• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Säljer klockor åt företag på K&S?

Porsan

Efraim
2-Faktor
Alla som är det minsta seriösa som företagare gör skillnad på företagets ekonomi och den privata. Att göra något annat är fruktansvärt oseriöst och dessutom olagligt.
Alla som är seriösa handlare borde inte sälja klockor genom ombud (privat eller inte) när man samtidigt driver en butik då detta genast får en väldigt suspekt bismak.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Som vanligt tycker jag för lite framgår i annonserna. Skador på tavla och dylikt nämns i princip aldrig. Det kanske är sådant som tas via PM och köparna kanske blir nöjda tillslut ändå, men jag tycker det ger en lite smutsig känsla.

Om de säljs av en handlare så kan man ju undra varför inte amplitud och dylikt nämns. Det är väl en typisk sådan sak som samtliga handlare kollar upp? I alla fall de seriösa. Att sälja via en privatperson är ju även ett lätt sätt att slippa ge garantier som man annars som handlare förväntas ge. Således kan man pytsa iväg klockor i dåligt skick utan att behöva upplysa eller stå för konsekvenserna.

Jag säger inte att det är så, men dörren öppnas för möjligheten. Innebär detta att du Ernesto personligen går i god för säljaren och för att klockorna är reko?

För övrigt finns det forum som har som regel stt man ska äga klockorna man säljer, vilket jsg kan tycka borde vara en regel även här.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Alla som är seriösa handlare borde inte sälja klockor genom ombud (privat eller inte) när man samtidigt driver en butik då detta genast får en väldigt suspekt bismak.

Agenter är vanligt förekommande och inget konstigt med det så länge alla skatter och eventuella arbetsgivaravgifter betalas.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor

Ernesto

Patek
2-Faktor
Har inga problem med att detta tas upp, hellre det än att folk går runt och undrar.

Precis som de flesta på forumet flippar klockor, flippar min vän klockor också. En del flippar ofta, en del flippar aldrig.

Klockorna jag lagt upp som tillhör honom kommer från hans privata samling. Alltså inte företaget. Alla har inte lust att ha kontakt med däcksparkare och tiden att svara på mail/pm etc. När man dessutom säljer mycket via företaget och jobbar på sidan med annat kan det vara skönt att få hjälp ibland, inte sant?
 

V

Cartier
Har inga problem med att detta tas upp, hellre det än att folk går runt och undrar.

Precis som de flesta på forumet flippar klockor, flippar min vän klockor också. En del flippar ofta, en del flippar aldrig.

Klockorna jag lagt upp som tillhör honom kommer från hans privata samling. Alltså inte företaget. Alla har inte lust att ha kontakt med däcksparkare och tiden att svara på mail/pm etc. När man dessutom säljer mycket via företaget och jobbar på sidan med annat kan det vara skönt att få hjälp ibland, inte sant?

Sorry men tycker att det var en lam förklaring.
Som jag förstår är det bara två två klockor du lagt ut åt honom. Menar du verkligen att det på K&S kommer så många mail från "däcksparkare" att han inte ids läsa/filtrera/svara?
Something is rotten in the state of Denmark ;)
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Men nu var det ju hans privata klockor det påstås vara vilket gör agentförsäljning uteslutet.
Så återigen lyfter det frågan varför han inte annonserar själv?

Trams! Att agera som agent går lika bra för en privatperson som åt en näringsidkare. Skillnaden blir bara att det är agenten som ska betala skatter och arbetsgivaravgifter.
 
C

China

Guest
Jag förstår faktiskt inte vitsen med att sälja via "ombud". Till att börja med så handlar det om ansvarsfrågan om något går fel, sedan ser jag inga skäl till att en "handlare" inte säljer sina egna klockor, låt gå för att dem kan vara ur den privata samlingen. Det är väl bara att lyfta in objekten som kommissionsförsäljning i företaget? Jag ser faktiskt inga skäl till att hålla på och "trassla" via ombud.
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Sorry men tycker att det var en lam förklaring.
Som jag förstår är det bara två två klockor du lagt ut åt honom. Menar du verkligen att det på K&S kommer så många mail från "däcksparkare" att han inte ids läsa/filtrera/svara?
Something is rotten in the state of Denmark ;)

Har ingen koll på vem du är, så jag vet inte om du lagt ut klockor på forumet. De senaste månaderna har däcksparkarna hittat hit. Jag säljer ofta klockor så jag talar av erfarenhet. KS är inte himmelriket som vissa tror att det är.
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Trams! Att agera som agent går lika bra för en privatperson som åt en näringsidkare. Skillnaden blir bara att det är agenten som ska betala skatter och arbetsgivaravgifter.
Tror du ska se detta ur ett något större perspektiv än enbart skatt och arbetsgivaravgifter då det finns betydligt fler vinklar till detta vilket du helt verkar missa eller inte vill förstå.
 

V

Cartier
Trams! Att agera som agent går lika bra för en privatperson som åt en näringsidkare. Skillnaden blir bara att det är agenten som ska betala skatter och arbetsgivaravgifter.

Trams på dig själv. Det här med agentförsäljning är något som du har fört in i resonemanget och inte Ernesto som ju skriver att han gör en väntjänst. Så vem som skattar vad är just i den här tråden helt irrelevant.
 

Mkarlsson

Panerai
2-Faktor
Om personen i fråga vill leja bort flippandet av sina privata klockor på Sveriges största klockforum genom en person som många träffat, hörs & syns mycket samt har mycket fina referenser är det väl inte konstigt?
Så länge det handlar om flippande för privat del ser iaf inte jag det.

Skulle kunna be en vän med fler referenser om det gick trögt själv om möjligheten finns, ser inga problem i det resonemanget.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Om personen i fråga vill leja bort flippandet av sina privata klockor på Sveriges största klockforum genom en person som många träffat, hörs & syns mycket samt har mycket fina referenser är det väl inte konstigt?
Så länge det handlar om flippande för privat del ser iaf inte jag det.

Skulle kunna be en vän med fler referenser om det gick trögt själv om möjligheten finns, ser inga problem i det resonemanget.

Är Ernestos referenser verkligen bättre än ett företags?
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Trams på dig själv. Det här med agentförsäljning är något som du har fört in i resonemanget och inte Ernesto som ju skriver att han gör en väntjänst. Så vem som skattar vad är just i den här tråden helt irrelevant.

Men tråden handlar ju om någon som säljer något åt någon annan och frågan var ju var gränsen går mellan privat och företag så sluta lek moderator.
 
Topp