• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Säljer klockor åt företag på K&S?

Hugii

Audemars
Vi lever i en värld där alla har ett eget ansvar oxå. Oavset om man köper privat eller via företag så är det ingen garanti att företaget finns kvar när jag väl behöver åberopa konsumentköplagen.

Så mina vänner, var noga, öppna ögon. Titta, kolla, fundera. Även om man köper klockor privat eller eller av företag så gör man det på egen risk.Vad är problemet? Vem säger att alla företag i välden är seriösa företag?

Personen i frågan har nu gett ett svar som vi får nöja oss (och vi får utdela en FIFA-varning).

Jag har sett här många andra som säljer även nya klockor som person. MAn undrar om de vunnit på lotto. Flippa 3-4 klockor (2 månader gamla).. hmmm .... Men men... man köper de på eget risk.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Visst spelar referenser roll emellan åt, men bra bilder och en beskrivande annons berättar mer om säljaren många ggr än referenser som kan vara polare eller vad som helst. Man märker ganska snabbt vad man har med för typer att göra.

Sen kan jag tycka att om denne person har en sådan diger samling så kanske denne bör göra sig ett eget namn och skapa en egen referensbank så denne kan stå på egna ben, eller, så är dennes referenser sedan tidigare dåliga vilket då gör att denne inte säljer klockor i den takt denne önskar.

Hur som helst, du tar en tråkig och onödig risk att sälja åt andra Ernesto , det är upplagt för att bli problem så snart minsta lilla grej avviker från din väns beskrivning av klockan. Har själv råkat ut för det och kommer inte sätta mitt namn bakom något som jag själv inte synat och ägt.

Lycka till med flippande framledes :)
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Hur som helst, du tar en tråkig och onödig risk att sälja åt andra Ernesto , det är upplagt för att bli problem så snart minsta lilla grej avviker från din väns beskrivning av klockan. Har själv råkat ut för det och kommer inte sätta mitt namn bakom något som jag själv inte synat och ägt.

Lycka till med flippande framledes :)

Tack för konstruktiv kritik Donkii! Alltid trevligt med tips från folk med mer erfarenhet.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Men i ärlighetens namn så är ju diskussionen mellan privat och företag rätt larvig. Max som äger Nordic Watch handlar flitigt med klockor för profit. Absolut inget fel med det då han har ett aktiebolag och en site för det ändamålet. Att han då säljer ett gäng klockor privat är väl minst sagt anmärkningsvärd då han gör det via en bulvan.

Jag tycker att Max gott kan sälja sina klockor här själv om det ska ha minsta trovärdighet. Som det är nu så är det väl ganska så tydligt vad det egentligen handlar om. Med lite osis så får bulvanen, dvs du Ernesto, problem med staten helt utan anledning om det nu är som du säger att du enbart gör försäljningen som en väntjänst. :)
 

V

Cartier
Men tråden handlar ju om någon som säljer något åt någon annan och frågan var ju var gränsen går mellan privat och företag så sluta lek moderator.

Lek moderator? Ernesto har ju redan sagt att han säljer privat åt sin vän så det är ju redan klarlagt och inte alls vad tråden handlar om utan snarare motivet bakom det.
Men jag är inte här för att bli osams med någon så jag lägger ner den delen av diskussionen med dig :) Eller PM:a om du tycker att jag helt har missförstått så kan vi tjata om det där istället :)
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Att påstå att man säljer något privat innebär inte alltid att skatteverket eller tingsrätten delar den åsikten. Det luktar fisk om hela det här upplägget och jag råder Ernesto att avstå nästa gång frågan kommer upp om att lägga upp nåt här.
 

Henryandy

Cartier
Frågan är ju om det ligger provision bakom? Sälja skattefritt och få sig en hacka
Ingen gör ju nått gratis här i världen
 

Jakobb

Vacheron
2-Faktor
Så Max Malak har Nordic Watches där han flippar helt vitt och helt plötsligt dyker det upp klockor helt svart på KS? Det luktar restskatt lång väg, Skatteverket har bra koll på sociala medier :)
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
En parantes i sammanhanget:
(inlägget är inte riktat mot de inblandade i tråden utan menat som en tankeställare för alla som säljer och köper klockor här)

Med tanke på den mängd "oärliga" (läs stulna, bedrägerigods m.m.) som florerar på klockmarknaden är klockans ursprung högst relevant för köparen. Som köpare har du ett ansvar att så långt det är möjligt kontrollera att klockan inte är oärlig. Inge kul att köpa en klocka för en månadslön som visar sig vara stulen och bli av med både klocka, pengar och dessutom riskera att åka på ett åtal för häleriförseelse. Av denna anledning bör säljaren redan i annonsen redovisa vem som är den faktiska ägaren av klockan och man är samtidigt ingen dålig "klocksnackskompis" om man som köpare frågar ut säljaren om klockans ursprung.
 

V

Cartier
Har ingen koll på vem du är, så jag vet inte om du lagt ut klockor på forumet. De senaste månaderna har däcksparkarna hittat hit. Jag säljer ofta klockor så jag talar av erfarenhet. KS är inte himmelriket som vissa tror att det är.

Nej, jag har inte lagt ut något till försäljning så jag vet inte hur det är utan kan bara gissa.
Däremot söker jag aktivt efter att köpa, och om det är som du säger att KS inte är himmelriket är det ju än mer viktigt att forumets medlemmar är extra noggranna med information och bakgrund.
Tror inte du är ute efter att lura någon och skulle absolut köpa en klocka av dig grundat på dina referenser. Tycker bara det är mer rimligt att den du säljer åt gör det i eget namn och att han faktiskt får stå ut med däcksparkarna.
 

Tony

Omega
För en som inte är så insatt, vilka andra finns det?
Vill gärna veta inför framtida klockaffärer.
Tack på förhand.

Självklart är detta ett problem, men vi måste också vara medvetna om att Ernesto är inte den enda bulvanen för professionella aktörer på forumet. Jag skulle gärna se att frågan lyftes brett.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Självklart är detta ett problem, men vi måste också vara medvetna om att Ernesto är inte den enda bulvanen för professionella aktörer på forumet. Jag skulle gärna se att frågan lyftes brett.

Hoppas dessa personer är smarta nog att köra cash för fy fan vad ni är rökta när ni ska förklara ett gäng överföringar på relativt stora belopp. Omvänd bevisbörda i skattemål :D
 
Topp