modeller.
 

K-S

Rolex
2-Faktor
Har en 16750 med målade index som är på service. Annars ser rolexhörnan ut såhär
image.jpeg
Hehe men alla de är faktiskt inte sportrollar ;) det e väl ingen explorer 1 utan en airking
 

Bomier

Moderator
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag har köpt dyra klockor som jag gillar men vet att jag aldrig kommer använda... Likväl tar jag fram dem och klämmer på dem, det ger mig mycket glädje.
Min samling spänner sig också från billigt till dyrt, prislappen ger inte glädje...varje klocka i min samling har "något" speciellt ;)
 
Topp