• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sälja till någon ny användare med noll/få inlägg

Bjudko

Cartier
Har en Sub ute på säljsidan och det hör av sig en del användare som är helt nya och ibland inte ens har några inlägg. Jag blir såklart väldigt skeptisk till att möta upp sådana. Hur har ni agerat vid sådana försäljningar eller i allmänhet om ni möts upp?
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Första gången träffade jag köparen bakom en skola en sen kväll. Handlade om en klocka i 10k-klassen. Det skulle jag inte ha gjort idag. Men det gick bra... Betalade dock cash så jag fick sitta och titta på alla sedlar så att de stämde. Nästa gång ber jag om Swish.

Efter det har jag träffat "nollpostare" på jobbet där det finns människor (vittnen) ifall det skulle hända något.

Känner du dig otrygg ska du inte mötas upp. Det finns alltid fler köpare, framför allt till en Sub.
 

xmb216bc

Panerai
Jag köpte en Bretling av en forummedlem, då var jag ganska ny på forumet och hade jag inte speciellt många inlägg, det hela avlöpte väl:D, f2f + swich.
Det är väl bara o prata med den tilltänkta köparen, känns det inte bra, så avstå.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Ge köparen öppet köp och skicka klockan efter betalning skett. Minimerar ju risken om det känns olustigt att träffa köparen.
Om du vill sälja f2f så har du ju full frihet att välja den köpare som du vill sälja till. Sälj till någon med referenser eller som är välkänd om det känns tryggare. Även om de allra flesta är hederliga människor så finns det gott om strulpellar och däcksparkare.
 

meo_swe

Audemars
Lämna inte klockan innan du har pengarna. Träffas någonstans offentligt. Se till att du känner dig säker. Kolla upp personen innan. Facebook är din vän. Var paranoid. Var vänlig. Ta ev. Men en vän.
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Jag själv har nollposter på tidssonen.no brukar vara väldigt öppen för säljaren/ köparen för att eliminera skeptism. Om du inte känner dig trygg så möts utanför en bank eller liknande eller finn en annan köpare. Alla är ju inte tjuvar men man måste så klart vara på sin vakt. Lycka till!
 
Senast ändrad:

Samps

Cartier
Sälj till mig istället =).
Skämt åsido, har sålt till nollpostare F2F men det är som de andra säger. Prata med säljaren över telefon och bilda dig en uppfattning om denne. Registrerat telefonnummer känns som en förutsättning.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Registrerat telefonnummer känns som en förutsättning.
Precis! Sen är det väl som vanligt; inga pengar på kontot= ingen klocka.

Föredrar personligen att skicka det jag säljer. Går oftast snabbare och är smidigare. Då kan köparen även i lugn och ro se över grejerna så allt känns bra.
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Precis! Sen är det väl som vanligt; inga pengar på kontot= ingen klocka.

Föredrar personligen att skicka det jag säljer. Går oftast snabbare och är smidigare. Då kan köparen även i lugn och ro se över grejerna så allt känns bra.
Nu har du 18575 posts och är vida känd och det underlättar väl ganska mycket ;)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nu har du 18575 posts och är vida känd och det underlättar väl ganska mycket ;)
Äh, som säljare sätter man villkoren. Vill du inte träffa köparen i en mörk gränd utan hellre skicka klockan så sälj till någon som går med på det. Förstår att nollpostare kan vara lite oroliga när de ska handla men som säljare har man ju makten (så att säga).
 

Calfen

Panerai
Har gjort det två gånger utan probs en gång skickat och fick betalt innan en annan gång möttes vi på en restaurang vid Hötorget dock får du räkna med att inte få någon post i din goodguy tråd men det går väl att leva utan om du har några sedan innan :)
 

Cristian

Rolex
2-Faktor
Har köpt som nollpostare. Tur att säljaren sålde till mig :)
Men jag tänkte också på detta när jag annonserade nyligen. Väldigt många nyreggade (typ samma vecka) som var intresserade. Kändes lite nervöst men det slutade bra.
 

Andersml

Audemars
2-Faktor
Jag hade INTE sålt till en nollpostare med tanke på alla klockrån som varit sista tiden-tyvärr anser jag att man måste vara försiktig när det gäller klockor. Hellre vänta ett tag på en vettig och mer välkänd (på KS) köpare.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har också sålt till nollpostare kom jag på nu, men det var längesedan. Har aldrig haft några problem värda att minnas när jag köpt/sålt på KS, riktigt skönt.
 

Andersml

Audemars
2-Faktor
Vid hur många inlägg går gränsen? :)
Det beror på! Vad och om vad inläggen handlat om, vilka bilder personen lagt in, vilka klockor han/hon har.

Valde bort en köpare som vill köpa min Rolex Explorer II med kontanter endast.....och han hade över 200 inlägg om jag minns rätt.....min kollega köpte sen klockan istället.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Min högst personliga åsikt är att det borde krävas medlemsskap och ett visst antal inlägg för att ens se köp- och säljavdelningen. Tror det skulle gynna forumet och få fler att engagera sig i diskussionerna. Är man inte intresserad av KS som forum kan man handla sina klockor på blocket eller andra marknadsplatser. Jag vet att frågan lyfts tidigare och jag har full respekt för att ledningen valt att inte införa denna begränsning.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det beror på! Vad och om vad inläggen handlat om, vilka bilder personen lagt in, vilka klockor han/hon har.

Valde bort en köpare som vill köpa min Rolex Explorer II med kontanter endast.....och han hade över 200 inlägg om jag minns rätt.....min kollega köpte sen klockan istället.
På tal om, grattis till 500 inlägg! :)
Gjorde många affärer på TZUK innan jag reggade mig här på KS och där skriver folk bara "jag tar den, hur betalar jag?". Allt utöver det tycker jag är lite omständigt. Det kräver ju dock att folk orkar skriva en bra annons.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Min högst personliga åsikt är att det borde krävas medlemsskap och ett visst antal inlägg för att ens se köp- och säljavdelningen. Tror det skulle gynna forumet och få fler att engagera sig i diskussionerna. Är man inte intresserad av KS som forum kan man handla sina klockor på blocket eller andra marknadsplatser. Jag vet att frågan lyfts tidigare och jag har full respekt för att ledningen valt att inte införa denna begränsning.
De kommer komma, tro mig. Det handlar bara om NÄR forumet blir stort nog för att alla idioter ska hitta hit.
 
Topp