• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Sälja på blocket....

Airbus

Guld
Friends Of KS
Om man lägger upp ett objekt med i mitt tycke heltäckande info samt bilder från alla vinklar på blocket upplever jag att man får säkert 50 svar i stil med;
"Intresserad av klockan - finns några repor?" Svaret är ju nej - därefter ingen vidare kontakt
"Släpper du den för X-Y?" Svar - ja, kan tänka mig det om smidig affär. Ingen kontakt efter det.
"Finns alla länkbitar med?" Svar - ja, och gissa själva... ingen fortsatt kontakt
Jag förstår att vissa tittar på fler objekt osv - men det känns som om vissa bara sitter och häver ur sig frågor utan att vara seriöst intresserade???

Erfarenheter?

Om man lägger upp ett objekt med i mitt tycke heltäckande info samt bilder från alla vinklar på blocket upplever jag att man får säkert 50 svar i stil med;
"Intresserad av klockan - finns några repor?" Svaret är ju nej - därefter ingen vidare kontakt
"Släpper du den för X-Y?" Svar - ja, kan tänka mig det om smidig affär. Ingen kontakt efter det.
"Finns alla länkbitar med?" Svar - ja, och gissa själva... ingen fortsatt kontakt
Jag förstår att vissa tittar på fler objekt osv - men det känns som om vissa bara sitter och häver ur sig frågor utan att vara seriöst intresserade???

Erfarenheter?

Japp - liknande erfarenheter. Försöker unvika blocket för försäljning av kapitalvaror

Erfarenheter?
Det får man tyvärr räkna med när man annonserar på blocket, oavsett vad man säljer. Det är liksom en för bred kundgrupp för att sälja en nischad produkt.

Det beteendet är mycket vanligt på Blocket. Mer regel än undantag faktiskt.

Tyvärr har jag upplevt liknande beteende här på KS. Ett fåtal tillfällen tack o lov, men ändå tråkigt att det även förekommer här.
Det hänger väl ihop med att KS blivit (för) stort. Ju större forumet blir desto större blir sannolikheten att blocketfasonerna hittar hit med. Tyvärr.

Fast är inte det ganska normalt ändå? Tänk dig att du går in i en butik och ser en tröja som ser snygg ut. Du går fram och tittar närmare, vrider och vänder på den. Kollar materialet, kollar så inget är sönder på den, kollar så det inte är några fläckar, kollar priset och överväger. Men i slutändan känns den inte helt rätt ändå, så du lämnar tröjan och butiken. Samma sak är det väl med internetförsäljning. Fast jag förstå att det är jobbigt, jag har själv upplevt det flera gånger.

Jag har sålt via blocket och fungerade utmärkt. Har mest ignorerat meddelanden med: "Du får 15000kr swishat" eller "om du skickar klockan så för jag över pengar när jag fått den, så gör alla". Det sistnämnda förslaget har jag även fått här på KS.

Fast är inte det ganska normalt ändå? Tänk dig att du går in i en butik och ser en tröja som ser snygg ut. Du går fram och tittar närmare, vrider och vänder på den. Kollar materialet, kollar så inget är sönder på den, kollar så det inte är några fläckar, kollar priset och överväger. Men i slutändan känns den inte helt rätt ändå, så du lämnar tröjan och butiken. Samma sak är det väl med internetförsäljning. Fast jag förstå att det är jobbigt, jag har själv upplevt det flera gånger.
Självklart.

Men på Blocket (och som sagt i enstaka fall på KS) får ofta man frågan om varan finns kvar och att personen kan komma och hämta den samma dag, och när jag svarar tillbaka att varan finns kvar så hör man inget mer. Vanligt hyfs att informera om att man ev inte längre är intresserad eller tacka för ett svar, finns inte.

Undrar om AD tycker samma sak om klocksnackare. Många ska gå in, testa en ny modell, fota den. Testa nästa klocka. Och aldrig haft nån tank på att köpa nån av de klockorna. :) :) :)
Vi är alla lika, vissa gör det bara på blocket andra hos AD :)

Det vanliga på Blocket kan ju snarare liknas med att se en tröja i skyltfönstret, ställa sig i entrén och skrika "Finns tröjan i skyltfönstret kvar!" få ett jakande svar men ändå gå vidare. ;)

Det vanliga på Blocket kan ju snarare liknas med att se en tröja i skyltfönstret, ställa sig i entrén och skrika "Finns tröjan i skyltfönstret kvar!" få ett jakande svar men ändå gå vidare. ;)
Haha, bra beskrivelse! :hilarious:
Man behöver inte alltid ta åt sig när det är tomtar på Blocket som PM:ar dig (jag har för vana att aldrig lämna ut numret längre pga. för många däcksparkarsamtal). Man ser rätt så snabbt på första mailkontakten om köparen är hyggligt intresserad eller ej.

Kan det inte vara så att folk tar kontakt med dumma frågor även på KS för att bilda sig en uppfattning om säljaren?
Lite som att ringa på en annons på Blocket. Får man dåliga vibbar så är man inte längre intresserad.

Jag har upplevt blocket köpare som mera osäkra men det känns rätt så befogat då man inte har en relation till säljaren som på KS eller tillgång till en goodguy tråd! Har bara bra erfarenheter av att sälja klockor på Blocket. Dock kan det vara irriterande att deras kunskap är dålig vilket genererar konstiga frågor!

Tyvärr har jag upplevt liknande beteende här på KS. Ett fåtal tillfällen tack o lov, men ändå tråkigt att det även förekommer här.

Fast i bland krävs det frågor, svar och vidare fundering innan affärsbeslut kan fattas. Kan vara helhetsbilden eller nått så enkelt att man inte hittar rätt tillfälle att göra upp affären i vissa fall. Så upplever jag det iaf.:)

/Jazze

Kan det inte vara så att folk tar kontakt med dumma frågor även på KS för att bilda sig en uppfattning om säljaren?
Lite som att ringa på en annons på Blocket. Får man dåliga vibbar så är man inte längre intresserad.
Finns säkert sådana fall.

Fast jag har varit med om här på KS att jag svarat på en Köpesannons om att jag har en klocka som motsvarar köpesannonsen. Personen svarar tillbaka att det låter intressant och ber om bilder. Jag skickar bilder och personen svarar inte. Jag hör av mig efter en tid och undrar om personen är fortfarande är intresserad. Inget svar. Det Blocketbeteendet skall vi inte ha på detta forum, anser jag. Helt okej att man inte är intresserad att gå vidare i affären, men lämna då ett enkelt meddelande att "Jag är tyvärr inte intresserad längre." Period!

Jag har också haft sådana upplevelser här, men då kontaktade jag personen ifråga (som ville ha bilder skickade till sig) och förklarade att man kan ha diskussioner om klockan ifråga utan att vara spekulant, om man är trevlig. Att fönstershoppa utan pengar och vilja ha bilder och info blir ju störande för säljaren. Däremot är det alltid trevligt att konversera andra klockintresserade. Jag skulle gärna råda andra som upplever detta att kontakta personen och vänligt förklara hur beteendet uppfattas, så vi kan fortsätta hålla högt i tak här på KS

Fast i bland krävs det frågor, svar och vidare fundering innan affärsbeslut kan fattas. Kan vara helhetsbilden eller nått så enkelt att man inte hittar rätt tillfälle att göra upp affären i vissa fall. Så upplever jag det iaf.:)

/Jazze
Absolut. Som jag precis skrev i svaret oven till Torsten så får man gärna skicka frågor och tveka och till och med hoppa av en affär. Bara man sköter en dialog och informerar om läget. "Jag är intresserad men behöver mer tid, hittar du en annan köpare så sälj den till den personen" eller "Tack för bilderna och informationen, men jag är inte intresserad längre" eller "Priset är för högt och jag har inte den budgeten. Jag avstår affären. Tack."

:)

M
Absolut. Som jag precis skrev i svaret oven till Torsten så får man gärna skicka frågor och tveka och till och med hoppa av en affär. Bara man sköter en dialog och informerar om läget. "Jag är intresserad men behöver mer tid, hittar du en annan köpare så sälj den till den personen" eller "Tack för bilderna och informationen, men jag är inte intresserad längre" eller "Priset är för högt och jag har inte den budgeten. Jag avstår affären. Tack."

:)
Kanske jag som måste bli bättre på att inte impulsskriva och läsa klart först!:banghead::woot:

Erfarenheter?
Ja skulle nog aldrig försöka sälja en klocka via blocket

Självklart.

Men på Blocket (och som sagt i enstaka fall på KS) får ofta man frågan om varan finns kvar och att personen kan komma och hämta den samma dag, och när jag svarar tillbaka att varan finns kvar så hör man inget mer. Vanligt hyfs att informera om att man ev inte längre är intresserad eller tacka för ett svar, finns inte.
Folk som inleder med snabb affär, hämta direkt osv åker direkt i papperskorgen...

För att jag inte gillar snabba affärer, ska gå lugnt och metodiskt till.
Sedan är det oftast löst folk som ska göra affär direkt och ska komma pang pang och hetsa, jag vill kolla upp innan och se vem det är osv innan någon ska komma.

Det säger sig självt, minimera risken för ev kriminella element.

Sedan är det oftast löst folk som ska göra affär direkt och ska komma pang pang och hetsa, jag vill kolla upp innan och se vem det är osv innan någon ska komma.

Ok, fair enough. Jag brukar alltid skicka efter betalning så då är ju en snabb affär helt ok. (Numera är det iofs extremt sällan jag använder Blocket.)

De senaste 2 klockorna och 4 bilarna jag köpt har jag aldrig sett (eller provkört för den delen) IRL. Vad säger det om mig? :)

Tillbaka
Topp