• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sälja gammalt fickur....vilken auktion?

Roda

Breitling
Hej experter!

Jag har ärvt ett Fickur som min mor gjorde ett försök att sälja på Beijers auktioner 1991
Min undran är var jag lämpligast vänder mig idag för att sälja den.
Tack på förhand!

20150217354.jpg

20150217355.jpg
20150217356.jpg
 

Bilagor

  • 20150217354.jpg
    20150217354.jpg
    73.9 KB · Visningar: 139
  • 20150217354.jpg
    20150217354.jpg
    73.9 KB · Visningar: 697

Rojalisten

Panerai
Skulle spara den istället! Dels som minne, men också att marknaden är ganska mättad just nu, bättre och hålla i klockan istället :)
 

antikmartin

Cartier
2-Faktor
Oj. Den var riktigt bra
1700 tals spindel ur i guld och med emalj baksida av den kvaliteten ser man inte varje år
finns bild på verket också ? ( öppna dock inte om du är osäker på hur...)
Har inte koll på den urmakarn men i Frankrike gjorde man oftast bra klockor på den tiden

sammantaget
Borde klockan komma upp rätt bra i pris. ( visst marknaden har generellt gått ner på fickur men nu pratar vi inte dussin klockor i slitet skick utan en klocka som är intressant för alla som fortfarande samlar fickur )
Håller med om aTt du borde spara den men annars borde väl kaplans ( eller Bukowskis om de har en specialauktion för klockor ) kunna funka Utomlands finns tex antiquarium
Kolla upp auktions avgifterna som kan skilja
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Oj. Den var riktigt bra
1700 tals spindel ur i guld och med emalj baksida av den kvaliteten ser man inte varje år
finns bild på verket också ? ( öppna dock inte om du är osäker på hur...)
Har inte koll på den urmakarn men i Frankrike gjorde man oftast bra klockor på den tiden

sammantaget
Borde klockan komma upp rätt bra i pris. ( visst marknaden har generellt gått ner på fickur men nu pratar vi inte dussin klockor i slitet skick utan en klocka som är intressant för alla som fortfarande samlar fickur )
Håller med om aTt du borde spara den men annars borde väl kaplans ( eller Bukowskis om de har en specialauktion för klockor ) kunna funka Utomlands finns tex antiquarium
Kolla upp auktions avgifterna som kan skilja


Av ren nyfikenhet, i vilket prisspann ligger fickur av denna typ? Har noll koll på fickur men det vore kul att få en bild av hur fickur ligger prismässigt jämfört med armbandsur, lite sådär allmänt, generellt. :)

Tycker fö att det är för lite fickur på forumet, många är ju faktiskt vansinnigt vackra.
 

_jonte

Patek
Av ren nyfikenhet, i vilket prisspann ligger fickur av denna typ? Har noll koll på fickur men det vore kul att få en bild av hur fickur ligger prismässigt jämfört med armbandsur, lite sådär allmänt, generellt. :)

Tycker fö att det är för lite fickur på forumet, många är ju faktiskt vansinnigt vackra.
Håller med, och grymt fickur detta! Liten prisindikation i denna bild.. :)

20150217354-jpg.111882
 

antikmartin

Cartier
2-Faktor
Denke: här uppe i Norr ser man nästan aldrig klockor av den kvalitén och om det skulle dyka upp något liknande är nog överenskommet pris en ren chansning då jämförelseobjekt saknas
Dessutom har vi ju inte sett verket och vet inte hur den
Fungerar. I texten står något om etui också. Är det original och finns kvar så blir det ju ännu mycket bättre.
Bertil S (beso i Göteborg) kan säkert ge ett utlåtande på hur liknande ur ligger idag jämfört med tiden för värderingen -91
 

Roda

Breitling
Tack för era svar!
Den ska säljas då jag och min bror ärvt den och ingen av oss är tillräckligt intresserade för att behålla den.

Den var inne på värdering på Stockholms auktionsverk för ett par år sedan (hos deras klockexpert, Jan Wendin) och lämpligt utrop sattes till 8-10000:-. Så marknaden har nog svalnat sen -91....
Jag fick däremot inte veta vad han kom fram till och om den fungerar.

Anledningen till min ursprungliga fråga var att få tips om lämpligaste auktion för denna typen av klockor för att nå rätt spekulanter.
 
Topp