• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sämsta konceptet på länge?

Brutus

Cartier
2-Faktor
Sprang på denna klocka (fån slow watches) på nätet...

image.jpg


En klocka där man inte kan se exakta tiden. En mycket dålig ide låter det som i mina öron... Eller vad tycker ni?
 

carlanton

Audemars
Det är ju väldigt sällan man behöver veta exakt vad tiden är, eller hur? Jag använde en liknande men med markeringar var 5:e minut i flera år.
 

Nicklas H

Cartier
Mesistersinger har väl byggt hela sin kollektion på detta koncept sedan många år. Back to basic, som det var från aldra första början. Tycker nog att det konceptet hållet men just denna är väl kanske inte så tjusig.
 

M021

Rolex
2-Faktor
Kanske i Sydeuropa där mötestider alltid har en akademisk kvart/timme. ;) eller i Honkongo där tunnelbanan går var 3;e minut, för egen del önskas mer precision. Inte för att den alltid går spot on men för att det känns som att jag är i tid om min klocka säger det!
 

Brutus

Cartier
2-Faktor
Eller så skaffar man en klocka utan visare överhuvudtaget för att visa att man är så rik att man inte bryr sig om vad klockan är?
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Eller så skaffar man en klocka utan visare överhuvudtaget för att visa att man är så rik att man inte bryr sig om vad klockan är?

Precis, det här är en perfekt klocka för personer med "folk måste acceptera att jag kommer när jag vill för jag är bättre/rikare"-mentalitet!

Eller för de med "jag vaknar alltid fem på morgonen och går ut och börjar pula på gården"-mentalitet.

Kan också vara för de med "det är bara ett smycke"-mentalitet.

Så visst finns det tydliga målgrupper. Kommer sälja som smör!
 

Veratio

Cartier
Jag tänker just på Meistersinger. Du ser ju var visaren ligger mellan 5-minutersintervallen, vilket i praktiken gör att du kan se med under 2 minuters intervall, oftast runt 1 minut när man har använt den lite och vant sig.

Även om man är tunnelbanepack så måste väl en minut räcka?
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Behöver man exakt tid så är ett atomur bland det bästa man kan skaffa. Richard Hoptroff har en som är konstigt stilig, No. 16:
RichardHoptroffNo.16_mood_shot_2_1024x1024.jpg


Men de som var först med ett armbandsatomur var faktiskt HP med deras Patek-blinkning 5071A, digitalare dock...
atomicwrist-5071a1.jpg


Atomicwrist-5071a3.jpg
 

CarlV

Cartier
Kanske i Sydeuropa där mötestider alltid har en akademisk kvart/timme. ;) eller i Honkongo där tunnelbanan går var 3;e minut, för egen del önskas mer precision. Inte för att den alltid går spot on men för att det känns som att jag är i tid om min klocka säger det!

Akademisk kvart har sitt ursprung från den tiden när man inte hade armbandsur utan gick efter kyrkklockan. Alla kunde inte se klockan utan man hörde när den slog en gång i timmen. När den ringde så gick man till föreläsningen! Och då kom man cirka en kvart för sent!
 
Topp