• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

sälja min rolex

Flow

KS Explorers Club
2-Faktor
Hade jag varit 21 år med en sprillans ny rolle på handleden hade jag varit en stolt 21 åring! Sen håller jag med om vad dom flesta redan påpekat, oartigt att sälja en present. Men har du inget intresse för klockor och anser att en klocka för tusenlappen räcker så förstår jag att du inte vill ha kvar den, men hade jag varit din morbror så hade du fått dig en örfil för att ha sålt en rolex som jag gett dig i present. ;)

Och nej du behöver inte skatta för den om du säljer.
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Nu verkar det som att du, @memdo.123 checkade ut, men undrar ändå lite varför du säger att du fyllde 21 när de angav födelsedag 13 juli 1998? Den åldern verkar stämma bättre med hela din inställning. Är naturligtvis bra att du får goda råd här att lära av.
 

MagnusL

Omega
Förr hade vi govoskatt men det har vi inte längre. Så det är fritt att ge bort sådana gåvor(sa jag med en ton av att jag själv är mottaglig för en sån gåva) och man behöver inte skatta när/om man säljer den.

Men din morbror verkar inte känna dig så bra om han köper en sån present och du vill sälja den direkt. Oavsett - Grattis i efterskott! :)
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Kan det vara som @Eurenius gissar. Det finns ingen klocka just nu, men killen är lovad en sub på sin 21 årsdag, och nu undrar han hur mycket cash han kan göra om gåvan till.....
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Kanske ska han råna grannen och undrar hur mkt han får när han ska bäckna klockan? Kanske har något med Falun Gong att göra?
Oavsett tycker jag att vi ska stöta ut honom från forumet!
 

MagnusL

Omega
Kan vara en oskyldig fråga att ställa som i sin tur gör klockintresserade människor intresserade att köpa den. Sen kan det ju visa sig att det kanske inte finns all "dokumentation" med kring klockan, vilket gör att priset sjunker en hel del, men att någon ändå köper den av honom.
Butiken i Kalmar hade inte Rolex, va??
 

Chattras

Cartier
Om man ska återgå till ursprungsfrågan så borde väl det korrekta svaret vara att TS skall betala skatt? Har för mig att man får göra skattefria kapitalvinster upp till 50.000kr/år. Då han har fått den som gåva och således inte har något anskaffningsvärde får han schablonmässigt använda 25% av försäljningspriset som anskaffningsvärde. Anta att TS får 85.000:- för klockan. 21.250:- blir då anskaffningsvärdet. Han gör således en vinst på 63.750:- och behöver betala skatt på 13.750:-.

Sedan om det hittills funnits någon i detta landet som varit så ärlig att dom tagit upp detta i deklarationen är en annan fråga ;).
 
Topp