• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sälja klocka på Blocket...?

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Hej gott folk.
Misstänker att många här även ibland försöker sig på att sälja en klocka eller två på blocket?
Idag har jag provat, eller iaf lägga ut en annons.
Tog inte många minuter innan nedanstående konversation inleddes.
Initialt känns det fel, men så funderar jag en gång till. Vad kan gå åt h-lvete om eventuell kund förskottar till mitt konto? Nu hade jag inte tänkt att släppa klockan för sista föreslaget pris (som förövrigt är felräknat) men är det ens värt att föra diskussionen vidare?
Är det uppenbart en scam? Att någon köpare skulle vara så naiv? Hur ska jag bli blåst, vad är tanken?

Konveresation:
>
> Vad är det sista priset?
>

Jag svarar:

> Hej,
> Ja du, har ett bud på 24 500 men tycker det är lite lågt.
> Internationellt sett är 31 också ganska lågt men någon tusenlapp går
> absolut att pruta.
>
> Mvh
> Viktor

Tillbaka får jag:

OK 24,500 + 500 för transport till London via posten, totalt 25,500 SEK helt och hållet .... Vänligen ge mig dina bankuppgifter för utbetalning ska göras ....


Kontohavarens namn:
Kontonummer:
Bankens namn:
Bank clearing:
Swift /
IBAN:


Jag kan också betala via PayPal om du har ett PayPal-konto, ge mig ditt PayPal-konto e-post för att betalningen ska göras ....
 

POO

Panerai
Det är nog en uppenbar Scam!

Pay-Pal är smidigt som köpare men livsfarligt som säljare. Det finns massor av historier på WWW där köparen gått ur affären med både vara och pengar. Pay-Pal tar köparens parti stenhårt när det kommer till deras betalningsgaranti eller vad den kallas.
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Japp. Men min tanke va att om kunden nu skickar in överenskommet belopp på mitt konto. Jag väntar tills pengarna finns där och skickar sedan... Svårt att bli blåst då? Men i detta fallet verkar det ställa till en massa strul som man gärna slipper.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Hej!
En scam som funnits länge!
Bara för att pengarna ser ut att hamna på ditt konto kan du inte vara säker. Jag har läst om andra som sett pengarna på kontot, skickat klockan, och sedan har banken dragit tillbaka pengarna igen eftersom den som skickat pengarna till dig inte haft täckning för transaktionen.
Kolla och sök på Watchnet.com (deal watches).

Backa snabbt...!!
Mvh
Michael
 

paradis

Audemars
Yes,pengarna på ditt Bankkonto,ock du ser att pengarna finns där,.....sen skicka klockan. Så hade jag gjort.
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Haha... Fick detta svaret efter att ha sagt vad jag begär:
Här är den leveransadress nedan,

Namn:Rebecca Williams
Address:432 Valence Avenue
Dagenham.
Post Code:RM8-3QL
City:London
Country:United Kingdom



Så pls Skicka dina bankuppgifter för att betalningen skall göras,

Kontoinnehavarens namn:
Kontonummer:
Bankens namn:
Bank clearing:
Swift / BIC-kod:
IBAN:


Ge mig ditt Paypal-konto e-post för mig att göra den betalning om du föredrar Paypal ...... Du kan skicka en Paypal faktura förfrågan till mig ....
 

P-A

Sir Spamalot
Jag brukar be dem att möta upp istället.
Än så länge har ingen ställt upp :)
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Finns ett ganska klassikt triangelbedrägreri som går till enl. följande: (vet inte om detta är fallet i ovanstående fall)
När jag hittat en vara till försäljning som jag vill ha lägger jag själv ut en falsk annons på lämplig vara till ett mycket bra pris. Jag ber köparen till min falska vara sätta in pengar på den första säljarens konto och ber honom skicka varan till mig och voilá. Gratis är gott.
Det är alltså en god idé att försäkra sig om att den som sätter in pengar på kontot är densamme som varan ska skickas till.
 

Camo00

Patek
Finns ett ganska klassikt triangelbedrägreri som går till enl. följande: (vet inte om detta är fallet i ovanstående fall)
När jag hittat en vara till försäljning som jag vill ha lägger jag själv ut en falsk annons på lämplig vara till ett mycket bra pris. Jag ber köparen till min falska vara sätta in pengar på den första säljarens konto och ber honom skicka varan till mig och voilá. Gratis är gott.
Det är alltså en god idé att försäkra sig om att den som sätter in pengar på kontot är densamme som varan ska skickas till.
Exakt det som min bekanta blev utsatt för, som jag nämnde i Davids tråd. Hon blev som sagt anmäld, misstänkt för bedrägeri och spenderade en del tid i förhör... Backa ur! :)
 

Smulan

Rolex
Den har jag stött på oxå. Bad dom betala genom PayPal och fick ett falskt PayPal-mail om att betlning var gjord och uppmaning att skicka varan. Det var ganska välgjort men inte tillräckligt. Säkert några som åker dit...
 
Topp