• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Sälja med Paypal - något man bör tänka på ?

Capeland

Silver
Pledge Member
Hej på er.

Håller på att sälja en klocka och köparen vill betala med Paypal. Han påstår att jag har pengarna inom 24-timmar. Jag har hört att Paypal håller likviden i 20 dagar. Någon som vet vad som gäller? Jag har ett Paypal-konto, men endast använt det till att köpa med.
Tack KS :)

Aldrig PP!!
Han kan hävda att han mottagit en tegelsten och vips är du av med pengarna.
Paypal tar alltid köparens parti och du kommer ha ett helveta med att bevisa att du gjort rätt för dig.
Finns en anledning att fler handlare filmar när dom packar och förseglar paket.

https://www.paypal.com/se/webapps/mpp/holds-reserves

Hoppas det hjälper. Kort sagt så är det ett slags köparskydd som innebär att om du inte har tillräckligt mycket feedback som säljare så kan du inte begära ut pengarna förrän om 20 dagar. Det handlar dock inte om att köparen bara kan plocka tillbaks pengarna, de måste inleda en tvist först.

Har för mig att man kan krympa tiden genom att du och köparen båda vänder sig till PayPal och bekräftar det. Osäker dock.

Om du får pengar skickade till dig som en ”gift” alltså gåva så kan du plocka ut pengarna till ditt bankkonto direkt.

Det beror alltså helt på hur betalningen görs i paypal

Är det inom EU föreslår jag SEPA-betalning (avgiftsfri så när som på växlingsavgift om du inte har ett eur-konto) och tar max 48 timmar. Skulle aldrig sälja en vara till en orefererad köpare via paypal.

Men vaddå, om köparen betalar som en gift så får säljaren pengarna direkt. Kan köparen endå hävda att han vill backa överföringen? Jag menar det borde ju ses som en ren banköverföring?

Men vaddå, om köparen betalar som en gift så får säljaren pengarna direkt. Kan köparen endå hävda att han vill backa överföringen? Jag menar det borde ju ses som en ren banköverföring?
Låter ytterst osannolikt. Har sålt via paypal men skickar aldrig förens pengarna ligger på mitt bankkonto.

Låter ytterst osannolikt. Har sålt via paypal men skickar aldrig förens pengarna ligger på mitt bankkonto.
Har man skickat som gift kan man inte backa, det är fördelen. Tänk på att ställa om växelkursen till den valuta som du får pengarna i, annars åker man på en rejäl växelavgift. Sen åker man ju ändå på den om du överför t.ex från euro till ditt vanliga bankkonto, skulle du däremot spara pengarna och handla i euro så blir det ju ingen avgift. Lite rörigt är det allt.

Exakt. De tar ut sin "avgift" via växelkursen.
Fel. Dom tar ut 4% avgift förutom sämre växelkurs. Hur tror du Elon Musk hade råd med Tesla? :)

Till TS, OM du måste sälja via pp, kör gift som flera redan sagt. Du har pengarna direkt på ditt pp konto men om du vill få dessa till ditt bank konto tar det 3-4 dar. Skicka för säkerhetsskäl signerad mottagarbevis, jag blev av med en klocka för jag inte kunde bevisa att köparen mottagit klockan trots att försändelse nr visade levererad till person för jag hade ingen kopia på hans signatur

Helst av allt avböj affär då det med 99% handlar om någon som vill blåsa dig

Tillbaka
Topp