• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Sälja en klocka med Värdering ?

Hej

Jag ska sälja min Rolex och har ett värderingsintyg till klockan. På intyget så står det ju mitt namn samt person-nr. Är detta intyget värt något om jag stryker över mitt namn/person-nr?

Vill inte ha mitt person-nr på vift så att säga. Tror ni att den potentiella köparen tycker det är konstigt att jag strukit över namn och person-nr?

Jag har tyvärr inget svar på din fråga, men en följdfråga: Varför i allsindar står ditt namn och speciellt personnummer på värderingsintyget??? Det är väl inte du som har värderats? Vem utfärdade det?

(Det är ett j-a oskick att företag ska ha ens personnummer i en massa sammanhang där det absolut inte behövs. Säg bara nej!)

... men efter att ha funderat lite:

Jag skulle i samma situation ta bort både namn och personnummer. Kanske t.o.m. skära bort det för att vara på säkra sidan. Har köparen problem med det så skulle jag gå tillbaks till utfärdaren och kräva ett nytt intyg utan sådana dumheter, alternativt kräva pengarna tillbaka eftersom intyget är oanvändbart.

Ok. Så man kan välja att intyget skall utfärdas utan namn? Men kommer köparen kunna nyttja intyget om jag då skär bort/stryker över namn och personnummer? Kanske kan ringa försäkringsbolaget och fråga om intyget gäller när ett namn är överstrukit?

Jag har tyvärr inget svar på din fråga, men en följdfråga: Varför i allsindar står ditt namn och speciellt personnummer på värderingsintyget??? Det är väl inte du som har värderats? Vem utfärdade det?

(Det är ett j-a oskick att företag ska ha ens personnummer i en massa sammanhang där det absolut inte behövs. Säg bara nej!)
Jag gjorde värderingen hos Kaplans Auktioner

Ok. Så man kan välja att intyget skall utfärdas utan namn? Men kommer köparen kunna nyttja intyget om jag då skär bort/stryker över namn och personnummer? Kanske kan ringa försäkringsbolaget och fråga om intyget gäller när ett namn är överstrukit?
Jag vet inte, jag har aldrig låtit värdera en klocka på det sättet. Jag tycker bara det är väldigt konstigt att de satte personuppgifter på det, jag kan inte komma på något skäl till det, men någon annan som har mer erfarenhet kanske vet mer... Däremot är det förstås viktigt att intyget identifierar klockan (exakt modell/ref. och serienummer t.ex.).

Formodligen for att den som inte vill uppge namn och personnummer vid en vardering kan antagas ha sk "Orent Mjol" i sin pase....
Sedan kan ju forsakringsbolaget krava bevis pa att person A verkligen agde foremal B i handelse av skada/stold/forlust. Da ar det val lampligt med ett papper dar det klart och tydligt framgar vem som iallfall det datum som intyget utfardades hade foremalet i sin besittning.

Penningtvattslagen kan ju ocksa spela roll for det utfardande foretagets bokforing. Sk "God Kundkannedom"

A andra sidan vet jag inte varfor du ar sa angslig over offentliga uppgifter.
Ditt Namn Adress Personnummer och en hel del annat ar fritt fram for vem som helst att ta del av bara man fragar ratt myndighet. En hel del ligger ju ocksa helt oppet pa Eniro,Transportstyrelsen,Skatteverket etc

Formodligen for att den som inte vill uppge namn och personnummer vid en vardering kan antagas ha sk "Orent Mjol" i sin pase....
Sedan kan ju forsakringsbolaget krava bevis pa att person A verkligen agde foremal B i handelse av skada/stold/forlust. Da ar det val lampligt med ett papper dar det klart och tydligt framgar vem som iallfall det datum som intyget utfardades hade foremalet i sin besittning.

Penningtvattslagen kan ju ocksa spela roll for det utfardande foretagets bokforing. Sk "God Kundkannedom"

A andra sidan vet jag inte varfor du ar sa angslig over offentliga uppgifter.
Ditt Namn Adress Personnummer och en hel del annat ar fritt fram for vem som helst att ta del av bara man fragar ratt myndighet. En hel del ligger ju ocksa helt oppet pa Eniro,Transportstyrelsen,Skatteverket etc

Sant. Men jag är väl old school och vill inte att någon skall ha mina personuppgifter. Vill heller inte att denna klockan säljs vidare med mina person-uppgifter. Det är mest det som bekymrar mig.

Sant. Men jag är väl old school och vill inte att någon skall ha mina personuppgifter. Vill heller inte att denna klockan säljs vidare med mina person-uppgifter. Det är mest det som bekymrar mig.

Har också ett antal intyg från Kaplans där både mitt kundnummer och personnummer står med.

Enklaste lösningen är att du lägger en lapp uppe i högra hörnet där uppgifterna står och tar en kopia.

Då får du med all väsentlig information men slipper lämna vidare dina personuppgifter. Sen har ju varje framtida ägare möjlighet att kontrollera med Kaplans huruvida det är ett korrekt utfärdat intyg eller ej.

Tillbaka
Topp