• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Så får man ett "Seiko DAL1BP" band att sitta bra :)

Roger.SWE

Omega
22mm-seiko-genuine-rubber-dive-strap.jpg


Vi börjar med ett äkta Seiko DAL1BP band. Det är styvt och obekvämt när man tar ut det ur sin förpackning, men det är faktiskt styvheten som gör att klockan sitter perfekt när man är klar.

1. Ta fram en nål och demontera spännet och ta bort den stora fyrkantiga hållaren.

SF.UK.42303035354653395747.3.jpg

2. Leta upp en liten burk som är ca 30mm i inner-diameter. Själv använder jag en hatt från en Nivea flaska.

3. Rulla ihop den ena banddelen så tajt som möjligt och tryck ner den i burken. Du behöver inte trycka ner den så långt. Det viktigaste är att den är rullad helt rakt. Annars kan du få ett snett band. Kom ihåg att bandet åt rätt håll ;)

4. Fyll sedan hatten med kokande vatten eller varmvatten från kranen. Jag brukar ställa burken under lite rinnande varmvatten från kranen i ca 5 min. Det fungerar alldeles utmärkt.

5. Det är nu som den tråkiga styvheten blir till något positivt :) Nu har nämligen bandet fått en permanent radie som passar din handled = klockan håller sig på rätt plats.

6. Kokat band har många gjort, men nu kommer vi till min egna lilla uppfinning. Istället för att sätta tillbaka den stora obekväma och fula bandhållaren, så använder jag en O-ring. En sådan som tätar bak-boetten på en Seiko dykare :) Jag lindar den tre varv runt bandet. Sedan är mycket enkelt att föra över en av o-ringens delar för att låsa bandet.

01.jpg

Med original-låsningen på plats.


02.jpg

Med min Seiko O-ringslåsning :)


Lycka till
/Roger
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nice! Jag kokar vissa gummin i kaffekopp men inte dessa faktiskt.

Hur håller o-ringslösningen? Borde gå sönder ganska fort?
 
Topp