• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sälja och köpa via handlare - tips?

Christos

Breitling
Jag gillar klockor men inte så mycket att jag byggt upp nån större kunskap och funderar nu på att låta mitt nästa byte gå via en handlare - kan nån råda/avråda från det?

Jag har en Speedy Reduced jag köpte ny 2005 och tänkte sälja den för att delfinansiera en beggad DJ - som ett alternativ till blocket/Tradera/KS tänkte jag att kanske NM watches eller Dr. Watch kan ta sig an Omegan (serva? Senast servad 2011) och sälja den samtidigt som de letar efter rätt DJ till mig. De verkar båda ha rimliga (?) priser på sina objekt och de verkar gå fort - om de köper på uppdrag lär jag förhoppningsvis få förtur innan de lägger ut i sina butiker och jag slipper lite risk genom att de ser över och värderar klockan jag köper..

Vad tror ni om den planen? Åsikter om nån av handlarna eller nån annan jag ska vända mig till?

Tack på förtass!!
 

Oew

Rolex
Säljer du till en handlare så kommer du få mindre för klockan men slipper hålla på och försöka sälja själv. Skulle istället sätta ut en annons här på KS, sätter du en rimligt pris så kommer den säljas fort så kan du köpa DJ varifrån du vill!
 

maximuspro

Panerai
2-Faktor
Välkommen hit!

Jag har bytt ett antal klockor med gripenbro(.se), vilket har varit mycket bra tycker jag. Vettiga mellanskillnader osv. Tror han har DJ beggad.

Lycka till!:)

Edit: Såg att du vart medlem länge, sorry. kollade bara snabbt på antal inlägg samt avsaknaden av avatar.:oops:
 

NDJD

Cartier
2-Faktor
Jag gillar klockor men inte så mycket att jag byggt upp nån större kunskap och funderar nu på att låta mitt nästa byte gå via en handlare - kan nån råda/avråda från det?

Jag har en Speedy Reduced jag köpte ny 2005 och tänkte sälja den för att delfinansiera en beggad DJ - som ett alternativ till blocket/Tradera/KS tänkte jag att kanske NM watches eller Dr. Watch kan ta sig an Omegan (serva? Senast servad 2011) och sälja den samtidigt som de letar efter rätt DJ till mig. De verkar båda ha rimliga (?) priser på sina objekt och de verkar gå fort - om de köper på uppdrag lär jag förhoppningsvis få förtur innan de lägger ut i sina butiker och jag slipper lite risk genom att de ser över och värderar klockan jag köper..

Vad tror ni om den planen? Åsikter om nån av handlarna eller nån annan jag ska vända mig till?

Tack på förtass!!

Jag har använt mig av Luxurywatches vid några tillfällen för inbyte och köp av nytt. Är nöjd med de affärer jag gjort, så ett alternativ kan vara att kolla med dom.
Vissa på forumet har fått skambud för sina klockor vid inbyte/ inköp men jag har varit rätt nöjd med de bud jag fått.
 

Christos

Breitling
Tack för svar! Jag har varit medlem ett tag men helt noobig så all info är varmt välkommen :)

Jag testar nog här först då enligt tips - ni hade ingen åsikt ang. Ifall jag skulle låta serva den först eller ej?

Tack igen!!
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Sälj klockan oservad, du får ej igen pengen du lägger på service. Leta sedan reda på den klocka du gillar och köp den.

Att blanda in drW eller LW blir kostsamt för dig, framförallt om du väljer LW
 

DrKlocka

Audemars
Välkommen hit!

Jag har bytt ett antal klockor med gripenbro(.se), vilket har varit mycket bra tycker jag. Vettiga mellanskillnader osv. Tror han har DJ beggad.

Lycka till!:)

Edit: Såg att du vart medlem länge, sorry. kollade bara snabbt på antal inlägg samt avsaknaden av avatar.:oops:
Har också gjort inbyte till nyare klocka med Gripenbro och tycker helt klart han ger rimliga bud. Dessutom ganska skönt att slipa hålla på och krångla och sälja själv, om man är lite lat. Känns tryggt dessutom, en handlare lämnar ju alltid 6 månaders garanti.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Har också gjort inbyte till nyare klocka med Gripenbro och tycker helt klart han ger rimliga bud. Dessutom ganska skönt att slipa hålla på och krångla och sälja själv, om man är lite lat. Känns tryggt dessutom, en handlare lämnar ju alltid 6 månaders garanti.
Förutom på de som kommer med 1 eller tre månaders garanti då ....
 

Christos

Breitling
För er überninjor som andas och sover referenser och horologi finns det ju såklart ingen poäng att använda mellanhänder men för oss fuskare är det ju rätt skönt i båda leden (köpa och sälja). Vad är en rimlig marginal i de respektive transaktionerna?
 

Christos

Breitling
Ny utmaning! Jag fick ett PM av en forummedlem som var intresserad av klockan och det skulle ju vara den enklaste lösningen -
utmaningen är ju att jag inte vet vad den är värd :). Så ifall jag kan få vara så fräck att jag ber kollektivets åsikt igen så får ni gärna tycka till om vad ni tycker den är värd! Jag tog lite bilder på nedan länk - och historiken är som sagt köpt av mig nov 2006 och helservice av Omega efter en tur i badrumsgolvet (bytt glas, ring, visare, en av knapparna) nov 2011. Orginallänken har jag inte använt sedan dess - men har alla extrabitar etc såklart. Tack ska ni ha
https://goo.gl/photos/cPKEVrWEbrxiG4vv6
 

JohnDoe

Rolex
För er überninjor som andas och sover referenser och horologi finns det ju såklart ingen poäng att använda mellanhänder men för oss fuskare är det ju rätt skönt i båda leden (köpa och sälja). Vad är en rimlig marginal i de respektive transaktionerna?
Du får nog räkna med minst 25% åt båda hållen. Dvs din klocka får du 25% mindre gör och du betalar 25% extra för den nya.
 

Oew

Rolex
Du får nog räkna med minst 25% åt båda hållen. Dvs din klocka får du 25% mindre gör och du betalar 25% extra för den nya.
Menar du att man skulle betala mer för klockan ifall man byter in en? Nej du kommer få mindre för den du byter in än du hade fått om du sålt själv men du betalar ju självklart samma pris om inte lite lägre för ditt nya köp.
 

JohnDoe

Rolex
Menar du att man skulle betala mer för klockan ifall man byter in en? Nej du kommer få mindre för den du byter in än du hade fått om du sålt själv men du betalar ju självklart samma pris om inte lite lägre för ditt nya köp.
Nej tror du inte läst ordentligt. Jag menar att du betalar mer hos en handlare än om du köper privat. Räkneexempel: "normalpris privat" 10k dvs det marknadspris som du kan sälja/köpa klockan för privat. En handlare ger dig då 7500:- och säljer klockan för 12500. Dvs du får 2500 mindre för din klocka än om du säljer privat. Säg nu att du vill köpa en annan klocka med samma "privatpris 10k" hos samma säljare. Han tar då 12500 för den klockan. Du får betala 5000kr i mellanskillnad.
 

Oew

Rolex
Nej tror du inte läst ordentligt. Jag menar att du betalar mer hos en handlare än om du köper privat. Räkneexempel: "normalpris privat" 10k dvs det marknadspris som du kan sälja/köpa klockan för privat. En handlare ger dig då 7500:- och säljer klockan för 12500. Dvs du får 2500 mindre för din klocka än om du säljer privat. Säg nu att du vill köpa en annan klocka med samma "privatpris 10k" hos samma säljare. Han tar då 12500 för den klockan. Du får betala 5000kr i mellanskillnad.
Ah okej missförstod lite, tror inte påslaget blir så stort när du kör inbyte men håller med om att du förlorar en hel del
 

JohnDoe

Rolex
Påslaget är säkert mindre i % på lite dyrare o lättsålda klockor men en speedy reduced ligger ju i intervallet 10-20k och det blir ju ingen vinst för handlaren på en speedy/ DJ deal med mindre marginal. Sen är ju speedy reduced svårsåld så handlaren vill nog ha bra marginal.
 
Topp