• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Säljannonser och ansvarstagande

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Anteeks

Omega
En öppen fråga kring ansvar man har som säljare på detta forum.
Som bakgrund köpte jag en klocka här på forumet. En dispyt uppstår angående retur och ansvar.

Klockan i fråga fungerar ej vilket, vilket var kristallklart. Minut och timvisaren står helt stilla (GPS synkroniserad), går igång när man skakar på klockan men sedan stannar. Alla försök att ställa in klockan och intensivt genomgång av manualer leder till ingen nytta. Klockan fungerar ej.

Tar kontakt med säljaren som efter 4 dagar svarar;

“Klockan fungerade men som jag sa fattade jag ingenting om den så det är därför jag sålde den för billigare peng så jag kan inte göra något åt det. Och som jag skrev ej retur.”

Ovan svar tyder på att säljaren har ingen kunskap att bedöma klockans funktionalitet, och därmed sålde den för “billigare peng”. Det verkar som att detta är något jag bör ha “förstått”, då det ej framkom i annonsen att klockan må vara defekt, eller att säljaren har ingen kunskap att bedöma dess funktionalitet varför den såldes, enligt säljaren, till ett “billigare peng”.

Därefter hänvisas till “ej retur”, och säljaren friskriver sig direkt från allt ansvar.

Är det OK att slippa allt ansvar som säljare, helt enkelt genom att skriva “ingen retur” i annonsen? Finns det instanser där detta är inte OK? Och att man ska som köpare, på nästan omänsklig förmåga, bedöma att köparen “fattar ingenting av klockan” och därmed anse att det är en risk att slå till på objektet?

Ponera att jag köper en klocka via en annan marknadskanal, låt säga Tradera eller Blocket till exempel – om jag köper en klocka som visar sig vara defekt eller helt död (utan någon information kring detta) anser jag att det bör ha framkommit och vill lämna klockan tillbaka. Då tar jag ej exempel över en säljare som har hittat morfars gamla klocka i en byrålåda efter 30 år där man kan anta att beskrivningen av objektet uteblir (även om det oftast står att denne inte vet om klockan fungerar), utan säljare som säljer sin egna klocka, “entusiast klockor” eller har en historik av att sälja klockor.

Är jag naiv att förvänta mig att en klocka som är “defekt” eller “icke-fungerande” så ska detta vara med i annonsen/beskrivningen? Eller att “ingen retur” är ingen ursäkt för att som säljare medvetet eller omedvetet, ej lista uppenbara skador eller defekter? Jag kan gå med på att man bör ställa eventuella frågor i förhand, framförallt vid objekt som det ej finns retur. Men om klockan är direkt defekt eller icke fungerande bör detta stå med, i kontrast om det skulle finnas hairlines, eller diverse andra ytliga skador. Är intresserad vad ni andra tycker då enligt säljaren skriver jag “trams” och att jag är “blockerad som köpare hos mig”. Det är en dispyt som kan ses på olika sätt, minst sagt.
 

Rivalen

Rolex
Är detta en säljare vars referenser du kollat upp? Hur såg det ut?
Var den väl paketerad? Var paketet skadat?
Vad hade ni kommit överens om avseende frakten?
Vad betalade du för den och vad kostar den ny?
 

Anteeks

Omega
Är detta en säljare vars referenser du kollat upp? Hur såg det ut?
Var den väl paketerad? Var paketet skadat?
Vad hade ni kommit överens om avseende frakten?
Vad betalade du för den och vad kostar den ny?

Ja, säljaren har gedigen historik av säljannonser. Se användaren ovanför ditt meddelande. Klockan kom in i en hård kartong, och klockan låg inne i ett fodral (tänk solglasögonfodral). Men låg lite löst inne i kartongen. Ytterst tveksamt om detta påverkade klockan, Klockan skickades rekommenderat. Klockan köptes för 3500kr:-, annonserades för 4500:-. På nätet (Ebay) har jag sett exemplarer (dock fullsett i bättre skick) för strax under 6k
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
Jag skulle ha tagit klockan till en vettig AD innan trådstart. Ex Klockmaster Globen.

Surt hur som helst, lycka till.
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
En öppen fråga kring ansvar man har som säljare på detta forum.
Som bakgrund köpte jag en klocka här på forumet. En dispyt uppstår angående retur och ansvar.

Klockan i fråga fungerar ej vilket, vilket var kristallklart. Minut och timvisaren står helt stilla (GPS synkroniserad), går igång när man skakar på klockan men sedan stannar. Alla försök att ställa in klockan och intensivt genomgång av manualer leder till ingen nytta. Klockan fungerar ej.

Tar kontakt med säljaren som efter 4 dagar svarar;

“Klockan fungerade men som jag sa fattade jag ingenting om den så det är därför jag sålde den för billigare peng så jag kan inte göra något åt det. Och som jag skrev ej retur.”

Ovan svar tyder på att säljaren har ingen kunskap att bedöma klockans funktionalitet, och därmed sålde den för “billigare peng”. Det verkar som att detta är något jag bör ha “förstått”, då det ej framkom i annonsen att klockan må vara defekt, eller att säljaren har ingen kunskap att bedöma dess funktionalitet varför den såldes, enligt säljaren, till ett “billigare peng”.

Därefter hänvisas till “ej retur”, och säljaren friskriver sig direkt från allt ansvar.

Är det OK att slippa allt ansvar som säljare, helt enkelt genom att skriva “ingen retur” i annonsen? Finns det instanser där detta är inte OK? Och att man ska som köpare, på nästan omänsklig förmåga, bedöma att köparen “fattar ingenting av klockan” och därmed anse att det är en risk att slå till på objektet?

Ponera att jag köper en klocka via en annan marknadskanal, låt säga Tradera eller Blocket till exempel – om jag köper en klocka som visar sig vara defekt eller helt död (utan någon information kring detta) anser jag att det bör ha framkommit och vill lämna klockan tillbaka. Då tar jag ej exempel över en säljare som har hittat morfars gamla klocka i en byrålåda efter 30 år där man kan anta att beskrivningen av objektet uteblir (även om det oftast står att denne inte vet om klockan fungerar), utan säljare som säljer sin egna klocka, “entusiast klockor” eller har en historik av att sälja klockor.

Är jag naiv att förvänta mig att en klocka som är “defekt” eller “icke-fungerande” så ska detta vara med i annonsen/beskrivningen? Eller att “ingen retur” är ingen ursäkt för att som säljare medvetet eller omedvetet, ej lista uppenbara skador eller defekter? Jag kan gå med på att man bör ställa eventuella frågor i förhand, framförallt vid objekt som det ej finns retur. Men om klockan är direkt defekt eller icke fungerande bör detta stå med, i kontrast om det skulle finnas hairlines, eller diverse andra ytliga skador. Är intresserad vad ni andra tycker då enligt säljaren skriver jag “trams” och att jag är “blockerad som köpare hos mig”. Det är en dispyt som kan ses på olika sätt, minst sagt.
Ingen retur tycker jag är okej, men då skall klockan fungera om det inte uttryckligen står i annonsen att den inte gör det. Man kan inte friskriva sig genom att säga att man inte förstår klockan om man inte säljer den som defekt. My two cents. Vilken annons gäller det? Lättare att skapa sig en uppfattning om man kan läsa annonstexten.

Edit: Om det är annonsen som Yonson länkade så tycker iallafall att den borde gå tillbaka.
 
Senast ändrad:

Anteeks

Omega
Jag skulle ha tagit klockan till en vettig AD innan trådstart. Ex Klockmaster Globen.

Surt hur som helst, lycka till.
Kanske var otydligt; Det var en mer öppen fråga gällande vad som gäller vid "ingen retur" och ansvar som säljare och köpare. Det vill säga, kan man friskriva sig allt ansvar om det står "ingen retur" i annonsen eller att man "förstår ej klockan" (vilket ej var tydligt i annonsen). Är genuint intresserad. När det gäller klockan så är tanken att jag tar den till Klockmaster i Globen som du skriver nästa gång jag är i Stockholm.

Ingen retur tycker jag är okej, men då skall klockan fungera om det inte uttryckligen står i annonsen att den inte gör det. Man kan inte friskriva sig genom att säga att man inte förstår klockan om man inte säljer den som defekt. My two cents. Vilken annons gäller det? Lättare att skapa sig en uppfattning om man kan läsa annonstexten.
Jag håller med. "Ingen retur" är upp till säljaren, men samtidigt ger det ej rättighet för säljaren att friskriva sig från allt ansvar samt medvetet eller omedvetet hålla väsentlig information om klocka. Det i sig skapar problematik då "ingen retur" kan utnyttjas till allt annat än ärlig handel. Enligt min uppfattning förstås. Det gäller annonsen som @yonsson refererar till.
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Kanske var otydligt; Det var en mer öppen fråga gällande vad som gäller vid "ingen retur" och ansvar som säljare och köpare. Det vill säga, kan man friskriva sig allt ansvar om det står "ingen retur" i annonsen eller att man "förstår ej klockan" (vilket ej var tydligt i annonsen). Är genuint intresserad. När det gäller klockan så är tanken att jag tar den till Klockmaster i Globen som du skriver nästa gång jag är i Stockholm.


Jag håller med. "Ingen retur" är upp till säljaren, men samtidigt ger det ej rättighet för säljaren att friskriva sig från allt ansvar samt medvetet eller omedvetet hålla väsentlig information om klocka. Det i sig skapar problematik då "ingen retur" kan utnyttjas till allt annat än ärlig handel. Enligt min uppfattning förstås. Det gäller annonsen som @yonsson refererar till.
Står inget i annonsen som avslöjar att den inte fungerar så jag tycker att den borde gå tillbaka med återbetalning trots att priset var lågt satt.

Men med det sagt hade jag knallat till AD först och hoppats på det bästa.
 

Rivalen

Rolex
Som sagt, gå till en AD och fråga vad som är fel, så att du vet omfattningen på problemet.

Håller med tidigare postare. Att säljaren inte förstår en klocka med många funktioner innebär inte att du skall behöva acceptera en defekt klocka. Ingen retur är Ok om erhållen klocka stämmer med beskrivningen, men är inte Ok om klockan är defekt och det inte framgår i annonsen.

Finns det ingen skada på paketet så har du nog ingen chans mot fraktbolaget. Fanns det en skada skulle du påpekat det vid uthämtningen när du kvitterade på ett sådant sätt att du kan leda i bevis att du anmärkt. Ta kort, be fraktbolaget skriftligt bekräfta att du anmärkt eller avvakta med att kvittera ut tills du pratat med säljaren.

Som sagt börja hos AD, så att du vet om du har ett stort problem?
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
Kanske var otydligt; Det var en mer öppen fråga gällande vad som gäller vid "ingen retur" och ansvar som säljare och köpare. Det vill säga, kan man friskriva sig allt ansvar om det står "ingen retur" i annonsen eller att man "förstår ej klockan" (vilket ej var tydligt i annonsen). Är genuint intresserad. När det gäller klockan så är tanken att jag tar den till Klockmaster i Globen som du skriver nästa gång jag är i Stockholm.

Jag förstår vad du menar. Jag upplever att folk på ks i regel är så ärliga man kan kräva. Ibland blir det ju dock fel. Är din klocka trasig kanske säljaren kan tänka sig dela på kostnaden för reparation. Kan ju vara en bra kompromiss.

Lycka till iallafall
 
J

Jimmy042

Guest
Detta är något jag också tänkt på, det säljs/köps ju en hel del klockor här. Ponera att någon ovetande säljer en klocka som en gång längre bak anmälts som stulen, den kanske är köpt på blocket för flera år sedan. Men säljaren kanske är 3e personen på forumet som sålt den, och när 4e person köper så ska den servas och då plockar ex. Rolex klockan och säger den är stulen.

Vad gäller i ett sådant läge, både rättsligt och forumet regler?

Kanske en svår fråga men något jag tänkt en del på efter jag läste om liknande situation på watchuseek
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Självklart bör du uppge defekter på urverket som du känner till, växlar t.ex. inte datumet eller att en kronograf inte nollställer, så tala om det i annonsen. Det är helt ok att sälja klockor som har en defekt eller är renoveringsobjekt utan någon garanti för att de fungerar, men ange detta tydligt i annonsen.
https://klocksnack.se/threads/riktlinjer-för-annonsering-på-köp-sälj-uppdaterat-180411.17050/

KS tar inte ställning i enskilda fall men det framgår tydligt i riktlinjerna vad som gäller vid annons här. En klocka ska fungera om inget annat tydligt framgår i annonsen. Ser ingen anledning att man som köpare ska behöva gå till en AD eller ska behöva stå för en del av eventuell reparation.

”Ingen retur” är ingen friskrivning vad gäller funktion, det är för att man ska vara tydlig med vilken ångerrätt som gäller. Defekt på vara ska lösas i enlighet med gällande lagstiftning.

Jag har svårt att se att någon säljare vill bränna sitt rykte på ett här för 3500kr.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Detta är något jag också tänkt på, det säljs/köps ju en hel del klockor här. Ponera att någon ovetande säljer en klocka som en gång längre bak anmälts som stulen, den kanske är köpt på blocket för flera år sedan. Men säljaren kanske är 3e personen på forumet som sålt den, och när 4e person köper så ska den servas och då plockar ex. Rolex klockan och säger den är stulen.

Vad gäller i ett sådant läge, både rättsligt och forumet regler?

Kanske en svår fråga men något jag tänkt en del på efter jag läste om liknande situation på watchuseek
Köparen har ju ingått avtal med säljare 3, därför är det säljares 3 ansvar. Den får sedan ta det vidare med säljare 2
 

Rivalen

Rolex
God tro gäller i princip inte längre. Om rättmätig ägare hör av sig så har han rätt till klockan och du får vända dig till din säljare för att få rätt. Så ungefär tror jag att det skulle kunna bli. Forumet blir inte inblandat och kan inte ta ansvar för vad medlemmar skriver i en säljannons eller om de medvetet eller omedvetet säljer stöldgods. Dock skulle de troligen bli avstängda från forumet ganska omgående om det styrktes att de sålt stöldgods.
 
J

Jimmy042

Guest
Köparen har ju ingått avtal med säljare 3, därför är det säljares 3 ansvar. Den får sedan ta det vidare med säljare 2
Så säljare 4-3-2-1 menar du? Känns som en cirkus som inte går ihop :) vet att jag personligen inte hade ersatt en klocka jag sålt för t.ex 3 år sedan om jag var säljare 1-2.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Så säljare 4-3-2-1 menar du? Känns som en cirkus som inte går ihop :) vet att jag personligen inte hade ersatt en klocka jag sålt för t.ex 3 år sedan om jag var säljare 1-2.
Om du säljer en klocka som är stulen och "din" köpare blir av med klockan till dess rättmätiga ägare, så är du skyldig pengar till den köparen. Sen får du i sin tur processa mot din säljare, och han till sin. Så ja, du skulle få betala i en rättstvist om det gick så långt.
 

Rivalen

Rolex
Håller med Yonsson. Men att gå till AD och kolla kan vara smidigt? Så att man vet om det är en mygga eller en elefant pengamässigt.
 
J

Jimmy042

Guest
Om du säljer en klocka som är stulen och "din" köpare blir av med klockan till dess rättmätiga ägare, så är du skyldig pengar till den köparen. Sen får du i sin tur processa mot din säljare, och han till sin. Så ja, du skulle få betala i en rättstvist om det gick så långt.
Känns som att man bör kolla mot polisen innan varje försäljning, om man själv inte är första ägare till klockan.
 
Senast redigerad av en moderator:

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Så säljare 4-3-2-1 menar du? Känns som en cirkus som inte går ihop :) vet att jag personligen inte hade ersatt en klocka jag sålt för t.ex 3 år sedan om jag var säljare 1-2.
Vad @KenKun svarade på är helt korrekt. Det du gjorde i tillägget senast är något annat i förhållande till det du undrade tidigare "Men säljaren kanske är 3e personen på forumet som sålt den, och när 4e person köper så ska den servas och då plockar ex. Rolex klockan och säger den är stulen."
1. Du kan väl inte vara säljare nr1 och samtidigt sälja en stulen klocka? Om du nu inte syftar på att du sålt en redan begagnad klocka?
2. När den sista köparen i ledet (nr4) upptäcker att klockan är stulen går han givetvis till den han köpte varan av (nr3) för att få sina pengar tillbaka.
Om nu person 3 känner sig lurad av person 2 går han givetvis till denne för att antingen få ersättning eller polisanmäla. Detsamma kan ju även nr2 göra mot nr1.
Hur ett sån mål skulle lösas i realiteten har jag ingen aning om. Om du skulle vägra ge någon ersättning till en tre år gammal säljare när han fått veta att klockan är stöldgods, och på så vis tappat både pengarna och klockan, så har du väl antagligen i bästa fall en polisanmälan att vänta.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vad @KenKun svarade på är helt korrekt. Det du gjorde i tillägget senast är något annat i förhållande till det du undrade tidigare "Men säljaren kanske är 3e personen på forumet som sålt den, och när 4e person köper så ska den servas och då plockar ex. Rolex klockan och säger den är stulen."
1. Du kan väl inte vara säljare nr1 och samtidigt sälja en stulen klocka? Om du nu inte syftar på att du sålt en redan begagnad klocka?
2. När den sista köparen i ledet (nr4) upptäcker att klockan är stulen går han givetvis till den han köpte varan av (nr3) för att få sina pengar tillbaka.
Om nu person 3 känner sig lurad av person 2 går han givetvis till denne för att antingen få ersättning eller polisanmäla. Detsamma kan ju även nr2 göra mot nr1.
Hur ett sån mål skulle lösas i realiteten har jag ingen aning om. Om du skulle vägra ge någon ersättning till en tre år gammal säljare när han fått veta att klockan är stöldgods, och på så vis tappat både pengarna och klockan, så har du väl antagligen i bästa fall en polisanmälan att vänta.
Topic topic topic...
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
OnT @Anteeks tycker jag man kan friskriva sig ifrån retur om allt är tydligt kring affären och objektet. Som tidigare beskrivits, den funkar och är enligt beskrivning. Har man som köpare inte möjlighet att undersöka klockan innan köp bör man ju ha en dialog runt detta innan. Jag kan ju exempelvis sälja en kvartsklocka i superskick, utplockad ny av mig hos AD för 2 år sedan, sparsamt buren osv. Jag skriver något i stil med "ingen retur efter att pengar bytt händer och köparen undersökt varan". Efter 1 månad i din ägo dör batteriet och du vill häva köpet med hänvisning till att du trodde det skulle hålla i tre år. I ett sånt läge var varan i beskrivet skick och det var du som brast i dina efterforskningar eller bedömningar. I övrigt finns ju lagar och rekommendationer https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/vad-lagen-sager/koplagen/
Det har ju nämnts tidigare, otyget med att skriva "endast retur om ej äkta". Så otroligt korkat då det redan är förbjudet enligt lag med varumärkes förfalskningar, så det lämnar vi ;)
I ditt fall är ju varan bristfälligt beskriven och du har inte gjort någon undersökning innan köp, så det borde bara gå tillbaka.
Sen kan man ju tycka att en klocka som kostade över 20k ny nu fås för 3k lämnar ett visst utrymme för ett besök hos urmakaren, även om man borde tagit höjd för det direkt
 

Rizzie

Patek
2-Faktor
Den tycks ju ha fungerat när säljaren tog bilderna åtminstone. Både minutvisare och sekundvisare står olika på de olika bilderna.
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Den tycks ju ha fungerat när säljaren tog bilderna åtminstone. Både minutvisare och sekundvisare står olika på de olika bilderna.
Om han var riktigt snabb, för den står på samma sekund de fyra sista wristshotsen. De två första står oxå på samma men ett annat klockslag, men två vinklar kan man kanske fixa på en sekund.

Edit: missade att det var en kronograf. Endast minuterna är konstanta. Sekundvisaren tickar och visar rörelseoskärpa på en av bilderna. Slarv av mig...
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp