• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Sälja en klocka till Norge

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

rogart-63

Pandion
Har en köpare på en Speedsonic . Lite så lurigt men grabben har bra feedback. Han vill absolut ha banköverföring och helst lågt värde för att slippa tull och moms. Norge är ju inte med i EU. Jag väntar naturligtvis tills pengarna kommit och då skickar. Naturligtvis spårbart men med lågt värde. Finns det några fall luckor? Om den försvinner i posten vad händer då? Tänker ju inte stå för nåt isåfall.

Har en köpare på en Speedsonic . Lite så lurigt men grabben har bra feedback. Han vill absolut ha banköverföring och helst lågt värde för att slippa tull och moms. Norge är ju inte med i EU. Jag väntar naturligtvis tills pengarna kommit och då skickar. Naturligtvis spårbart men med lågt värde. Finns det några fall luckor? Om den försvinner i posten vad händer då? Tänker ju inte stå för nåt isåfall.
Var tydlig med att dokumentera och även att du sparar kommunikationen där han godkänner att det är på hans risk.
För dom ersätter ju inte ett nedskrivet värde.
Men spårbart/rekat känns stabilt till Norge ändå :)

När du skickar får du fylla i en lapp om du tex sålt en klocka, sedan hanterar tullen där med vad mottagaren ska betala. Om han vill ha lågt värde deklarerat får han väl ta risken om det försvinner? Man kan skicka försäkrat med tredje part men struligt som satan och inte värt i detta fall imho.

Jasså är det nu tillåtet att diskutera hur man kringgår tullregler? :)
Jag skyller på att mitt hjärta har värmts upp innan jul ;):)
Men nej egentligen inte....kanske.
Kändes inte som en kringång utan mer en riskanalys eller liknande.

Men jag hänvisar till MR Chow, han vet :)
dbb08a5befed0632b1c774688fa5701b--inspiration-quotes-memes.jpg

Jasså är det nu tillåtet att diskutera hur man kringgår tullregler? :)
Nje kanske inte. Men det var jag som undrade om det kan finnas några sätt att bli blåst på. Men verkar rätt riskfritt från min sida. Så länge som han tar risken att det skulle försvinna och jag fått mina pengar innan jag skickar. Har ju skickat klockor förr men det har aldrig varit några problem. Killen känns reko.

Nje kanske inte. Men det var jag som undrade om det kan finnas några sätt att bli blåst på. Men verkar rätt riskfritt från min sida. Så länge som han tar risken att det skulle försvinna och jag fått mina pengar innan jag skickar. Har ju skickat klockor förr men det har aldrig varit några problem. Killen känns reko.

Det är endast en liten avgift på klockor moms tull iofs.
Nu så vet jag inte vilken summa det handlar om.

Se till att du kan flytta pengarna så denna inte kan göra en recall på insatt belopp via sin bank.
(man fyller i en avi där man skriver att man inte fått varan eller att det tar för lång tid)

//Simon

Det är endast en liten avgift på klockor moms tull iofs.
Nu så vet jag inte vilken summa det handlar om.

Se till att du kan flytta pengarna så denna inte kan göra en recall på insatt belopp via sin bank.
(man fyller i en avi där man skriver att man inte fått varan eller att det tar för lång tid)

//Simon

Norge har 25% i moms precis som Sverige, så icke en liten summa. Nu spelar ju inte detta någon roll för säljaren utan enbart köparen i Norge.

Norge har 25% i moms precis som Sverige, så icke en liten summa. Nu spelar ju inte detta någon roll för säljaren utan enbart köparen i Norge.
Norge måste vara svårt att leva i som klockintresserad. Kan ju inte ens handla från Tyskland eller nåt annat EU land utan att åka på moms. Inget land överhuvudtaget mer är inrikes. Kan hålla med köparen i detta fall i många avseenden. Att man ska behöva betala moms på en gammal klocka som köps av en privatperson är konstigt. Okej om man köper av ett företag då kan momsen där du handlar tas bort och du betalar moms i dit eget land när det förtullas. Men såna är reglerna.

Jo men den betalar köparen Norge har bättre valuta en Sverige.
Sedan om man skriver 500 kr i pris och den kostar 5000 så kan nog tullen lista ut detta, Men jag vet inte vad det är för pris klass på det som ska skickas.
Om den nu försvinner på vägen då kan det ev bli problem,

Den går nog att skickas som julklapp. Men se till att du har sparat E post corr med köparen att det är ok @rogart-63

Finns ju Gåva /Varuprov på tull dek om jag nu minns rätt på CN22 <--- Kan vara gammal Kod :oops:

//Simon

Norge måste vara svårt att leva i som klockintresserad. Kan ju inte ens handla från Tyskland eller nåt annat EU land utan att åka på moms. Inget land överhuvudtaget mer är inrikes. Kan hålla med köparen i detta fall i många avseenden. Att man ska behöva betala moms på en gammal klocka som köps av en privatperson är konstigt. Okej om man köper av ett företag då kan momsen där du handlar tas bort och du betalar moms i dit eget land när det förtullas. Men såna är reglerna.
Post Brexit blir det så för England också. Om de fullföljer sin galenskap.

@rogart-63 Om ni t ex är överens om att klockan behöver repareras, och att den därmed betingar ett lågt värde, vilket tillsammans framgår av försändelsen, så finns inget att invända mot.
Så tänker jag.
Givetvis följer av detta också, att om den skulle försvinna så hade den ju inget större värde, så då blir ersättningen också därefter.

För din del kan jag inte se att värdet på paketet har någon betydelse, så länge det finns en rimlighet mellan beskrivningen av innehållet och värdet på detsamma.

Skicka paketet och gör det 100% klart vad som gäller innan samt ha pengarna på ditt konto så att risken är hans. Det är inga problem att skicka till Norge alls. Dock extremt dyrt om någon skulle vilja returnera en vara så säg nej till ev. returer om det skulle komma på tal.

Kom ihåg att det är du som avsändare som gör en olaglig handling om du skriver ett lägre värde. Blir nog lite jobbigt om de hör av sig. Själv skickar jag bara till Norge om köparen går med på att få betala sina tullavgifter. De har gott om pengar där borta ändå, tänker jag.

Kom ihåg att det är du som avsändare som gör en olaglig handling om du skriver ett lägre värde. Blir nog lite jobbigt om de hör av sig. Själv skickar jag bara till Norge om köparen går med på att få betala sina tullavgifter. De har gott om pengar där borta ändå, tänker jag.
Är du säker på det? Momsreglerna gäller ju den som importerar, inte den som skickar.

Jag skickade till Norge för ett parveckor sedan. Lågt värde och spårbart (rekommenderat) brev/paket. Det som gjorde mig nervös var att spårningen inte fungerade hos PostNord. Jag såg inlämningsdatum och att det var påväg men sen kom ingen mer info. Efter ett tag tog jag kontakt med den norska mottagaren. Han berättade att de redan kommit fram.
Kanske var ett liten registreringsmiss hos PostNord just för det här paketet eller så är kommunikationen mellan svenska och norska postverken opålitlig?

Jag skickar till Norge rätt så ofta.
Så länge värdet är deklarerad till under 1000 (för ett objekt) eller 2000 (gåvor till flera personer) och det är kryssad i för "gift" på tulldeklarationen har det aldrig krävts moms i Norge.

Har dock varit med om att Postnord i Sverige krävt svensk moms för gåvor jag fått från Norge..

De får skylla sig skälv om de vill stå utanför EU.

Senast ändrad:

Du är medveten om att man kan skicka paket under vilken identitet man än önskar, det finns inga id-kontroller vid postlådan eller på Ica Maxi. Vissa människor är så fyrkantiga i sitt tänk. Världen är full av möjligheter.

Är du säker på det? Momsreglerna gäller ju den som importerar, inte den som skickar.

Det du skriver stämmer det är köparen som får stå för tull avgiften. (jag kallar den så);)

Jag hade beställt en liten special nyckel för 1 $ och fick en liten tull avgift på den :D
Tror dom körde schablon avgift eller något pg all kina import :rolleyes: som förra julen 2017 :eek:

Sedan om man skickar med brev så finns det inte ett CN22 Tull Dok.

Att spåra något som inte kom fram så får man vända sig till PTS i Sverige om man har tur så kan dom hitta den
oavsett om den har avsändare eller inte.
För mer info Se PTS :)

//Simon

Är moms på 25% plus tullavgifter. Oklart vad minimum beloppet är på just nu men efter nyår så tillkommer moms på allt över 100nkk.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp